Žena, ktorá rozpútala revolúciu vo svete módy: Kamila Boudová otvorene o tom, čo robí
Myslela, že v Paríži nebude nikoho zaujímať. Opak je však pravdou a dnes prednáša na prestížnej francúzskej univerzite módny marketing.
Kamila Boudová pracovala vo veľkom módnom gigante, v ktorom kvantita vyrobených vecí bola na prvom mieste. V jej živote nastal zlom, keď si povedala dosť a teraz ťahá za druhý koniec povrazu. Kamile nejde o nič iné ako o to, aby sme našu planétu začali laicky povedané šetriť. Táto žena zredukovala svoj šatník na minimum, no paradoxne práve odvtedy nemá pocit, že si na seba nemá čo obliecť. Dokonca si oblečenie požičiava, v čom vidí veľkú budúcnosť.
Kamila, ty si fanúšičkou „ekonomiky zdieľania“. V čom všetkom vidíš jej využitie? „Osobne ju veľmi využívam v móde. V rámci rodiny a priateľov sa to dá aplikovať jednoducho a pre radosť všetkých. V Paríži využívam „zdieľanie“ bicykla a zvažujem zapojiť sa do systému mestských áut na elektriku. „Zdieľať“ sa dá podľa Kamily takmer čokoľvek, od kancelárskych priestorov, opatrovateľky detí, až po vysávač. „Mám radosť, že naša generácia je tomu otvorená a nevidí to ako niečo, za čo by sa mal človek hanbiť. Práve naopak – podeliť sa, byť štedrý a odľahčiť planétu je dnes cnosť.“
Prečítajte si: Talentovaná návrhárka Ivana Mentlová: Éra 70.rokov dokáže na ženách vyzerať takto žensky
Kamila nám porozprávala aj o tom, ako si niektoré Britky kupujú na jeden deň jedny plavky a večer ich vyhodia. Kvalita oblečenia je u nás dnes, bohužiaľ, rovnaká ako inde a ešte aj klesá. Pozitívne je, ako rýchlo sa táto problematika v dnešných dňoch dostáva do povedomia. „Nie sú to len nevinné handry, ktoré nemôžu nikomu ublížiť. Ja s nadšením sledujem, že o tom ľudia počujú a hľadajú nové riešenia, ako nakupovať menej, ale za to kvalitnejšie, alebo dokonca udržateľné oblečenie.“
Mňa zaujímalo, ako môže svoj postoj skĺbiť so svojou prácou, a verte či neverte, dá sa to.
„Pravdupovediac najtvrdšie názory sú u mňa v hlave. Neviem, ako som prišla na to, že dievča z malého mesta za Prahou nebude v Paríži nikoho zaujímať, pretože to nie je pravda.“ Keď tu ako asistentka obchodu nastúpila prvýkrát do práce, kolegovia si ju vážili najmä vďaka vysokej úrovni angličtiny. Učiť tu bola pre mladú Češku veľká výzva a prvý semester nebol vôbec ľahký. Kamila učí študentov z New Yorku, ale reprezentuje v podstate francúzske know-how. „Na škole vyučujem už druhý rok a úspešne prekonávam svoje komplexy ‚dievčaťa z malého mesta za Prahou‛.“
Prečítajte si: Módna návrhárka Lenka Sršňová predstavila hriešne sladkú kolekciu: Už na pohľad si ju zamilujete!
Väčšina z nás módu a trendy miluje. Dá sa vôbec spojiť ekologická móda so záľubou v trendoch?
„Toto je asi najťažšia otázka, akú mi kto kedy položil. Sama teraz premýšľam, či to ide skĺbiť – milovanie konzumu s rešpektovaním prírody. V každom prípade v budúcnosti dúfam, že taká možnosť bude.“ Takúto možnosť húževnatá Kamila vidí v efektívnejšom premýšľaní pri výrobe vecí, v systéme, kde sa bude dať recyklovať všetko oblečenie. Dnes by Kamila poradilo asi toto: „Zostavte si funkčný šatník z ‚basic kúskov‛, z vecí, ktoré už teraz nosíte najviac. Kupujte si trendy doplnky, šperky, šatky, klobúky, slnečné okuliare.“
Kde nakupuje človek, ktorého krédom je lojálnosť k prírode?
„Vo Francúzsku u mňa vyhráva značka Veja, ktorá sa dostáva už aj do českých obchodov. Vyrábajú tenisky z organických materiálov a ich ceny aj dizajn sú nádherné."
„Taktiež ma zaujala značka Ecoalf, ktorá vyrába oblečenie z recyklovaných materiálov. Majú krásne oblečenie na von."
„V Česku vezmem útokom značku Bohempia, kde nájdete naozaj všetko možné."
Ľudí, ktorých naša príroda a transparentnosť značiek zaujíma, stále pribúda a nechýbajú medzi nimi ani mediálne známe osobnosti.
Do projektu Fashion Revolution sa zapojili okrem iných aj osobnosti ako Adela Banášová, Soňa Norisová, Tamara Heribanová alebo Lýdia Eckhardt.
Adela Banášová (moderátorka): „Rada sledujem kvalitnú módu, páči sa mi, keď to niekto vie nosiť, ale už keď sa do dostáva medzi tie masy a stáva sa z toho taká tá „handráreň“ , tam sa už necítim komfortne.“
Lýdia Eckhardt: (módna návrhárka) „Myslím si, že Fashion Revolution je veľmi zaujímavá kampaň a bytostne sa ma týka. Vnímam ju nielen cez seba, ale aj cez svoje klientky. Keď k nám do salónu príde klient, chce odísť nielen s pekným modelom, ale aj s pocitom vnútornej povznesenosti.“
Tamara Heribanová (spisovateľka a moderátorka): „Módnych kúskov z recyklovaných materiálov, organického konope, organického hodvábu a organickej bavlny mám v skrini mnoho. Vo všeobecnosti som potešená, ak môžem kúpou oblečenia alebo obuvi pomôcť.“
Viac zaujímavých rozhovorov nájdete aj v najnovšom vydaní magazínu FEMINITY!