Čím nakŕmiť malé dieťa?

Najlepšou stravou pre maličké deti je určite materské mlieko. Obsahuje všetky potrebné látky na zabezpečenie zdravej výživy a buduje prirodzenú obranyschopnosť detského organizmu.

Lenže niektoré mamičky dojčiť nemôžu, a tak musia hľadať náhradu. A pre všetky bábätká raz príde deň, keď už mlieko nestačí a mamičky postupne skúšajú aj pevnú stravu. To, čím dieťa kŕmime od narodenia, ovplyvňuje jeho vývoj a zdravie až do dospelosti.

Prečo dojčiť
Dobre fungujúci imunitný systém chráni pred chorobami - znižuje riziko infekcie a riziko vzniku alergií. Dojčenie zabezpečuje dobré fungovanie tráviaceho systému - dieťa je menej náchylné na zápchy, ale aj hnačky. Dojčené deti menej trpia  infekciami dýchacích ciest aj zápalmi stredného ucha, cukrovkou, alergiami, astmou, ekzémami, obezitou či anémiou. Sú menej často choré a hospitalizované a majú silnejšie kosti v dospelosti.
Materské mlieko zabezpečuje nielen prísun živín potrebných pre rast organizmu, ale vplýva aj na rozvoj psychiky a na vytváranie stravovacích návykov. Podľa najnovších štúdií majú dojčené deti dokonca vyššie IQ o niekoľko bodov.

Kedy začať prikrmovať
Dieťa v prvých mesiacoch života rastie a vyvíja sa neuveriteľnou rýchlosťou a materské mlieko mu po čase už nestačí. Ak je dieťa iba dojčené, nemalo by prechádzať na tuhú stravu skôr, ako po skončenom 6. mesiaci veku. Ak bolo kŕmené z fľaše alebo dojčené popri kŕmení z fľaše, s prikrmovaním možno začať najskôr po 4. mesiaci veku. Keď začnete dieťatku podávať príkrmy predčasne, zaťažujete jeho nevyvinuté obličky, zvyšujete možnosť vzniku potravinových alergií a obmedzujete tvorbu materského mlieka.

Nie je však správne ani pridlho s prikrmovaním otáľať, lebo dieťa je hladné a nedostáva potrebný prísun živín pre svoj rast (na konci 6. mesiaca je dieťa hladné aj po 8 – 10 dojčeniach alebo po vypití 900 – 1¤000 ml mlieka). Ako však spoznať, či je dieťa na tuhú stravu pripravené, alebo či s prikrmovaním ešte chvíľu počkať? Niektoré znaky určíte vy, o iných vám dá signál dieťa. Jedným z prvých znakov, že jedálny lístok treba obohatiť, je, že hmotnosť dieťaťa sa od pôrodu už zdvojnásobila a dieťatku nestačí, ani keď ho dojčíte častejšie a dlhšie. Je nespokojné a aj v noci sa budí častejšie.

Niektoré mamičky od začiatku prikrmovania odradí, že dieťa inú stravu ako materské mlieko odmieta. Netreba sa však znepokojovať, lebo pre bábätko je to zásadná zmena v jeho životospráve, veď doteraz nepoznalo nič iné. Nové jedlo mu treba ponúkať vždy opakovane, dokonca aj desaťkrát, kým ho prijme. Keď dieťa jedlo na začiatku vypľúva, je to prirodzený reflex, ktorý zmizne.

Aký príkrm ponúknuť
Mamičky hľadajú pre svoje dieťa predovšetkým potraviny bezpečné a dostatočne výživné. "U dojčených detí by všetka strava mala byť výlučne mliečna do 6. mesiaca, nemliečne prídavky by sa mali zavádzať až potom. U nedojčeného dieťaťa začíname po 4. mesiaci," hovorí MUDr.
Jarmila Hornová, odborníčka na výživu dojčiat z Detskej fakultnej nemocnice s poliklinikou v Bratislave. Na začiatku dieťaťu ponúkneme iba dve-tri lyžičky iba pred jednou dávkou materského mlieka a dieťa dokŕmime mliekom. Od jednej dennej mliečnej dávky býva dieťa odstavené do 2 - 3 týždňov.

"Prikrmovať začíname k obedňajšej dávke jemným zeleninovým pyré. Ako prvé tuhé jedlo je pre dieťa vhodná napríklad mrkva, zemiak, brokolica, tekvica. Mala by byť jemne rozmixovaná," vraví pediatrička MUDr. Mária Gerincová. Malým deťom odporúča biozeleninu buď z vlastnej záhradky, alebo kupovanú a variť v kupovanej dojčenskej vode. Od 7.mesiaca jedálny lístok postupne obohatíme o chudé mäso (6 x v týždni, najprv asi 20g v jednej dávke, potom 1 polievková lyžica, nadrobno pokrájané) a raz do týždňa žĺtok. Nové jedlo pridávame postupne, vždy aspoň po 3 - 7 dňoch.

"Až keď sa prejde na plnú obedňajšiu dávku zeleninovej a neskôr zeleninovo - mäsovej polievky, pridáme večer ryžovú kašu ako druhý príkrm," dodáva doktorka Gerincová. teda žiadana klasická krupičná kaša, ale radšej najprv ryžová. Ovocie ako desiata je až tretím príkrmom. S ovocím začíname asi mesiac po zelenine. Má výraznejšiu chuť a hrozí, že ak ho dieťa okúsi, odmietne zeleninu. Môže sa podávať, jablko, banán, hruška, marhuľa.
"Nakoniec, od 7.mesiaca pridávame obilniny s lepkom (pšenice, žito, jačmeň, obilné kaše, bezvaječné cestoviny)," vraví doktorka Hornová. Vhodnými prvými potravinami sú mrkva, brokolica, karfiol, kapusta, ružičková kapusta, špenát, tekvica, cuketa, zelený hrášok, ryža, ryža, kukurica, pohánka, biely jogurt, ovocie, obilniny.

Pre malé dieťa je, naopak, nevhodný vaječný bielok, všetky sladkosti, med, 100-percentné ovocné džúsy, pudingy, údeniny, hovädzie mäso, tučné mäso, silné čierne a zelené čaje, soľ, orechy a iné semienka, kakao, škorica aj iné korenie a do jedného roka aj celozrnné pokrmy. Hotové nemliečne výrobky určené špeciálne dojčatám nepodávame denne, iba príležitostne, napríklad na cestách.

Kedy začať prikrmovať
Pôrodná hmotnosť bábätka sa prinajmenšom zdvojnásobila. Zvýšili ste prídel mlieka, ale bábätko ešte stále nie je spokojné. Bábätko sa počas noci budí častejšie. Telíčko je vyvinuté tak, že udrží bez pomoci zdvihnutú hlavičku. Začína sa zaujímať o jedlo, ktoré jete.

Čo môže jesť dieťa
1. Zeleninové pyré
2. Mäso (najlepšie králičie, hydinové, divina, nie hovädzie)
3. Neochutený biely jogurt, ryžu, kukuricu, výnimočne žĺtok (1 x za týždeň)
4. Špeciálne detské sušienky (s probiotikami či bezlepkové, nie klasické piškóty s cukrom, vajíčkom a lepkom)
5. Ovocie
6. Obilniny (ako posledný príkrm, začať s bezlepkovými)

Detská strava

Mlieko
Mlieko je nevyhnutným zdrojom výživy dieťaťa v prvom období života. Kravské mlieko je však svojím zložením iné ako mlieko materské - má vysoký obsah bielkovín, nedostatočné množstvo železa ani vitamínu D. Zaťažuje detské obličky, ohrozuje hospodárenie s vodou v tele a neposkytuje detskému organizmu niektoré potrebné látky. Preto podľa výskumov nie je kravské mlieko vhodné pre deti počas prvých 12mesiacov života, uprednostniť by sme ho mali do 3rokov. V prvom období života je dobré vybrať si z ponuky špeciálnych detských mliek.

Zelenina
Zelenina je prvým tuhým jedlom, ktoré detský jazyk okúsi. Lepšie je na začiatok vybrať zeleninu, ktorá nemá výraznú chuť, napríklad mrkvu, zemiak. Mala by byť jemnulinko rozmixovaná na pyré.

Ovocie
Má výraznejšiu chuť ako zelenina, preto je lepšie začať s ovocím tak mesiac po zelenine. Vyberajte ovocie, ktoré rastie u nás (okrem banánov) a vyvarujte sa citrusov pre alergie.

Kaša
Dieťa vo veku do 6mesiacov by malo začať s bezlepkovou kašou z ryže, kukurice, pohánky, pšena. Kaše s lepkom (zo pšenice, jačmeňa, žita a pod.) odporúčame od 7. mesiaca veku

Tvaroh
Tvaroh je zdravý, aebo má vysoký obsah bielkovín, takže malému bábätku môže ich vysoká dávka v čerstvom tvarohu zaťažiť obličky, ktoré ešte nie sú dostatočne vyvinuté. Preto je lepšie s tvarohom počkať až po 1. roku života dieťaťa.

Mäso
Mäso sa do detskej stravy zavádza až po zelenine, u nedojčených detí obyčajne od 5. mesiaca veku. Malo by byť chudé, nie hovädzie a dobre uvarené vo vode, nadrobno pokrájané. Neskôr môžeme pridať trochu slnečnicového alebo olivového oleja. Začíname s menšou dávkou (asi 20 g), neskôr pridávame na polievkovú lyžicu. Mäso by malo dieťa dostať asi 6-krát do týždňa v jednej dennej dávke.

Text: Zora Handzová pre Pravdu
Foto: SHUTTERSTOCK

Foto:

PlniElanu.sk

Diskusia k článku

comments powered by Disqus

Najčítanejšie články

Staň sa fanúšikom

Starostlivosť o seba