Presunúť na hlavný obsah

Príbeh Slovenky, ktorá vyrába vlastné parfumy: Ako jedinej sa jej podarilo dostať medzi francúzsku elitu Niche

Kariéra

Dostať sa medzi elitu parížskej elegancie sa nepodarí len tak hocikomu. Obzvlášť v oblasti parfumov, na ktoré sa kladú vysoké nároky. Tí, ktorí to dokážu, sa zaradia do Niche sveta.

Majiteľke parfumérie 1907, Slovenke Eve Škovranovej, sa to však podarilo. V rozvoňanej predajni nám porozprávala o tom, kde a ako sa rodí takýto sen, ktorý sa jedného dňa zhmotní do reality.

Kde sa zrodila idea založiť si vlastnú parfumériu?

Parfuméria 1907 vznikla nečakane. Pôvodne to bola výroba mydla, ktorá sa vyvinula až do tohto finálneho štádia, parfumérie, ktorá je asi stropom v kozmetike. 

Vaša babička však bola v úzkom spojení s grófmi a vyrábala pre nich kozmetiku. Prezraďte nám niečo bližšie z tejto doby.

Áno, 1907 vznikla ako pocta mojej babičke. Impulz bol začať vyrábať prírodné mydlo, keďže na Slovensku v tom čase bolo toho veľmi málo. Moja babička vychovávala mladé grófky a okrem toho mala na starosti aj dodávanie hygienických potrieb na ich dvor, no a časť z nich aj sama vyrábala. 
Zobrali sme jej staré receptúry, ktoré sme prispôsobili novodobým podmienkam a surovinám. Potom ten vývoj išiel už na základe zákazníkov, ktorí sa dopytovali aj po šampóne a iných výrobkoch. Takže potom pribudli šampóny, tekuté mydlá, sprchové gély, krémy a najvyššie, čo sa dalo, boli parfumy. O parfumoch sme uvažovali dva roky predtým, než sme ich začali reálne vyrábať.

Parfumy, ktoré ste začali ako rodinný podnik vyrábať však nezostali len na Slovensku. Stali ste sa súčasťou „Niche sveta“, však?

Áno, stať sa súčasťou Niche parfémov bol sen, no na prvý pohľad dosť nereálny, pretože zo Strednej Európy sa to dovtedy ešte nikomu nepodarilo. Nikomu sa nepodarilo to, aby slovenský parfum bol akceptovaný a predávaný v Paríži, Caen alebo Bilbao. 

Vďaka čomu si držia Niche parfumy exkluzivitu?

Niche je akýmsi protiprúdom k bežne dostupným parfumom. Parfuméri, ktorí tvoria pre Niche parfumy sa držia tradičného poctivého remesla a ku každej vôni pristupujú osobitne. Do vôní vkladajú svoj rukopis, no zároveň vytvárajú niečo, vďaka čomu sa bude človek cítiť jedinečne a nesplynie s davom. Niche parfumy sa odkláňajú od masového predaja, komerčnej reklamy a taktiež neosobného masového predaja s cieľom čo najväčšieho zisku. 

V čom spočíva poslanie Niche parfumov? Nejde tam o masový predaj, ale o exkluzivitu. 

1907 je malá rodinná firma. Všetci, ktorí sú súčasťou Niche parfumérií, sú nadšenci parfumov. Nie sme ochotní predať parfum za každú cenu s cieľom čo najväčšieho zisku. Našou snahou je zachovať čo najviac exkluzivity. Nie je seriózny prístup nahnať si zákazníkov, predať a výsledok je, že je napokon nespokojný. Týmto smerom sa Niche neuberá. 

Tento úspech ste dosiahli ako jediní v Strednej Európe. Ten ale nespadne z neba, takže, čo ste pre to urobili, aby ste sa „zviditeľnili“?

Nám sa ale tento sen splnil, vďaka dobrému až šialenému nápadu, dobrému kontaktu v zahraničí náhodne nájdenému cez Facebook. Zhodou okolností na človeka, ktorý vie ohodnotiť kvalitu parfumu. Renáta Faizutdinova za nami prišla, strávila s nami týždeň. Týždeň plný otázok, odpovedí, voňania a potom povedala to najpodstatnejšie - že spĺňame všetky požiadavky na to, aby nás akceptoval Niche svet a posunula nás do Paríža. Následne nás akceptovali ako prvý stredoeurópsky parfum a začali nás predávať vo svete.

Predávajú sa v 1907 len slovenské parfumy alebo aj iné značky?

Keď nás akceptoval Niche svet, súčasne s tým boli ochotní prísť kolegovia so svojimi značkami na Slovensko a takto sme postupne začali naberať značky. Napríklad o značku Nabucco sme bojovali pol roka, je veľmi ťažké ich kúpiť, keďže oni si striktne vyberajú, kam pôjdu. Vo Francúzsku sa dajú kúpiť tieto parfémy len na dvoch miestach a napokon sme túto vôňu získali aj my do Košíc. Takže išlo o pomalé naberanie. Na začiatku sme mali 11 značiek, teraz máme 30.

Takýto globálny úspech sa len tak nevidí. Ako ste to vy osobne vnímali?

Keď nás prijali, ovládli ma emócie, plakala som a nevedela som uveriť tomu, že to je realita. Práve preto, že sa to doposiaľ ešte nikomu v Strednej Európe nepodarilo. Potom o nás začali písať zahraničné médiá, známi blogeri a vtedy som si uvedomovala viac a viac, čo sa vlastne stalo. Nečakala som, že sa spustí taká obrovská vlna v Niche vodách. 

Z akých ingrediencií sa vyrába tento typ parfumov a kde dané esencie zháňate?

Všetky ingrediencie dovážame zo zahraničia, na Slovensku nenakupujeme absolútne nič. Za parfumovými kompozíciami stoja majstri parfuméri, s ktorými spolupracujeme. Napríklad cédrové drevo získavame z Texasu, irisový koreň z Francúzska, je toho veľmi veľa. Jednoducho sú to tie najkvalitnejšie suroviny, čo je pre Niche parfumy najdôležitejšie, keďže pri Niche parfémoch ide o návrat k starej poctivej parfumérčine. 

Skutočná parfumérčina vyzerá byť náročná...

To, čo vidíte v regáloch je len časť toho, čo je realita okolo parfumov a čo parfuméria obnáša. Každý jeden parfum je potrebné sa naučiť odprezentovať, aby bola vytvorená emócia, obraz pre zákazníka. Obnáša to tiež súkromné prezentácie. Jednotlivé parfumy si pozerajú aj majitelia značiek, aby zistili, nakoľko je splnená ich predstava. Je to obrovský balík roboty a tým pádom aj zodpovednosti, ktorá za tým je.
Každý parfém má za sebou nejaký príbeh, emócia, obraz, ktorý ho vystihuje. V niektorých prípadoch sú tieto príbehy dlhé, takže musíme vedieť pochopiť podstatu. Ku každému zákazníkovi pristupujeme individuálne a „držíme“ ho niekedy aj hodinu a pol až dve hodiny. 

Každý parfum je jedinečný a so sebou si nesie aj istý príbeh. Ktorý je u vás taký „najznámejší“?

Jeden z najvýraznejších príbehov je „Kardinálov hriech“. V minulosti sa šľachta nechodila spovedať kňazom, ale spovedali sa priamo kardinálom. Jedného dňa išla na spoveď tiež jedna krásna šľachtičná, ktorá tak zmyselne opisovala svoje hriechy, že kardinál to nevydržal a zhrešil. A na základe tohto príbehu bol vytvorený parfum. Na začiatku vonia ako broskyňa. Keď sa pozriete na názov, je to Peche Cardinale, ale keď na to Peche dáte otočený mäkčeň, tak vznikne kardinálova broskyňka. MDCI má vrchnáky flakónov, ktoré sú doslova umeleckým dielom. Sú vyrábané z najušľachtilejších materiálov ako je krištáľ, najdrahší porcelán, zlato. Hodnota je až niekoľko tisíc eur.

V 1907 sa dajú nájsť aj parfumy, ktoré používa španielska kráľovská rodina. O aký konkrétny typ ide?
Ramon Monegal je značka španielskeho parfuméra, ktorý už generácie robí pre španielsku kráľovskú rodinu. Časť týchto parfumov je prístupná pre Niche parfumérie, časť sú uzavreté série, ktoré sa nedajú ani kúpiť. 

Spomeniete si ešte na nejakú perličku v rámci exkluzívnych parfumov, s ktorými robíte?

Takou perličkou je parfum Majda Bekkali, ktorá mala čuchové sochy pomenované Sen. Boli vyrobené z bakarského krištáľu. Sklár, ktorý to mal na svedomí zomrel a odvtedy sa nenašiel nikto, kto by ho dokázal v tomto remesle nahradiť. Vtedy nám Paríž zavolal, že máme jeden z posledných kusov, aby sme ho stiahli z predaja a už pôjde len do dražby. Zatiaľ čo pôvodná cena bola okolo 450 eur, teraz sa pohybuje v niekoľkých tisícoch. 

To už je naozaj hodnota parfumu. Aký je najdrahší parfum?

Najdrahší parfum je osobný parfum. Tam sa cena začína od desaťtisíc eur a nemá ohraničenie. Závisí to od toho, či sa bude vyrábať niekoľko mesiacov alebo rokov, z čoho sa bude skladať a podobne.

Čo pre vás osobne znamená ženskosť v spojitosti s vôňou?

Vôňu vnímam ako osobitý podpis. Keď vôjdete do kaviarne a sú tam štyri dámy s nejakým parfumom a sedí tam muž, ktorému sa páčia dve ženy, zapamätá si tú, ktorá má osobitý parfum. Keď ucíti tú vôňu, spomenie si na tento moment. Je to druhá koža, ktorá istým spôsobom prezentuje. 

S parfumom sa nám veľakrát spájajú rôzne momenty z minulosti. Aký intenzívny, na ktorý nezabudnete, ste prežili vy?

Mám vo svojom rade parfum, je to mandľa a spája sa mi v predstave s cukríkmi, ktoré sa volali horká mandľa. Vybaví sa mi pri nich moja babička, ktorá ich skrývala v skrinke, keď som bola malé dieťa. Parfum je presne postavený na horkosti mandle a stále ho mám spätý s tým, že to je ten cukrík, ktorý pre mňa babka uchovávala.

Ďakujeme za rozhovor

Parfuméria 1907 je momentálne len v centre Košíc, no už od 3. septembra 2015 otvára pobočku aj v hlavnom meste, v Bratislave.