Presunúť na hlavný obsah

Branislav Gröhling: Muž, ktorý bojuje za to, aby sme opätovne vrátili česť tradičným remeslám

Kariéra

O tom, že klasické remeslá na Slovensku pomaly vymierajú, sme sa presvedčili už niekoľkokrát. Branislav Gröhling je momentálne najvýraznejšou osobnosťou, ktorá bojuje za ich obnovenie a opätovnú česť týmto remeslám.

„Vo vzdelaní je budúcnosť krajiny.“ Tento výrok sa stal neoddeliteľnou súčasťou Branislava Gröhlinga, podnikateľa, ktorý pomáha vrátiť študentom nádej a chuť vzdelávať sa vo svojom odbore. Vzhľadom na technologický pokrok sa čoraz viac vytráca záujem o tradičné remeslá. Systém, akým naše školstvo funguje, mnohých študentov odrádza alebo si myslia, že daná pracovná oblasť nie je zaujímavá. Tradičné remeslá ako je kaderník, vizážista, kuchár, cukrár, barista a pod. pritom takisto prechádzajú zmenami a človek v nich môže v praxi dosiahnuť veľké úspechy. Dôležité je mať chuť, ambície a ciele. Svoje o tom vie aj Branislav Gröhling,, autor Projektu Education či Podporme remeslá. 

Čítajte viac: Branislav Gröhling: Človek, ktorý je v myslení o krok vpred a dnes vychováva novú generáciu

Neprehliadnite: Beauty triky, ktoré vás urobia ešte krajšou: Hairstylista Patrik "Suši" Veselý nám ich ukázal na modelke Soni Skoncovej

Remeslo má zlaté dno

Úspešný podnikateľ a autor myšlienky „Podporme remeslá“ či „Jeme zdravo v školách“ sa snaží v študentoch vzbudiť opätovný záujem o tradičné remeslá. Tie dokážu človeka takisto pekne uživiť a dokonca ich vie robiť s láskou. Sám Branislav Gröhling totiž začínal v kaderníckom biznise. Jeho práca bola jeho hobby a možno aj práve vďaka tomu si neskôr založil vlastný salón. A vtedy na vlastnej koži pocítil to, čo sa deje na našom pracovnom trhu s mladými ľuďmi. „Potrebovali sme nových ľudí a tí ľudia, ktorí boli na trhu, neboli pre nás dostačujúci (asi sme boli nároční). Problém bol v tom, že keď sme zamestnali človeka, museli sme mu dať plat, ale zároveň sme mu museli platiť školenia, no on ešte nič nevyrábal, nebol pre nás reálne produktívny, takže nepokrýval ani náklady spojené s prácou,“ prezradil v rozhovore pre Feminity, ktorý si môžete celý prečítať priamo TU. 

Odvtedy sa do tejto problematiky ponoril a snažil sa nájsť spôsob, ako by mohol aj on pomôcť študentom, ktorí v živote nevedia, čo chcú robiť, stratili nádej a chuť pracovať alebo si prácu spájajú s nepríjemnou činnosťou. Dnes je to už 10 rokov, odkedy založil vzdelávací program Projekt Education, ktorý je určený pre študentov stredných odborných škôl. Záleží mu na tom, v akých podmienkach sa učia študenti, ale aj učitelia. Tí to majú v dnešnej dobe skutočne ťažké a veľakrát sami musia hľadať spôsoby, ako učivo pre študentov zatraktívniť.

„Ja to často tvrdím a za to ma ľudia nemajú radi, že na školách by mal byť človek, ktorý má v sebe aj manažérske schopnosti a vie vycítiť človeka. Zároveň taký, ktorý vie priniesť škole kredit, ktorý sa snaží, aby tá škola bola úspešnejšia, lebo sme niekoho vychovali a bude vedieť prilákať viacej a viacej študentov, ktorí z tej školy niečo aj budú mať,“ znie z úst Branislava Gröhlinga.

VIDEO: Branislav Gröhling o projekte Education

Branislav Gröhling cestuje po celom Slovensku a navštevuje rôzne stredné odborné školy. Organizuje zaujímavé školenia pre študentov s odborníkmi priamo z praxe. Aj učitelia sa tak zdokonaľujú v danom odbore. Študenti sa už mali možnosť stretnúť s uznávaným šéfkuchárom Jaroslavom Židekom, no na svoje si prišli aj budúci cukrári, časníci či baristi. O tom, že súčasná doba remeslám naozaj praje, svedčí aj čoraz viac populárnejší carving fruit, teda vyrezávanie zaujímavých tvarov do ovocia.

Iniciatíva súvisiaca s jedlom sa tak preniesla aj do projektu „Jeme zdravo v školách“. Tento projekt poukazuje na aktuálny spôsob stravovania na školách a zároveň upozorňuje na možnosť zavedenia nového, zdravšieho spôsobu stravovania v školských jedálňach. Ako vyzerajú študenti počas školení organizovaných pod záštitou Branislava Gröhlinga, si môžete pozrieť v galérii. Ich tváre a nadšenie hovoria pritom za všetko. 

Chceli by ste, aby sa do škôl, ale do praxe vrátilo viac remeselnej výroby a uplatnenia sa?

spolu hlasovalo 52 ľudí

Áno
50
Nie
2