Presunúť na hlavný obsah

Generácia Z – nastupuje najbystrejšia generácia

Rodinné vzťahy

Cédečká sú pre nich už zastarané. Priateľstvá sa počítajú na facebooku. Detské knižky si môžu čítať na elektronických čítačkách a pesničky počúvajú z iPodov.

Generácia Z narodená po roku 2000 sa skrátka vyzná v technike odmalička. Nepozná už svet bez internetu a mobilov.

Kým jedni datujú generáciu Z od roku 2000 až po súčasnosť, iní tvrdia, že zahŕňa len ľudí narodených v rokoch 1994 až 2004 a deti narodené neskôr už patria do najmladšej generácie alfa. Bez ohľadu na odchýlky v datovaní je však už teraz jasné, že generácia Z je celkom iná, ako jej rodičia z generácie MTV. Ide o technicky najbystrejšiu generáciu všetkých čias – pomaly už batoľatá si vedia cez YouTube nájsť na internete čokoľvek a žiaci prvého stupňa si do školy zvládnu pripraviť powerpointovú prezentáciu.

Ale aká vlastne je generácia Z?

Väčšina odborníkov zhodne tvrdí, že je to zatiaľ ešte ťažké povedať. To však marketingových špecialistov nezastaví a budú sa ďalej snažiť spoznať tento mladý dav nových zákazníkov. Už aj samotní rodičia si všimli, že vychovávajú iný typ detí, ako ich rodičia z generácie baby boomu. Vedia, že ich deti sú neustále prilepené k obrazovkám všetkého druhu, čo však nie je automaticky zlé – vďaka tomu sú si deti viac vedomé svetového diania. Nie je pre ne ťažké riešiť niekoľko úloh naraz, nemajú predsudky voči rôznym rasám, etnikám a kultúram.

Informácie na končekoch prstov
Staršie deti z generácie Z si uvedomujú, čo je recesia a kríza, vedia, že súvisí s ekonomikou a s faktom, že im rodičia nemôžu kúpiť vždy všetko, čo si zmyslia, napríklad videohry. Vedia, kto je americký prezident, poznajú Baracka Obamu. Nebavia ich televízne reklamy a radšej používajú ockov laptop. Kríza-nekríza, keď dôjde na techniku, či už mobily, notebooky, alebo najnovšiu verziu iPodu, deti generácie Z majú veľké očakávania. Túžia po týchto prístrojoch, intuitívne vedia gestami ovládať dotykové zariadenia a rodičia im tablety, inteligentné telefóny a iné technické hračky často dožičia. Veď mať určitú vec je aj otázka postavenia medzi kamarátmi.

Na strednej škole má už skoro každé dieťa mobil, mnohé majú iPod, debetnú kartu, digitálny fotoaparát, laptop a, samozrejme, facebookové či twitterové konto. Vďaka facebooku, službe skype a podobne vedia mladí komunikovať „reálne" s členmi rodiny či kamarátmi na druhom konci krajiny či dokonca sveta. Podľa americkej marketingovej výskumníčky Angely Cross-Bystromovej generácia Z nanovo definuje, čo to znamená komunikácia „zoči-voči" a vie ju maximálne využiť.

Aj deti môžu udávať trendy
"Generácia Z je najpriebojnejšou generáciou v modernej histórii," tvrdí Kathy Saviitová, šéfka marketingovej firmy Lockerz zameranej na mladých. „Namiesto toho, aby čakala na informácie prefiltrované predošlými generáciami, sama udáva trendy – a to často ešte predtým, ako ukončí základnú školu. Sociálne siete prekonali všetky bariéry v komunikácii o značkách a výrobkoch. Kto vie písať, ten sa môže podeliť o svoje poznatky a skúsenosti – a v generácii Z má zdieľanie poznatkov zásadný význam."
Savittová ako príklad uvádza lacné gumové náramky Silly Bandz. Tento trend sa najskôr objavil medzi deväť- až desaťročnými deťmi, ale čoskoro už tieto náramky nosili aj modelky na mólach a matky detí.

Marketingoví odborníci si dobre uvedomujú, že generácia Z má iný postoj k reklame ako jej rodičia, ale zároveň je šikovnejšia, bystrejšia a náročnejšia. Firmy vraj už nemusia obhajovať svoje výrobky ani maskovať svoje zámery predať, musia si však šikovne získať prelietavú pozornosť novej generácie. Tá vraj miluje aplikácie do mobilu, má fenomenálnu schopnosť vyjadrovať sa stručne cez SMS, facebookové statusy či twitterové správy. E-maily sú pre ňu neuveriteľne pomalé a zastarané, generácia Z uprednostňuje sociálne siete. Nie je verná jednej značke, rada zdieľa všetko – od filmov cez knihy až po oblečenie. Nielenže takto objavuje značky a výrobky, ale hodnotí ich až zarážajúco objektívne a potom sa cez internet podelí s ostatnými o výsledky.

Profesorka psychológie Jean Twengeová zo San Diego State University je autorkou viacerých kníh a štúdií o nárokoch a narcizme mladých ľudí. Twengeová cituje výskum Intelligence Group z roku 2010, ktorý zistil, že 81 percent mladých vo veku 7 až 13 rokov očakáva „svojich 15 minút slávy". Psychologička Twengeová to komentuje: „Všetko naznačuje, že mladí majú vysoké očakávania a sú optimistickí aj napriek kríze. Veci môžu byť občas zlé, ale mladí vedia, že ONI ich zvládnu."

Nuž, generácia Z je tu a firmy sa už pripravujú, aby čoskoro využili jej talent vo svoj prospech...

Text: Katarína Sedláková pre Pravda magazín
Foto: Rado Kostelník