Presunúť na hlavný obsah

Najvplyvnejšia žena v móde Anna Wintour: Aká bola jej cesta na vrchol a kedy nastal najväčší zlom v jej kariére?

Móda

Diktátorom vkusu je už vyše 30 rokov. Všetci v módnom priemysle vedia, že jej názor ich buď vytiahne na vrchol, alebo stiahne tam, odkiaľ niet cesty späť. Dlhé roky si budovala rešpekt, ktorý si nemôže dovoliť stratiť. A to sa jej darí.

Žena, ktorej typickým znakom sú čierne slnečné okuliare značky Chanel, perfektný bob, nekompromisný prístup a punc dokonalosti. Anna Wintour je považovaná za bohyňu štýlu a je jednou z najznámejších tvárí v módnom priemysle už  po celé desaťročia. 

Rebelka Anna

Wintour už od detstva rúcala stereotypné módne predstavy utkvelé vo vtedajšej spoločnosti. Svoju nezávislosť voči zaužívaným názorom prejavovala rebéliou. Dcéra šéfredaktora a filantropky bojovala proti „dress code“ skracovaním sukní, odišla zo súkromnej školy, aby začala navštevovať kurz módy, z ktorého ju neskôr vyhodili. Hovorievalo sa, že sľubná budúcnosť ju nečaká. Ona sa však rozhodla, že fashion priemysel ju bude živiť natrvalo. „V podstate otec za mňa rozhodol, že budem robiť v móde. Opýtal sa ma, či chcem byť editorkou Vogue, odpovedala som áno. A bolo to.“ 

Prečítajte si: MADEMOISELLE C: Ikona medzi stylistkami a módnymi redaktorkami, ktorej štýl musíte poznať

Kroky na výslnie

Trvalo dlhých 18  rokov, kým sa jej sen stal skutočnosťou. Wintour totiž nebola typickou novinárkou. Nevedela pracovať s textom. Dôraz kládla predovšetkým na editoriály a celkový vizuálny dojem. Ako prvý ju skrotil londýnsky Harpers & Queen (neskôr premenovaný na Harper's Bazaar). Kvôli láske, novinárovi Jonovi Bradshawovi, sa však presťahovala do New Yorku. Počas nasledujúceho obdobia pracovala v rôznych magazínoch - Harper's Bazaar, Viva, Savvy... Avšak sľub z detstva ju stále ťahal k prestížnemu časopisu. 

Mohlo by vás zaujímať: Toto sú najlepšie lekcie z filmu Diabol nosí Pradu: Šéfka, na ktorú sa nezabúda

V čase, keď začínal americký Vogue upadať na úkor Elle, oslovili Wintour, ktorá mu mala pomôcť dostať sa späť na výslnie. A tak sa aj stalo. Doba haute couture skončila, prišiel čas na zmenu. Nikto už nechcel platiť za módne kusy horibilné sumy. Ženy nepotrebovali drahé róby, začali vyhľadávať „basic“ kúsky. Wintour ako prvá pochopila, že móda neprichádza zhora, ale je tvorená pre bežných ľudí s obmedzeným príjmom peňazí. Nebolo to však zadarmo, nová šéfredaktorka uskutočnila obrovské zmeny nielen v redakcii, ale aj v časopise samotnom. Začala vznikať legenda. 

Nukleárna bomba menom Wintour 

Zrejme každému je jasné, že film Diabol nosí Pradu bol inšpirovaný práve Annou. Postarala sa o to jej bývalá zamestnankyňa, ktorá v knihe do detailu opísala nielen priestor pre jej tri asistentky, pracovňu s obrovským stolom, ale aj krátku vstupnú chodbičkou, pri prechádzaní ktorou si Vás obávaná šéfka zakaždým stihne od hlavy po päty prezrieť. Namiesto kritiky filmu sa „Železná lady módy“ verejne poďakovala autorom za to, že ukázali, ako to naozaj vyzerá v redakcii. O niekoľko rokov spôsobil ďalšie zákulisné odhalenia film September´s Issue, v ktorom je zdokumentované, ako Wintour so svojím tímom vytvára bibliu módy – septembrové vydanie magazínu Vogue.

Nekompromisná, tvrdohlavá a krutá. Vyhodiť článok alebo fotografie v deň uzávierky pre ňu nie je problém. Ľadová kráľovná Wintour je kritická nielen k svojim zamestnancom, ale aj k uchádzačom o prácu. Niekoľkokrát sa stalo, že aj napriek skvelým skúsenostiam a referenciám redaktorov odmietla, keďže po vizuálnej stránke nespĺňali jej požiadavky. „Je pre mňa dôležité, aby sa ľudia, ktorí tu pracujú, prezentovali tak, aby svet vedel, že pracujú pre Vogue,“ vyhlásila v jednom z rozhovorov. 

Rutina je základ

Šedá eminencia odevného biznisu je preslávená tvrdým režimom nielen voči okoliu, ale aj voči sebe samej. Vstáva o 5.00 h na každodennú lekciu tenisu. O niekoľko hodín neskôr, po procedúrach s kaderníkom a stylistom, sedí vo svojej kancelárii na Manhattane a šéfuje módnemu priemyslu. Táto perfekcionistka nemá rada dlhé stretnutia, meetingy a nekonečné porady. (Slovo „nekonečný“ chápe ako 7 a viac minútový). Ak sa rozhodne zúčastniť sa na spoločenskej akcii, spravila odchádza do 10 minút. Výnimkou sú módne prehliadky, kde prichádza prvá a odchádza posledná. Šéfredaktorka je usadená zásadne do prvého radu, výsadu sedieť vedľa nej má len málokto. Každá hra má svoje pravidlá, a ak sa náhodou v zasadacom poriadku stane omyl, kolekcia je odsúdená do zabudnutia. 

Neprehliadnite: VERY VICTORIA: Od Posh Spice k jednej z najštýlovejších žien súčasnosti

Synonymum módy 

Annin vkus je považovaný za unikátny. S pravidlom „all black outfit“ by ste neprešli. Sama hovorí, že na tento štýl odievania bude pripravená až na pohrebe.  Viac ako neutrálne farby, preferuje svieže a pestré modely. Jediné, v čom uprednostňuje béžovú farbu sú topánky Manolo Blanic, v ktorých sa takmer vždy objavuje na verejnosti. Zlé jazyky dokonca tvrdia, že Wintour vlastní niekoho rovnakých kusov, aby nemusela zápasiť s hľadaním vhodného odtieňa ladiaceho k farbe jej pokožky. 

Ak v tichosti závidíte šéfredaktorkám módnych časopisov ako Marie Claire, Glamour, či ELLE, nezabúdajte, že aj oni potajme žiarlia na Annu. Príčinou nie sú len jej kontakty či 2 miliónový honorár. Tŕňom v oku je aj jej rozpočet na oblečenie presahujúci 200 tisíc dolárov ročne. Našťastie, Wintour si stále uvedomuje svoj obrovský vplyv na spoločnosť a nerobí jej problém obliecť si jeden outfit viackrát. 

Inšpirujte sa: Farbou roka 2017 je Greenery: Ak ju skombinujete s týmito odtieňmi, bude aj na vás vyzerať skvelo

Rodina na prvom mieste

Anna sa dlhodobo snaží minimalizovať dopad médií na svoj osobný život, či sa jej to naozaj darí, je otázne. Okrem vášne pre módu dostala do vienka aj nadanie pre architektúru. Jej slabosťou sú letné sídla a záhrady, ktoré rada aj sama navrhuje. Nie je tomu až tak dávno, keď spolupracovala s časopisom World of Interiors. Napriek všetkým negatívnym chýrom, ktoré sa o nej v módnych kuloároch šíria, prioritou pre ňu nie je práca, ale rodina. Pedantná workoholička má, na prekvapenie mnohých, teda aj ľudskú stránku. Pravidelne prispieva na charitu, podporuje ľudské práva, či boj proti AIDS. Ako sa hovorí, každá minca má dve strany a ani Wintour nie je výnimkou.