Presunúť na hlavný obsah

Britney a Paris končia. Prichádza čas skromnosti

Móda a krása

Prognostici ohlasujú novú éru triezvosti. O bezduché celebrity oblečené v luxusných značkách už ľudia nemajú záujem.

Do popredia sa dostáva skromnosť a staré morálne hodnoty. Serióznosť sa prekvapujúco opäť stáva sexy.

Stačí sa pozrieť na rebríčky módnych hitov a prešľapov a človek zbadá zmenu. Kým kedysi sa všetko, čo len trochu páchlo serióznosťou, považovalo za nudné a trápne, teraz to vítame ako protijed na zvrhlú konzumnú kultúru.

Paris Hiltonová a jej kamarátky sa síce ešte stále blysnú v novinách, ale čoraz viac ich vytláčajú noví hrdinovia. Ich spektrum siaha od inteligentných moderátorov po politické hviezdy typu Baracka a Michelle Obamovcov.

Fashionistov striedajú recesionisti
Na ženy, posadnuté viac luxusnými značkami ako ľudskými charaktermi, si módna tlač vymyslela označenie "fashionista". Práve takéto postavy závislé od konzumu, lesku a slávy v uplynulých rokoch ovládli bulvárne magazíny, reklamné kampane a večierky prominentov.

V ich svete sa spoločenské postavenie meralo kabelkami v cene malého osobného auta. Fashionistky omámené konzumom potrebovali čoraz viac, stelesňovali desaťročie dekadencie. Korunovali éru, kde šťastie bolo len ilúziou. Tá éra sa však práve skončila.

Kríza totiž zasiahla aj svet módy. Zovšadiaľ sa valia správy o poklese inzercie v ženských magazínoch, o padajúcom obrate módnych firiem a o návrhároch, ktorí vynechávajú účasť na svetových týždňoch módy. Keď totiž nastúpia obavy o holú existenciu, rozhadzovanie peňazí sa stáva smrteľným hriechom. Fashionistom vtedy ide o krk.

Lenže módny priemysel sa správa ako chameleón: jeho sila spočíva v schopnosti ustavičnej premeny. Z ruín vstáva protiváha fashionistov – recesionisti. Ich hlavným heslom je striedmosť, a to vonkajšia aj vnútorná. Má byť odpoveďou na klesajúce kurzy akcií aj paniku bankárov.

Lacné je super, drahé fuj
V čase krízy sa idolom stala prvá dáma USA Michelle Obamová - podľa motta: šik aj napriek šoku. Každý vie, že za americkým prezidentom stojí silná žena. Obamová je moderná žena 21. storočia – sebavedomá a skromná zároveň, nestará sa o zaprášené tradície, ale pritom stojí nohami pevne na zemi. Zvyšuje manželovu popularitu.

Odkedy sa však Obamovci nasťahovali do Bieleho domu, má americká prvá dáma ešte jednu dôležitú rolu: udáva trendy v smutnej dobe. Vo svojom blogu michelleobamawatch.com sa prezidentova manželka prezentuje nielen ako žena s úspešnou kariérou a láskavá mama, ale aj ako štýlová žena, ktorá má rada výpredaje.

Srdcia žien na celom svete si získala aj šatami značky GAP za 30 eur či politicky korektnou róbou na volebnú noc od dizajnéra kubánskeho pôvodu Narcisa Rodrigueza. Naopak, kandidátka na viceprezidentku Sarah Palinová si vyrobila nepriateľa svojimi šatami za 150-tisíc dolárov na účet strany.

V interview pre magazín People Obamová zdôraznila, že nie je fashionistka. "Považujem za dôležité, aby moje dcéry aj ďalšie dievčatá diskutovali o tom, čo je krása, inteligencia a čo je dôležité."

Nový hit
Nejde len o utrácanie menej peňazí za módu. Znaky novej serióznosti sú neprehliadnuteľné aj inde. V novinách a televíziách vystupuje čoraz viac analytikov a zriedkavosťou už nie sú ani filozofovia. Britský časopis Economist dosiahol rekordné štyri milióny čitateľov na celom svete.

Ešte nedávno sa slovo "seriózny" automaticky rovnalo "nudnému" a "nepopulárnemu". Lenže s celosvetovou krízou prišla potreba ľudí po porozumení veciam. Každý hľadal istotu. Britská psychoterapeutka Lucy Beresfordová nový záujem o serióznosť prirovnáva k detskej potrebe byť s rodičmi. "Nejde už len o hry a zábavu. Premýšľame, ako situáciu napraviť. Hľadáme nápady a ľudí, ktorí si s krízou vedia poradiť."

Ilúzia bezpečia
Istým spôsobom serióznosť ponúka psychologický prístrešok pred búrkou. Beresfordová hovorí, že serióznosť ponúka ilúziu bezpečia. "Zakladá sa na prastarom ľudskom presvedčení, že rodičia sú prísni, kontrolujú a chránia nás. Preto si automaticky spájame vážne veci s bezpečím," tvrdí odborníčka.

V britských kinách vraj už ubudlo komédií, pribúda dokumentov. Dokonca sa otvárajú kurzy filozofických debát pre dospelých o rodine, vzťahoch a práci.

Psychoterapeutka Beresfordová túto injekciu serióznosti prirovnáva k diétnej potrave pre mozog. "Je to rovnaké ako s pšeničnými klíčkami: neveľmi chutné, ale zdravé." Ľudia na strach a neistotu inštinktívne reagujú hľadaním serióznosti ako opory.

Všežravci sú smädní po nápadoch
Samozrejme, záujem o citový život Jennifer Anistonovej či novinky Mojsejovcov asi len tak rýchlo nezmizne. Podľa prognostika trendov Richarda Watsona však už novú serióznosť nemožno zastaviť.

"Ľudia sa naozaj zamýšľajú nad krízou a snažia sa pochopiť, čo a ako sa pobabralo. Sú smädní po nápadoch. Už nie je taký rozdiel medzi ľuďmi, ktorí berú veci vážne, a tými, čo sa zaoberajú populárnou kultúrou. Nie je čudné čítať klebety a striedať ich s filozofickými knihami."

Beresfordová to potvrdzuje tiež: "Aj v časoch krízy sme všežravci, potrebujeme rovnováhu medzi serióznosťou a zábavou. Človek môže byť seriózny a pracovitý. Ale treba si pripomínať, že hoci časy sú ťažké, sme stále nažive a môžeme sa baviť."

Je nová serióznosť viac ako len trend, ktorý zasa pominie? Znamená, že spoločnosť konečne rastie? A pretrvá záujem o serióznosť aj potom, ako sa kríza skončí? Odpoveď dostaneme až o pár rokov. Dovtedy pokojne môžeme premýšľať nad tým, čo je v živote naozaj dôležité.

Text: Katarína Sedláková pre magazín Pravdy
Foto: PROFIMEDIA