Naše telo narába s cukrom dvomi spôsobmi: Takto sa vyhnete tomu, aby ho premieňalo na nechcené tuky

Cukry sú často kritizované ako prázdne kalórie, dokonca sa o nich hovorilo, že vylučujú živiny z potravy, ktorú prijímame. V skutočnosti však naše telo cukry potrebuje, avšak nie je cukor ako cukor.

Cukry sú často kritizované ako prázdne kalórie, v skutočnosti však naše telo cukry potrebuje. Nie je však cukor ako cukor

Cukry sú často kritizované ako prázdne kalórie, v skutočnosti však naše telo cukry potrebuje. Nie je však cukor ako cukor

Zdroj: Profimedia

Telo narába s cukrom dvomi spôsobmi

Keď zjeme cukor, naše telo má dve možnosti, ako s ním naložiť. Buď ho premení na energiu alebo premení na tuk. Niektoré telá sú na základe genetickej predispozície lepšie vybavené, aby cukor premieňali na energiu, iné majú tú smolu, že sa im ukladá v podobe neželaných tukových vankúšikov. Problém je, že existuje veľa priestoru na uskladňovanie tukov a oveľa menej priestoru na spaľovanie cukru ako energie. 

Primeraná dávka cukru na deň 

Podľa odporúčaní Svetovej zdravotníckej organizácie by mali cukry tvoriť 10% nášho denného kalorického príjmu. V prepočte ide na človeka cca o 25 až 50 gramov. Aby sme si to vedeli lepšie predstaviť, je to asi 10 čajových lyžičiek cukru. Ak napríklad spotrebujeme denne 2000 kalórií, 200 kalórií z toho by mali tvoriť cukry, čo je cca spomínaných 50g. 

Mohlo by vás zaujímať: Kvôli objemnému bruchu vylúčila cukor: Takto sa jej črevo vyrovnávalo s usadenými toxínmi

Biely cukor nemá žiadnu nutričnú hodnotu 

Cukor vzniká v dôsledku spracovania jedného z dvoch druhov rastlín, cukrovej repy alebo cukrovej trstiny. Obe sú zozbierané, spracované a rafinované, čím sa z nich stáva biely cukor, ktorý však nemá absolútne žiadnu nutričnú hodnotu, je to čistý rafinovaný cukor, ktorý je pre naše telo jednoducho neprospešný a v nadmernej konzumácii aj zdraviu škodlivý. 

Čo cukor v ovocí?

Pri chudnutí sa mnohí ľudia snažia vylúčiť zo svojej stravy aj ovocie, pretože vraj ovocie je plné cukru. Pravdou je, že čerstvé ovocie ponúka prírodný cukor v podobe fruktózy, ktorú naše telo ľahko spracuje, pretože ide o jednoduchý cukor, ale okrem toho obsahuje aj zdraviu prospešné živiny ako vlákninu, vodu, vitamíny, minerály a tzv. fytonutrienty, ktoré majú ďalekosiahle účinky na naše telo. Fruktóza je problémom, len ak ju konzumujeme napríklad v podobe kukuričného sirupu, kde je jej obsah naozaj vysoký. V prírodnej, ovocnej forme je ho menej než je odporúčaná dávka cukru na deň. 

Čítajte tiež: Malá zmena v jedálničku, ktorá vás zbaví nadbytočných kilogramov a závislosti na sladkostiach: Vyskúšate?

Cukor ukrytý v spracovaných potravinách a nápojoch 

To je skutočná hrozba... Väčšina z nás ani nevie, koľko nadbytku cukru dostávame do svojho tela prostredníctvom cukroviniek, sladených nápojov, šalátových dresingov, kečupu a iných výrobkov. Väčšina cukru na týchto spracovaných potravinách je totiž len ťažko vystopovateľná na štítkoch. Na to tiež upozorňuje Svetová zdravotnícka organizácia. Len pre porovnanie 1PL kečupu predstavuje asi 1 ČL cukru. 1 plechovka sladeného sýteného nápoja predstavuje zase cca 10 ČL cukru. 

Čo ovocné šťavy?

Bohužiaľ, ale tie by mohli pokojne dostať názov len cukrové vody. Pretože v procese spracovania ovocia na ovocnú šťavu akou sú rôzne druhy džúsov, sa deje to, že ovocie stráca vlákninu a do tela ide len veľmi málo živín, oproti tomu veľmi veľa cukru. 

Je pravda, že cukor môže spôsobiť cukrovku? 

Na rozdiel od cukrovky typu 1, ktorá sa zvyčajne začína v detstve a je považovaná za autoimunitnú chorobu, ktorá nemá s nadmernou konzumáciou cukru nič spoločné, môže nadbytok cukru zohrávať rolu pri vzniku cukrovky typu 2. Tá zvyčajne začína inzulínovou rezistenciou alebo poruchou kontroly glukózy. Pri nej dochádza k tomu, že inzulín je stále menej a menej schopný presúvať glukózu do našich buniek na skladovanie. A mnohé výskumy, o ktorých informoval internetový portál precisionutrition.com, tiež potvrdzujú, že existuje súvislosť s množstvom konzumovania rafinovaného cukru a rezistenciou na inzulín, ktorá stojí za cukrovkou typu 2. Konkrétne, jedna z nich informuje o tom, že každé zvýšenie kalórií o 150 kalórií denného príjmu cukru zodpovedá zvýšenému riziku cukru o 1,1%.

Neprehliadnite: Skryté nástrahy v raňajkách, kvôli ktorým priberáte: Ak ich odstránite zo svojho jedálnička, ihneď začnete chudnúť

Zdravé alternatívy cukru

Preto okrem ovocia, ktoré obsahuje povolenú dávku cukru na deň, hľadajme vhodné a zdravšie varianty na osladenie napríklad koláčov, zákuskov, tort, ale aj ďalších jedál, do ktorých máme potrebu pridávať cukor. Tak napríklad med, agávový sirup, javorový sirup, prírodné slady ako jačmenný slad alebo rastlinka s názvom stévia, o ktorej ste už istotne počuli.

Foto:
Profimedia
Zdroj:
MG, nerdfitness.com, precisionnutrition.com, who.int

Súvisiace články

Diskusia k článku

comments powered by Disqus

Najčítanejšie články

Staň sa fanúšikom

Starostlivosť o seba