Presunúť na hlavný obsah

Voňavkári sú umelci ako režiséri či maliari

Móda a krása

L˙Air du Temps, Opium... Podobne ako tieto dve klasiky nesie tretina parfumov vytvorených vo svete pečať žiakov Givaudanovej školy, liahne talentov neďaleko Paríža, kde sa od roku 1946 vzdelávajú generácie slávnych "nosov".

"V tejto kancelárii vzniklo Opium, v tejto Poison, tam Loulou a mnoho ďalších," hrdo vykladá jej riaditeľ Jean Guichard. On sám vytvoril parfum Loulou s príchuťou vanilky a kvetu ibišteka, inšpirovaný obrazmi Paula Gauguina, a parfum Eden domu Cacharel.

Vládne tu ticho. Vzduch tu je čerstvý, svetlo mierne. Veľké flakóny trónia na policiach ako prejav úcty bývalých žiakov: Jean-Claude Ellena (Hermes), Thierry Wasseur (Guerlain), Jacques Polge (Chanel)...

V tejto sále "vanilkového domu" neďaleko stanice v Argenteuil ovoniavajú dvaja Brazílčania, jedna Japonka, jedna Maročanka a jeden Francúz pásiky sacieho papiera nasiaknuté vonnými substanciami, vyzbrojení zápisníkmi.

Dvadsaťšesťročný Leandro sa zaujíma o konvalinku, ktorej esenciu sa nedarí extrahovať a ktorej vôňa je vytváraná na báze prírodných a syntetických substancií. O rok starší Nisrine, vzdelaním chemik, zase vysvetľuje chromatografiu, analýzu molekúl parfumu.

Študentov vyberajú podľa ich vedeckých úspechov, ale aj podľa schopností pochopiť epochu, vysvetľuje riaditeľ Guichard. Ročne dostáva 200 až 250 žiadostí o prijatie na školu, z ktorých uspokoja priemerne tri.

Možno vytvoria budúci Rive Gauche, Coco Mademoiselle, Terre d'Hermes alebo Angel a stanú sa novými veľkými voňavkármi. "Veľkému voňavkárovi nestačí len nos. Vynachádza ako veľký hudobník, veľký režisér alebo veľký maliar. Transformuje idey svojej epochy, a pritom robí prácu, ktorú miluje," konštatuje riaditeľ a dlhými krokmi kráča k laboratóriu.

Flakóny so záhadnými etiketami skrývajú jednoduché alebo zložité zmesi, ktoré vzišli z 1300 základných látok, ktoré Givaudan vybral. Študenti musia získať dokonalú znalosť 500 z nich, podobne ako sa deti učia abecedu. Až potom sa učia zmesi základných látok, ktoré sú ekvivalentmi slov a rodiny vôní (citrusové, kvetinové, drevité, chypre, trávové, orientálne), ktoré zodpovedajú celým vetám. Táto metóda, ktorú zdokonalil zakladateľ školy Jean Carle Givaudan, prináša svoje ovocie.

Pretože, či ide o "vysokú" parfumériu, alebo mydlo, čistiace alebo pracie prostriedky, musí si "dobrý nos" najprv osvojiť techniku, zdôrazňuje riaditeľ Guichard. Je to nevyhnutná akademická škola, aj keď študenti budú musieť zabudnúť na doterajšie skúsenosti, aby mohli popustiť uzdu svojej invencii.
Oficiálne tu nie je žiadne vekové obmedzenie a nie je potrebný žiadny diplom, aby záujemca mohol do Givaudanovej školy vstúpiť.

V praxi je väčšina študentov vo veku medzi 25 a 30 rokov a má prinajmenšom maturitu. Štúdium trvá tri roky a potom majú študenti zabezpečené zamestnanie v Givaudanovej spoločnosti, ktorá má vo svete do 8 500 pracovníkov. S týmto svetovým lídrom v odbore parfumov potom majú exkluzívnu zmluvu na päť rokov. Pracujú v laboratóriách v Paríže, New Yorku, Sao Paule, Šanghaji, Singapure či Dubaji.

Text: ČTK
Foto: ČTK