Bryndza: Proti rakovine i vysokému cholesterolu

Bryndzu ospevujú lekári, vedci i odborníci na zdravú výživu. Človek v nej asi príliš zdravia nevidí, pretože si ju spája najmä s bryndzovými haluškami, ku ktorým neodmysliteľne patrí aj slaninka. Ale samotná bryndza sa právom nazýva bielym pokladom. Keď sme v nedávnom článku vyzdvihovali pozitívne účinky probiotických baktérií, bryndzu sme medzi potravinami, ktoré ich obsahujú, nespomenuli. Dobre aj tak, zaslúži si celý článok len pre seba.

bryndza

bryndza

Zdroj: © isifa

Rovnako ako jogurty, acidofilné mlieka či kefíry obsahuje aj ona „dobré baktérie“, ale množstvom ich prevyšuje sto až tisícnásobne. Na 1 g ovčej bryndze pripadá asi miliarda probiotických organizmov vyše dvadsiatich druhov. Pre porovnanie so spomínanými jogurtami – tie ich obsahujú 2 až 3 druhy. Probiotické baktérie nám rozkladajú zvyšky potravy v črevách a vďaka ich pozitívnemu pôsobeniu na črevnú mikroflóru má bryndza schopnosť preventívne pôsobiť na vznik rakoviny hrubého čreva. A tá je v našich končinách dosť veľký strašiak. Na Slovensku je táto choroba natoľko rozšírená, že podľa štatistík svetovej zdravotníckej organizácie WHO sa nachádzame medzi krajinami s vysokým výskytom tohto ochorenia i úmrtia naň.


Čo ste možno o bryndze netušili, je jej schopnosť znižovať vysoký krvný tlak a hladinu cholesterolu. Dokázali to aj testy, počas ktorých skupina ľudí jedla po dobu dvoch mesiacov denne 100 g bryndze. Výsledky boli výborné – dobrovoľníkom klesla hladina škodlivého cholesterolu, naopak, dobrý cholesterol sa im zvýšil. Klesla im aj hladina krvného cukru a tlaku. Za zmienku stojí aj fakt, že ovčie mlieko a teda aj bryndza obsahuje dvojnásobné množstvo vápnika, ako i ostatných minerálov, vitamínov a bielkovín, ako kravské mlieko.

Bryndza má pozitívne účinky aj pri alergických ochoreniach, rednutí kostí, cukrovke, skleróze, astme, atopickom ekzéme a zvyšuje imunitu. Nie je však bryndza ako bryndza. Tieto zázraky čakajte jedine v prípade, že budete konzumovať bryndzu zo surového, nepasterizovaného ovčieho mlieka. Tepelné spracovanie totiž mliečne baktérie, a teda i pozitívne vlastnosti bryndze ničí. Preto vyberajte v obchodoch pozorne, väčšinou ide o bryndzu z pasterizovaného mlieka, ešte k tomu pomiešanú s kravským syrom. Ak by ste radi ochutnali tú pravú, nefalšovanú a zdravú bryndzu, zájdite do ovčiarskych krajov, kde sa vyrába na salašoch. Najmä Liptov a Orava sú ňou chýrne.

I napriek vymenovaným kladom Slováci na bryndzu zabúdajú a príliš ju nekonzumujú. To je škoda. Na výbornú nátierku vám stačí hrudka bryndze, trocha olivového oleja a cibuľa alebo cesnak pokrájaný nadrobno. Podľa chuti môžete pridať trebárs červenú papriku alebo bylinky, ktoré zrovna máte po ruke. Doslova za pár sekúnd máte chutnú a hlavne zdravú pochúťku.
 

Foto:
© isifa
Zdroj:
Scout

Súvisiace články

Diskusia k článku

comments powered by Disqus

Najčítanejšie články

Staň sa fanúšikom

Starostlivosť o seba