Mýtus o pečive, ktorému každý verí: Dr. Igor Bukovský vyšiel s pravdou von!

Ulička s pečivom v potravinách môže pôsobiť ako more rôznofarebných (čo nezodpovedá zloženiu a kvalite) pekárenských výrobkov. Žemle, toasty, rožky, chleby…Vybrať si tie zdravé nie je vždy jednoduchá úloha. Je cereálne alebo „fit“ pečivo zdravou voľbou? Ako je to v prípade viaczrnného pečiva?

Zdroj: Pixabay.com

Zdroj: Pixabay.com

Zdroj: encyklopedia.akv.sk

Väčšina moderných diét radí nekonzumovať pečivo vôbec. Internet je zaplavený článkami o tom, prečo ho úplne vynechať zo svojho jedálnička alebo aký skvelý môže byť život bez pšenice. A čo tak bezlepková diéta? Ďalšia módna vlna, ktorá rozvírila vody v oblasti diétneho stravovania. V rozpore s historickou skúsenosťou ľudstva aj realitou súčasného výskumu nás presviedčajú, že obilniny poškodzujú zdravie každého človeka a spôsobujú viac ochorení ako tabak, alkohol a údeniny dohromady. Pritom pravda je iná!

Celozrnné pečivo má prednosť

Obilniny sú dôležitým zdrojom živín. Získavame z nich nemalú časť z dennej dávky bielkovín, taktiež škrobové látky, ktoré sú pre organizmus zdrojom energie. Obilniny taktiež v sebe ukrývajú cenné výživné látky ako vlákninu, vitamíny B a E a minerálne látky, najmä horčík, draslík, vápnik, fosfor a zinok.

Aby sme však z nich získali maximum, je dôležité namiesto výrobkov z bielej múky uprednostniť celozrnné pečivo a chlieb! To sa však ľahko povie, keď z regálov v obchodoch na vás „číhajú“ rôzne pekárenské výrobky od výmyslu sveta. Bezradne čítate názvy ako cereálne, viaczrnné či fit a neviete, ktoré z nich je vhodné? Konečne v tom budete mať jasno!

Čo sa deje v našom organizme pri tráviacich problémoch?  Pozrite si najnovší pohľad na príčiny porúch trávenia a stavov, ktoré môžu mať trvalé následky! Video vám môže priniesť aj možné riešenie:

Jednotlivé druhy pečiva

Prehľad jednotlivých druhov pečiva, dostupných v slovenských supermarketoch: 

  • Biele pečivo sa vyrába z bielej múky (najčastejšie pšeničnej): z obilných zŕn sa najskôr odstránia vonkajšie obaly a potom sa následne pomelú na jemnú múku. Odstránením vonkajších obalov zŕn sa však odstránia hodnotné minerály, vitamíny a vláknina. Nízky obsah vlákniny v bielej múke spôsobuje následne vysoký glykemický index. Chlieb a pečivo vyrobené z bielej múky považujeme za biologicky málo hodnotné potraviny a ich častá konzumácia vedie ku zvýšenému riziku obezity a vzniku mnohých ochorení.
  • Na tmavé pečivo pozor! Ide totiž o zavádzajúce označenie. Jeho tmavá farba vytvára dojem, že ide o zdravšie ražné či dokonca celozrnné pečivo. V skutočnosti sa vyrába z bielej múky, ku ktorej sa pridá trochu otrúb. Tmavú farbu má pečivo pridaním karamelu či praženou ražou, jačmeňom alebo čakankou.
  • Viaczrnné pečivo je označenie pre pekárenské výrobky, taktiež vyrobené z bielej múky viacerých druhov obilia. V niektorých nájdeme napríklad aj strukoviny (pražená sója a pod.) alebo olejnaté semená (ľan, sezam a pod.) v celkovom množstve max. 10 %, čo je v pomere k použitej bielej múke úplne zanedbateľné.
  • Cereálne alebo „fit“ pečivo taktiež vyvoláva dojem, že je zdraviu prospešné, či dokonca niektorí si myslia, že držia v rukách celozrnné pečivo. Označenie „cereálny“ znamená, že je pečivo vyrobené z cereálií (teda obilník), čiže z bielej múky. „Fit“ nemožno považovať za oficiálne typové označenie potravín, keďže nie je definované Potravinovým kódexom.
  • Ďalšie sklamanie i v prípade grahamového pečiva. To sa na Slovensku vo väčšine prípadov nevyrába z grahamovej múky pripravenej originálnym postupom (otruby a škrob zŕn sa melú samostatne, ale potom sa opäť spoja a zmiešajú v pôvodnom pomere), ale iba pridávaním otrúb do bielej múky počas prípravy cesta. V „grahamovom“ pečive je preto obsah otrúb premenlivý a menší ako v originálnej grahamovej múke.
  • Celozrnné pečivo sa vyrába z celozrnnej múky. Tá vzniká pomletím celého obilného zrna vrátane obalu (otrúb) a klíčka, čím sa v múke zachovajú aj vitamíny, minerály a vláknina celého zrna. Pečivo má tak vysokú biologickú hodnotu a nižší glykemický index. Človek je po ňom dlhšie sýty ako z pečiva/chleba vyrobeného z bielej múky. Podľa Ambulancie klinickej výživy by pečivo, označené ako celozrnné, malo obsahovať najmenej 70 % celozrnnej múky z celkového množstva použitej múky.

Každý jeden zdravotný problém treba riešiť! Hoci diagnostika a liečba patria do rúk lekára, pomôcť si môžete úpravou stravovania a svojho spôsobu života. Spoľahlivé a overené informácie prináša Ambulancia klinickej výživy na svojej stránke www.encyklopedia.akv.sk ktorá vám môže pomôcť riešiť existujúce zdravotné problémy!

- reklamný článok -

Foto:
Pixabay.com, Video: YouTube/Ambulancia Klinickej Vyzivy
Zdroj:
encyklopedia.akv.sk

Vysetrenie.sk

Najčítanejšie články

Staň sa fanúšikom

Starostlivosť o seba