Presunúť na hlavný obsah

Úspešná a ambiciózna Slovenka, ktorá podľahla "concept storu": Takto sa jej podarilo rozbehnúť biznis

Kariéra

Špecializované lifestylové obchodíky nazývané „concept store“ sa spočiatku objavovali vo Francúzsku a v Taliansku. Ani Slovensko však nezaostáva a my sme radi, že sme s redakciou boli súčasťou otvorenia concept storu – DIAGRAM.

Trend „concept store“ je vo svete veľmi rozšírený a populárny. Ich tajomstvo úspechu totiž spočíva v originalite v podobe spojenia rôznych značiek, či už od lokálnych dizajnérov alebo, naopak, medzinárodných. Prvý concept store vôbec sa datuje do roku 1990 a na svedomí ho mala galeristka Carla Sozzani, ktorá v Taliansku vytvorila galériu prepojenú s kníhkupectvom. Keďže záujem bol čoraz väčší, pribudli dizajnérske vychytávky, oblečenie a doplnky, neskôr dokonca kaviareň a mikro hotel. Tomu sa hovorí poriadny nečakaný úspech. 

Na Slovensku máme však rovnako ambicióznych ľudí, ktorí sa venujú tomu, čo ich aj napĺňa. Jedným z nich je spomínaná Silvia Paldia. Silvia sa nedávno stala hrdou majiteľkou jedného slovenského butiku na medzinárodnej úrovni. Objavuje pre vás koncept subjektívnej krásy z celého sveta.

Silvia, vy máte svoju svadobnú agentúru a organizovali ste svadby, priam tie najhonosnejšie, aké sme na Slovensku mali. Kedy a ako vznikla myšlienka priniesť na Slovensko takýto concept store a venovať sa tak niečomu inému?

Som spolumajiteľkou svadobnej agentúry LOVELY DAY, ktorú som pred šiestimi rokmi založila s jednou z mojich najlepších kamarátok. Neskôr sa k nám pridala ďalšia skvelá kamarátka a skúsená manažérka. V trojici sa výborne profesionálne dopĺňame. Potrebovala som však novú profesionálnu výzvu. Túžila som okrem perfektne odvedenej práce realizovať aj niečo hmatateľné. Obdivujem napríklad, keď po človeku ostane napísaná kniha, na to však talent nemám. Mám však zmysel pre estetiku a manažérske zázemie. 

Inšpirujte sa: Talentovaná návrhárka Ivana Mentlová: Éra 70.rokov dokáže na ženách vyzerať takto žensky

Otvorenie DIAGRAM Concept Store je pre mňa splneným snom. Predstavuje môj koncept subjektívnej krásy. Vznikol z idey priniesť do Bratislavy hodnotné dekoratívne objekty z inšpiratívnych destinácií – New York, L.A., Paríž, Miláno či Londýn. Výsledkom je priestor s nádhernými objektmi od svetoznámych značiek. DIAGRAM ponúka jemný šperk, originálne sviečky a home decor, ktoré ozdobia človeka aj priestor navôkol.

Spolupracovať s medzinárodnými značkami nie je jednoduché. Ako dlho trval celý proces?

Samozrejme, je to intenzívny proces, ktorý trval rok. Musíte zaujať, profesionálnym zázemím aj konceptom, a vzbudiť dôveru. Známe značky najprv potrebujú vidieť prezentáciu obchodu, krajiny a mestá, kde ich chcete zastupovať. Potrebujú mať garanciu, že im budete robiť dobré meno. Myslím si, že v mojom prípade boli kredibilnou referenciou práve svadby, ktoré sme v LOVELY DAY úspešne zrealizovali. Nakoľko DIAGRAM je môj prvý concept store.

Prečítajte si: Práca vo výškach a zároveň najsexi povolanie: Ako vyzerá reálny život letušky!

Čo je podľa vás najdôležitejšie, keď už sa človek pustí do takéhoto podnikania?

Ako žena potrebujete mať v prvom rade podporu vlastnej rodiny a blízkeho okolia. Potom  dobrý koncept, víziu a marketingový plán. Profesionálne kontakty. A v neposlednom rade odvahu.

Zmocnil sa vás niekedy pocit, že chcete so všetkým skončiť a už ďalej nepokračovať?

Áno, ale netrval dlho. Stáva sa mi to aj pri realizovaní svadieb, keď sa už blížime do veľkolepého finále, po mesiacoch či dokonca roku práce, a príde vyčerpanie. Posledné prípravy sú najdôležitejšie, a veľakrát organizačne najťažšie. Predstavujú obrovské množstvo roboty a zodpovednosti. Pocit ‚vyhorenia‛ však trvá maximálne deň-dva, potom sa ‚naštartujem‛ a samozrejme dotiahnem veci do stopercentne úspešného konca.

Máte dokonale premyslený interiér, logo, ale aj fotografie a celkový koncept. Kde čerpáte inšpiráciu?

Ďakujem. Môj podnikateľský prístup je postavený na nadčasovej estetike a ľuďoch, ktorí ju vytvárajú. Obklopujem sa a spolupracujem s absolútnymi profesionálmi, ktorí vedia dokonale zhmotniť moju víziu. Pod názvom, konceptom a vizuálnou identitou značky je podpísaná vynikajúca art direktorka Mikina Dimunová. Štúdio Deconcept, za ktorým stojí Ing. Arch. Martin Frank, navrhlo a zrealizovalo dokonalý interiér. Rétoriku značky a naratívnu identitu vytvorila éterická copywriterka Lili Weiss z kreatívneho dua Rose & Hill. Všetky elementy sa na konci zhmotnili do objektu, ktorým je DIAGRAM Concept Store. 

V súčasnosti sa vrátil trend jemných šperkov. Aké sa nachádzajú vo vašom concept store a v akých dizajnových kúskoch?

Všetky šperky, ktoré ponúkame, sú z rýdzeho zlata a striebra. Vsadené kamene sú skutočné drahokamy či polodrahokamy. Dizajn je ľúbivý, elegantný a nadčasový. Jemné retiazky, náramky a prstene máme od známych svetových značiek, akými sú Hortense (Paríž), Satomi Kawakita Jewelry (New York) a Laura Lee Jewellery (Londýn). 

Neprehliadnite: Kolegyňa odišla za prácou do zahraničia: Život ako pozlátko, no v skutočnosti nás takto všetkých sklamala

Šperk neodmysliteľne patrí k ženám, pretože zvýrazní ich krásu. Aký štýl preferujete vy osobne?

Milujem štýl šperkov, ktoré predávame, a tieto značky aj s obľubou nosím. Priznám sa však, že jemné prstene, ktoré by som najradšej všetky vlastnila, sa mne osobne nehodia. Hrala som desať rokov na klavír a na mojich prstoch by jemný šperk nepôsobil jemne. Mám však tri šperky, ktoré absolútne milujem: snubný prsteň, svadobnú obrúčku a prsteň za narodenie prvého syna. 

Okrem toho sú v obchodíku aj artizanálne sviečky či umelecké objekty. Priblížite nám tento Ponúkame luxusné sviečky od tých najprestížnejších svetových značiek. 

Všetky sú skutočným malým umeleckým objektom – výnimočné sú nielen svojou vôňou, kvalitou a tradíciou, ale aj originálnou dózou, ktorá po vyhorení ostane súčasťou interiéru. Okrem sviečok u nás nájdete aj elegantné home decor objekty, ktorými môžete obdarovať svojich blízkych, obchodných partnerov či seba.

Máte v pláne rozšíriť ponuku ešte o nejaké vychytávky? Ak áno, o aké?

Áno, mám. Už mesiace pracujem na získaní jednej prestížnej francúzskej značky, ktorá by naplnila môj koncept krásy, ktorú chcem v DIAGRAME prezentovať… A som, verím, blízko splneného sna. Brilantné prekvapenie pripravujem pre mojich zákazníkov – zberateľov vo vianočnej kolekcii od Laura Lee Jewellery, ktorá bude vytvorená exkluzívne pre DIAGRAM. Okrem jej klasických kúskov tak Slovenky budú mať jedinečnú príležitosť získať vzácny šperk, ktorý bude absolútny originál. A pridať sa k váženým zberateľom, akými sú Kate Moss, Keira Knightley či dáma Judy Dench… 

Slovenka žijúca v Austrálii, ktorú momentálne sleduje celý svet: Toto sa nepodarilo ešte žiadnej

Ako mamina dvoch ratolestí toho stíhate pomerne veľa. Čím si to vysvetľujete?

Je to vďaka absolútnej podpore môjho drahého manžela. Na pomoc s domácnosťou mám  pani, ktorá je už súčasťou našej rodiny. Dva-trikrát v týždni nám uprace a navarí. Inak veľmi rada varím ja, upratujem už menej rada… :-)

O koľkej ráno vstávate a ako vyzerá potom váš deň?

Mám dvoch škôlkarov, čiže sme časovo flexibilnejší. Syn chodí pred škôlkou ešte na rôzne krúžky, tak väčšinou vstávam o šiestej. Potrebujem aspoň pol hodinku pre seba, v pokoji začať deň, dám si kávu a vybavím urgentné maily. Potom nachystám raňajky a okolo  6.45 zobudím detičky. Priznám sa však, že cez víkend spíme do deviatej, manžel so synom niekedy až do desiatej. Sobotné ráno mám výhradne pre seba, idem na trh na Žilinskej a do Starej tržnice, to je môj obľúbený užitočný rituál.

Ak by ste mali povedať tri vlastnosti, ktoré vás z hľadiska profesie vystihujú najviac?

Odvaha. Cieľavedomosť. Optimizmus. 

Neprehliadnite: Táto jedna vlastnosť zaručuje úspech v živote: Máte ju aj vy?

Mať obchod v historickom centre mesta nie je vôbec jednoduché. Na čo ste stavili?

Položili ste mi otázku, na ktorú hľadám odpoveď už týždne... Veľa ľudí v mojom okolí malo voči polohe obchodu nedôveru. Ja si však neviem predstaviť, že by som takýto concept store otvorila v neosobnom nákupnom centre. Je pravda, že nákupné centrá sú neustále plné ľudí, špeciálne v zime. Vadilo by mi však, že môj koncept by zanikol v pretlaku kvantity. Pri voľbe priestoru som si uvedomovala aj fakt, že sa nachádza jednu ulicu od pešej zóny. Výhodou však je jedinečnosť Paláca Motešických, kde má obchod zázemie, a jeho úžasná história. V jeho blízkosti sa tiež dá dobre parkovať. Verím preto, že sem budú časom chodiť ľudia cielene, potešiť seba alebo svojich blízkych.
DIAGRAM svojím konceptom nie je obchod pre široké masy, je pre zákazníkov – zberateľov, ktorí majú vzťah k hodnotám, ktoré ocení čas.

Čo by ste odporučili všetkým ženám, ktoré by chceli byť „samy sebe pánom“? Na čo by sa mali zamerať?

V prvom rade sa musia dobre rozhodnúť, v akej sfére podnikať, a nájsť ‚medzeru na trhu‛. Rovnako je dôležité si uvedomiť veľký rozdiel medzi podnikaním v službách a v retaile. 
Svadobná agentúra A Lovely Day si nevyžadovala žiadnu vysokú investíciu. To bola veľká výhoda. Časom som však začala mať pocit, že už nie som pánom svojho času, pretože musím byť klientovi neustále k dispozícii. Keď mi zavolal v nedeľu na obed, miesto rodine som sa venovala jemu. A môj súkromný život tým bol ovplyvnený. Svadba je veľmi osobná záležitosť a vzťah s klientom je na veľmi blízkej, osobnej i profesionálnej úrovni. Čo je na tejto práci krásne a podmieňujúce zároveň.

Do DIAGRAMU som naopak musela investovať veľa. A po intenzívnom roku príprav som zariskovala. S presvedčením, že moje rozhodnutie ocení čas a spokojní zákazníci.

Viac zaujímavých článkov nájdete v aktuálnom čísle magazínu Feminity, ktorý je práve v predaji!