Presunúť na hlavný obsah

Najväčší obchodný dom sveta je takmer prázdny! Prečo?

Zábava

Toľko obchodných centier, toľko možností nákupného vyžitia. Obvykle platí, čím väčší, tým lepší. Na prejdenie každého obchodu v najrozsiahlejšom obchodnom dome v USA by ste potrebovali niekoľko dní. Pri tom čínskom ( South China Mall ), mimochodom svojou rozlohou ešte dva krát väčšom, vám postačí zopár hodín. Niekde sa zrejme stala chyba.

 

Na úvod zopár zaujímavých faktov. Najväčší obchodný dom sveta bol otvorený v roku 2005 a od tej doby je skoro prázdny. Ak by sme to mali vyjadriť počtom obchodov potom vedzte, že pri kapacite 2350 predajných miest je otvorených len 47 z nich. Samotné dôvody, vedúce k tomuto „fiasku“ však nikoho obzvlášť neprekvapia.
 
Na ploche 7 miliónov štvorcových stôp nájdete všetko, čo k najdrahším a najväčším nákupným centrám sveta neodmysliteľne patrí. Vonkajšia pláž, fontány, palmová oáza, ba dokonca egyptská sfinga, divadlá, kiná, posilňovne, plavárne či pavilón zvaný Svet ilúzií. Investície do tejto nehnuteľnosti boli skutočne obrie. Podarí sa kartu v ďalších krokoch obrátiť a zabezpečiť ich návratnosť? 
 

Neúspech (ne)prekvapil

Mnoho obchodníkov tvrdí, že k neúspechu tohto stavebného počinu viedlo už od počiatku hneď niekoľko základných faktorov. Medzi tie primárne možno zaradiť samotnú lokalitu. Čínska provincia Dongguan má síce desať miliónov obyvateľov, no sú to predovšetkým prisťahovalci s extrémne nízkymi príjmami. Ak im aj popri ťažkej práci v továrňach ostanú nejaké peniaze, určite ich minú na dôležitejšie veci než povedzme značkové kabelky.
 
Ďalšou nešťastnou voľbou je spojenie. Obchodný dom sa nachádza tak povediac v izolácii a jediný autobus, ktorý sem vedie, zastavuje na zastávke vzdialenej ďalších pätnásť minút chôdze od hlavného vchodu. Ak by vraj ľudia zodpovední za jeho výstavbu spravili ako prvé medzi obyvateľmi prieskum, nikdy by sa do podobného podnikateľského plánu nepustili.
 
Aspoň ako takej návštevnosti sa teší moderný zábavný park a divadlo. Tie zabezpečujú tržby aj pre tunajšie fast foody. Ostáva veľkou iróniou, že spomedzi všetkých lákadiel a potenciálu, ktoré by dané miesto za iných okolností mohlo mať, prosperuje len predaj hranolčekov a hamburgerov.
 

Aké sú vízie?

Určite odvážne, dalo by sa povedať. Do konca roku 2013 je naplánované až 80% využitie predajnej plochy, čo rozhodne nie je málo. Slúžiť na to majú tie najlepšie PR „esá“ v krajine, propagačné aktivity, ako i masívne reklamné kampane. Len či v konečnom dôsledku nepôjde opäť o ďalšie vyhodené peniaze..