Presunúť na hlavný obsah

Povolania, v ktorých môžete nosiť menej formálny štýl: Ak však nebudete upravení, nezískate si vážnosť u klientov

Móda

Oblečenie je súčasťou neverbálnej komunikácie. Zlý nadobudnutý dojem už len veľmi ťažko napravíte. Našou ambíciou by malo byť pôsobiť na svoje okolie nevtieravo, príjemne, dôstojne a zároveň dodržiavať pravidlá spoločenského správania.

Myšlienky a ľudia - dôležité oblasti biznisu

Toto všetko platí aj pre tieto oblasti biznisu: Myšlienky, Ľudia. V predošlých článkoch sme si hovorili, že delíme oblasti na: Proces, Projekt a teraz k nim pristúpili - Myšlienky a Ľudia. Prvé dve skupiny boli konzervatívne a skoro konzervatívne. Tieto sú skôr kreatívne a úplne kreatívne.

Mohlo by vás zaujímať: Poradíme vám, ako sa obliecť do divadla: Čo všetko si vyžaduje návšteva kultúrnych udalostí?

Kreativita je dovolená, priam žiadaná

Pokiaľ konzervatívci boli úplne "zviazaní" pravidlami daného dress codu, u ľudí pracujúcich v odvetviach ako sú reklamné agentúry, eventové spoločnosti, umenie, kultúra, PR, vizážisti či stylisti, sa viac hodí uvoľnenosť v oblečení.

Ak vás zaujíma poradenstvo v oblasti imidžu, štýlu a etikety, nechajte sa o tom priučiť viac priamo od poradcu štýlu.

Aj voľnosť má svoje pravidlá

Prechádzame od Hight Biznis a Biznis štýlu k Biznis Casual až Casual. Osobne sa mi viac páči spojenie Smart Casual, najmä v prostredí Myšlienky. Aj keď sa budeme pohybovať v prostredí kreatívcov, je dobré si povedať, že aj tu platia pravidlá - rešpektovať druhých, kolegov, klientov a to aj oblečením.

Dajte svojim klientom pocítiť, že vám na nich záleží

Klient má určité očakávania. Vie, že prichádza do kreatívneho prostredia a nebude očakávať, že ho príjmete v dvojradovom tmavošedom obleku. Je to prostredie, kam patrí Smart Casual, respektíve Casual.  Čo to znamená? Taliani majú preto pekný názov "sprezzatura" = nedbalá elegancia. Oblek nie je bezpodmienečne nutný. Ale slušné sako - blejzer, nie sako od obleku, bude vyzerať elegantne. Najmä v kombinácii s nohavicami, nie jeansami. Nohavíc typu chinos je nepreberné množstvo v oblasti farieb a strihov.

Doplnky vám dokážu iba pomôcť

Kravata, menej formálna povýši outfit. Taká úpletová, v košeli pastelových farieb upozorní, že ste si nechali záležať na sebe a teda aj na stretnutí s prípadným klientom. Ako som už spomenul, džínsy, tie naozaj nepatria do biznis prostredia. Snáď v casual prostredí - ale potom čisté, tmavé, nie s aplikáciami a nie roztrhané. Ak hovoríme o športovej elegancii, tak je možné aj tričko pod sako, ale opäť radšej hladké s výstrihom v tvare písmena V, nepopísané. Tričko s okrúhlym výstrihom je príliš športové. Ideálna je polokošeľa a bavlnená.

Toto si oblečte v teplejších mesiacoch

V letných mesiacoch sú vhodné saká aj nohavice z ľahších materiálov, bavlna, ľan a ich kombinácie. A to aj farebnejšie. Jemným károm, prúžkom na saku nemôžete nič pokaziť. Celý outfit môžete oživiť vhodným doplnkom, vreckovkou v náprsnom vrecku, ozdobou na chlopni saka, prípadne vkusným bavlneným šálom.

Prečítajte si tiež: Pitti Uomo a šatník tých najlepšie oblečených mužov planéty: Zistite, čo robí muža skutočne neodolateľným

Dôraz na topánky

Topánky okrem tenisiek, sandálov a šľapiek, čokoľvek. Skúste namiesto tenisiek espadrilky, mokasíny na boso. Platí isté pravidlo pri obliekaní v biznis prostredí. Ak si predstavíme poradie - Proces, Projekt, Myšlienky, Ľudia, tak posun doľava je možný. Aj keď muž pracujúci v sektore Proces - vláda, ZMOS.... nemá kam ustúpiť. Tu sú pravidlá striktné. Ale všetci ostatní sa môžu "lepšie" obliecť smerom doľava. Muž kreatívneho prostredia si môže dať košeľu s manžetovými gombíkmi, ale poisťovací agent bude v polokošeli dosť nedôveryhodný. Je potrebné si uvedomiť, že outfit - solídna imidž ľudí, ktorí sa pohybujú v biznise, by malo byť v ich záujme si získať náklonnosť klienta.

Šaty robia človeka

Začal som tým, že oblečenie je súčasťou neverbálnej komunikácie. Tak tú myšlienku dokončím. Až 55% zahŕňa prvý dojem, a teda aj oblečenie. 38% je o prejave, etikete. A iba 7%, je o obsahu, ktorí prezentujete. Veta: IMIDŽ JE NA NIČ! neobstojí. Ak budete neupravení, nezískate si vážnosť u klientov, ani u kolegov, kolegýň.