Presunúť na hlavný obsah

Slávny francúzsky voňavkár rozpráva parfumom príbeh

Móda a krása

"Aby som vytvoril parfum, potrebujem rozprávať príbeh," tvrdí Jean-Claude Ellena, ktorý je od roku 2004 exkluzívnym voňavkárom prestížneho luxusného domu Hermes.

Tento muž diskrétnej elegancie s prešedivenými vlasmi a úsmevným pohľadom býva v dome postavenom na objednávku s prekrásnou vyhliadkou na záliv pri Antibes v južnom Francúzsku. "Vitajte v ateliéri parfumov Hermes," víta hostí 64-ročný syn voňavkára, ktorý doma nikdy o svojej práci nehovoril.

Malé laboratórium v interiéri skrýva dva stojany so stovkami flakónov s esenciami. Muž, ktorý sám seba nazýva "spisovateľom vôní", však  tvorí ďaleko od týchto voňavých surovín. V jeho kancelárii mu stačí len ceruzka a papier. "Aby som vytvoril parfum, musím rozprávať príbeh. V mojom povolaní sú potrebné slová," vysvetľuje autor knihy Journal d˙un parfumeur (Denník voňavkára), ktorá vyšla v máji tohto roku. V nej rozpráva rok svojho života a odhaľuje formulky 22 vôní.

V období tvorby je to neprestajné prechádzanie medzi kanceláriou, kde vytvára tie svoje formulky, laboratóriom, kde zložky váži a mieša, a opäť pracovným stolom, kde privoniava k papierikom. "Tu je príliš veľa toho a toho, tu zasa nie je dosť toho a onoho a kolobeh sa začína odznova, niekedy stokrát a stokrát."

"Pri Hermesovom parfume Voyage som chcel dosiahnuť vytvorenie vystupňovanej vône. Bez napätia to stále nebolo ono. Nakoniec sa to podarilo. Tu sa však pohybujeme v úplnej abstrakcii," so smiechom vysvetľuje.

Pri parfume Jardin apres la mousson "išlo o to, dať pocítiť vôňu dažďa". Ale kým v Indii je monzún vec veľmi pozitívna, v Európe je vnímaný ako katastrofa, hovorí Ellena, aby vysvetlil vlažné prijatie tohto parfumu, jedinej slabšej stránky svojej nepopierateľne úspešnej bilancie.

Voňavkárska divízia prestížneho salónu v druhom štvrťroku tohto roku zaznamenala nárast o 18 percent. Parfum Terre d'Hermes vytvorený v roku 2006 je vo Francúzsku piatym najpredávanejším.

Ako 16-ročný nastúpil Jean-Claude Ellena do jedného podniku v Grasse, svetovej metropole parfumov. Dostal sa pod krídla pani de#Dortanovej, chemičky, ktorá ho zasvätila do základov remesla. Tento samouk, ktorého škola nebavila, potom ako žiak a neskôr ako asistent nastúpil do švajčiarskej spoločnosti Givaudan, ktorá sa zaoberá vytváraním parfumov a esencií.
V roku 1976, len ako 28-ročný, zaznamenal prvý veľký úspech - First spoločnosti Van Cleef & Arples. Je to parfum, ktorého sa Ellena nechce zriecť, ale ktorý predstavuje to, čo už nechce robiť, "akumuláciu nahromadených komponentov". To v ňom vzbudilo "chuť na prečistenie".

"Dnes tvorím s menej ako 200 komponentmi, zatiaľ čo parfumy ich bežne obsahujú 1 000 až 1 500."

S rodinou žil v Paríži a New Yorku, potom sa vrátil do Grasse a v roku 2001 ho oslovil salón Hermes. Zo spolupráce ako prvá vzišla voňavka Jardin en Méditerranée. Ako prvý zapracoval do parfumov aj vôňu čaju. Za svoj úspech, ako hovorí, vďačí stretnutiam, práci a svojej žene. Sám parfumy nepoužíva, aby bol "čo najneutrálnejší". V tomto smere je jeho jediným ústupkom to, že "nosí" svoje  pokusy tesne pred dokončením, aby zistil, v čom sú nedostatky. Vône ženské, vône mužské, bez rozdielu. Ako hovorí, myšlienka deliť parfumy podľa pohlavia je nedávna a komerčná.

Text: ČTK
Foto: PROFIMEDIA