Špenátom k zdraviu a kráse!

Áno, s tým železom to bolo ohľadom špenátu trochu nafúknuté, ale aj tak by ste naň nemali zanevrieť len preto, že sa pred 100 rokmi v tlačiarni zle posunula desatinná čiarka. I keď špenát nie je rekordér v obsahu tohto minerálu, má veľa iných predností.

spenat,jedlo,vyziva,zelezo,vitaminy,jedlo,photos.com,

spenat,jedlo,vyziva,zelezo,vitaminy,jedlo,photos.com,

Jednou z nich je, že obsahuje kyselinu listovú, ktorá je dôležitá najmä pre tehotné ženy. Ovplyvňuje totiž delenie buniek a tým aj rast a vývoj plodu, takže minimálne budúce mamičky by si mali v tehotenstve špenát dopriať. Okrem kyseliny listovej obsahuje táto zelenina vitamíny A a C, vlákninu, horčík a 13 rôznych flavonoidov, ktoré znižujú riziko ochorenia na rakovinu, najmä hrubého čreva, pľúc a prsníka.


V špenáte sa nachádzajú aj látky cholín a inositol, ktoré pomáhajú predchádzať artérioskleróze, teda kôrnateniu tepien. Konzumovaním čerstvých špenátových listov posilňujete svoje kosti, pretože dostávate do tela vitamín K1. Ten blokuje bunky, ktoré rozkladajú kosti. Pre silné kosti je dôležitý aj vápnik, mangán, meď či fosfor, a tie všetky špenát obsahuje.

Pravidelnou konzumáciou špenátu sa stabilizuje hladina cukru v krvi, znižuje krvný tlak a znižuje sa riziko vzniku anémie. Rovnako je známe aj jeho anti-aging pôsobenie – pomáha udržovať našu pamäť v dobrej kondícii a nechty aj vlasy sú vďaka nemu silnejšie. Vďaka vitamínu B udržiava pevnú pokožku. Rovnako ju chráni pred škodlivými lúčmi slnka, čím znižuje riziko rakoviny kože.

Za zmienku stojí aj jeho pozitívny vplyv na náš zrak. Poučku mrkva-oči poznáme už odmalička, ale momentálne sa ospevuje práve špenát ako zelenina, ktorá chráni naše oči pred šedým zákalom a inými degeneráciami makuly, ktoré sú spôsobené vekom. Rolu pri ochrane nášho zraku nehrá len vitamínom A, ale aj luteín a zeaxantín. Sú to karotenoidy s antioxidačnými účinkami, ktoré zlepšujú zrak a pomáhajú predchádzať očným chorobám, ako napríklad katarakt.
Najviac úžitku zo špenátu dostanete, ak ho budete konzumovať surový vo forme šalátov. Dostať ho kúpiť prakticky kdekoľvek počas celého roku, preto neváhajte a pridajte ho do vášho jedálnička ako ktorúkoľvek inú zeleninu. Chutí výborne s cestovinami, s ryžou, s mäsom alebo v sendviči. Zdravá je aj špenátová šťava.

 

Foto:
Zdroj:
Scout

Súvisiace články

Diskusia k článku

comments powered by Disqus

Najčítanejšie články

Staň sa fanúšikom

Starostlivosť o seba