Presunúť na hlavný obsah

Keď má krása osemdesiat

Kariéra

Žijeme v ére kultu mladosti a krásneho tela. Vek je problém. Rodičia chcú vyzerať ako rovesníci svojich potomkov, deti sotva na prahu puberty zasa obdivujú o čosi staršie sexy nymfičky z časopisov a obrazoviek.

Bábiky majú prsia a v reklamách hrajú tridsaťroční pubertiaci. Zrelá krása neletí. Lenže dnes sa aj všetko skoro presýti – mladé a sexy nevynímajúc. A tak dostali Carmen, Daphne a China svoju druhú šancu.

Artritída, glaukóm, cievne problémy. Šediny, pigmentové škvrny na rukách. Sivé vlasy, vráskavá tvár indiánskej babičky. Nič z toho nebráni týmto trom babičkám vo viac ako zrelom veku vykročiť na predvádzacie mólo alebo pózovať pred módnymi fotografmi. Svet modelingu má okrem pätnásťročných anorektičiek a bezpohlavných androgynov aj veteránky. Skutočné veteránky.

Vek je problém? Tak radi predsa hovorievame, že vek je len číslo a že každý je taký starý, aký sa cíti. Tieto tri zrejme najznámejšie modelky osemdesiatničky zrejú ako víno: Carmen Dell´Orefice, ročník 1931. Daphne Selfe, ročník 1929, China Machado, ročník 1929. Osemdesiatničky, ktoré živí – a nie zle - ich vizáž. A stále ich to baví.

Detská modelka
Detské modelky nie sú vynálezom 90. rokov. Carmen Dell´Orefice je hmatateľným dôkazom, že ich poznala a obdivovala už Amerika po druhej svetovej vojne. Aj keď boli skôr výnimkou ako pravidlom. Carmen sa na obálke módneho magazínu Vogue objavila vo svojich pätnástich rokoch. 

Bol rok 1947, extrémna chudosť ešte nebola v móde. Mladučká vyziabnutá Carmen bola predsa len skôr raritou ako normou.

Vogue o ňu čoskoro prestal javiť záujem. Keď jej lekári naordinovali injekcie na podporu rastu, prešla k foteniu konfekcie a spodnej bielizne pre katalógy. Vydala sa v devätnástich, ale keď v dvadsiatich siedmich odišla z modelingu „definitívne“, manžel a otec jej jedinej dcéry ju opustil. Stroskotali jej aj ďalšie dve manželstvá, zomrel jej snúbenec, dcéra bola závislá od tabletiek. V roku 1978 sa Carmen Dell´Orefice vrátila k modelingu a je v ňom až dodnes. Pohromy v jej živote neprestali. V 70. a 80. rokoch prišla o peniaze zlým investovaním na burze. Čo jej zostalo, o to ju pripravil rodinný priateľ, z ktorého sa vykľul americký bankový superpodvodník - Bernard Madoff. Carmen vlastne začína stále odznova.

Dievča od koní
Carmen sa netají plastickými korekciami. Ako vraví, „keď vám dom padá na hlavu, tak ho opravíte“. Angličanka Daphne Selfe sa, naopak, chirurgom a botoxu vyhýba širokým oblúkom.
Kedysi to bola klasická plnokrvná kráska. Tvár tejto Angličanky s írskymi koreňmi je dnes tvárou indiánskej babičky. Dlhé vlasy si nefarbí, nosí ich rozpustené alebo vo vysokom uzle. Svoju prvú kariéru zažila v 50. rokoch, ale nepatrila k špičke. Milovala kone a pôvodne chcela pracovať v jazdeckej škole, ale po úraze sa zamestnala ako predavačka v obchodnom dome v Readingu. Vyhrala miestny konkurz a začala fotografovať a predvádzať módu.

Čoskoro vyšla z módy – v 60. rokoch prišla éra Twiggy a o tmavovlasé urastené dievča „krv a mlieko“ nebol záujem. Vydala sa, porodila tri deti a venovala sa len rodine. Doopatrovala ťažko chorého manžela, s ktorým nemala ľahké spolužitie. Rok po jeho smrti si vtedy 70-ročnú Daphne našli agenti pre modelingovú kampaň značky Red or Dead. „Myslím si, že potrebovali niekoho, kto by zastupoval to staré,“ hovorí. Bol to úspech a začala sa jej druhá kariéra.

Zlaté kosti
China Machado bola úplne prvá Ázijka na obálke amerického módneho časopisu. Presadil ju jej vtedajší tútor, slávny fotograf Richard Avedon, keď pohrozil vydavateľovi Harper´s Bazaar výpoveďou. Vtedy už mala za sebou raketový štart kariéry na parížskych mólach.

Narodila sa v Šanghaji do bohatej koloniálnej rodiny s portugalskými koreňmi. Po nástupe Maa ušla s rodičmi do Argentíny, ale nakoniec zostala prakticky bez domova a prežila búrlivú mladosť. Ušla z domu s toreadorom, priateľom Pabla Picassa – kvôli čomu s ňou otec pätnásť rokov neprehovoril - spievala v parížskych baroch a zanedlho bola najlepšou platenou manekýnkou na parížskych mólach. Prišla pozvánka do New Yorku, fotografovanie pre Bazaar.

Modeling však Chinu príliš nebavil a na desať rokov ho vymenila za kariéru módnej redaktorky. Potom prešla všetkým možným – z módnych médií sa dostala do televízie ako herečka aj producentka, ale tiež navrhovala pletené svetre a maľovala krajinky. Pred pár rokmi jedna z jej dvoch dcér priviedla do domu na večeru kreatívneho riaditeľa amerického módneho domu Barneys a ten bol starou dámou očarený. Stiahol ju späť. Ako 81-ročná mala opäť svoju titulku v New York Magazine. Nasledovala práca pre európske vydania Vogue.

Jej tvár je premenlivá a etnicky akoby nevyhranená. Dnes by bola aj ako mladá žiadaným typom. Ak prižmúri oči, vyzerá ako Ázijka, ak si ich silne namaľuje, pripomína mulatku. Odmieta plastiky a botox, vlasy si farbí sama. Čo pokladá za svoju jedinečnosť a dobrý základ pre modelku vôbec? Napríklad dobrú stavbu tela. Jeden z priateľov z čias prvej kariéry jej dal prezývku "zlaté kosti“.

Staroba-choroba
Všetky tri zažili obdobia núdze, krachy vzťahov, vychovali deti, dočkali sa vnúčat. Carmen sa ráno zobúdza so stuhnutými bedrami. Má síce krásne mihalnice a skvelú pleť vylepšenú botoxom a plastikou, ale priznáva sa, že aj jej na brade vyrastajú neželané starecké chĺpky, ktoré si musí denne vytŕhať.

Daphne už nemôže nosiť vysoké opätky – nohy od členkov dole jej postihla cievna nedostatočnosť. Berie to však s humorom – ani jej rovesníčka kráľovná Alžbeta predsa nechodí vo vysokých topánkach. Okrem toho má Daphne glaukóm, ale aj to má svoju pozitívnu stránku – to z očných kvapiek jej vraj narástli dlhšie mihalnice. Vráskavé ramená a ruky posiate škvrnami obvykle maskuje dlhými rukávmi. Je celkom vyrovnaná s faktom, že mnohé šaty, ktoré predvádza, by si sama v civile neobliekla, pretože vo svojom veku by v nich vyzerala prinajlepšom čudne. Pre charitu sa však nechala nafotografovať aj s nahými ramenami, v korzete a v legendárnej Madonninej špicatej podprsenke od Gaultiera. Nahota jej ani v tomto veku neprekáža – v minulosti stála aj modelom umelcom.

Majú síce osem krížikov na krku, ale stále pracujú z celkom rovnakých dôvodov, ako zvyšok ľudstva - pre peniaze, preto, že stále vládzu pracovať, aj preto, že ich to teší a zaujíma. Navyše sú v tom, čo robia, dobré. Zhodujú sa v tom, že kariéra modelky nemá svoj jasný koniec – kým vás volajú, kým máte zákazky, ste v branži. Koniec môže prísť hocikedy. Všetky tri ho v nejakej podobe zažili. Ale aj prežili a prekonali.

Recept na krásu v osemdesiatke
Pozitívne myslenie, umenie prijať porážky a odmietnutia. Nepripúšťať si negatívne veci príliš k telu. Aj to sú dôvody, pre ktoré majú tieto dámy obdiv mladších modeliek. Dôvody, pre ktoré sa v ich očiach zrkadlí životná skúsenosť v podobe zrelej, pokojnej krásy. Ak za ich úspechom hľadáte zázračnú životosprávu, nedozviete sa asi nič prekvapivé – až nato, že osemdesiatničky z prehliadkových mól vraj nedržia nijakú špeciálnu diétu.

Daphne Selfe hovorí, že jedáva všetko, len sa už viac vyhýba červenému mäsu. Kávu si sladí a dáva si k nej koláč. Za svoju sviežosť vraj ďakuje dobrým génom – matka zomrela ako 95-ročná. Pracuje v záhrade, má svoju vlastnú jogovú zostavu. Každé ráno si vytláča šťavu z mrkvy, zeleru, jablka a zázvoru. Vyrába si vlastné müsli. Obeduje mäso s ryžou a zeleninou, večeria polievku. Pije veľa vody. China Machado tiež miluje ryžu a dopraje si ju denne. Inak vraj – tak ako po celú svoju kariéru v modelingu - nedrží nijakú diétu a necvičí. Jednoducho je stále v pohybe a vedľa seba má milovaného partnera.

Text: Baša Javurková pre Pravda magazín
Foto: PROFIMEDIA, ISIFA