Presunúť na hlavný obsah

Všetky sme bohyne

Zdravie

Nehanbia sa otvorene rozprávať ani o intímnych témach a majú veľké srdce. „My s Emčou sme veľmi emotívne ženy,“- potvrdzuje Soňa, ktorá vyzerá skôr ako Emkina sestra než mama. Obe sú inšpiráciou pre tisíce Sloveniek, pretože vedia že krása, sláva, pekné šaty, to všetko je nič, na prvom mieste musí byť láska k sebe samej.

Práca, rodina, práca, rodina, ešte viac práce, do toho korona kríza a deň má len 24 hodín. Dobre to poznáme. A výpočet žien, ktoré to mali takto isto, kým ich nezastavila rakovina, nemá konca kraja. Nedopusťme to a povedzme NIE RAKOVINE prsníka, rozhodla sa Soňa Müllerová spolu so svojou dcérou v novej kampani. Prečo práve táto diagnóza? Október je tradične v mnohých krajinách zasvätený kampani Pink October a Slovensko má veľmi zlú štatistiku - každoročne nám ochorie priveľa žien a približne 30 percent z nich je diagnostikovaných až v pokročilých štádiách rakoviny prsníka.

V priemere až 300 žien ročne zomrie úplne zbytočne, pretože pravidelne neabsolvujú skríningové mamografické vyšetrenie, ktoré je schopné odhaliť toto ochorenie včas, keď sa ešte dá liečiť. Veľmi dôležitou súčasťou bežnej prevencie je aj samo vyšetrenie prsníkov – päť minút, raz mesačne a napriek tomu ho reálne vykonáva možno desať percent z nás.

„Láska matky a dcéry je jedno úžasné, jedinečné puto, ktoré by nikdy nemala pretrhnúť zákerná choroba, ako dôsledok zanedbanej prevencie,“- hovoria Soňa a Ema Müllerové, ktoré pri tejto príležitosti ukázali svoje krásne nohy v neobyčajných pančuškách so srdiečkom.

“Obliekli sme sa do krásnych pančušiek z Beponu, na ktorých je maličké ružové srdiečko, ako symbol lásky, ženskosti a zdravých pŕs. Veríme, že sa budú ženám páčiť a pripomenú im, že by  nemali zanedbať samovyšetrovanie a preventívne prehliadky,“- vysvetľuje Soňa. „A okrem toho symbolický výťažok z predaja pančušiek pomôže vytvoriť ďalšie pacientske centrum na onkológii, kde vyliečené ženy pomáhajú novým pacientkám.“

Všetky sme bohyne

Rakovina prsníka si nevyberá, je jej jedno či sme mladé, staršie, obyčajné žienky alebo superhviezdy z červených kobercov. Speváčka Kylie Minogue je jedna z nich. Rakovina ju zastihla ako 36 ročnú, na vrchole slávy a na začiatku ju lekári nediagnostikovali správne. Alebo Sheryl Crow, ďalšia speváčka, ktorá postupovala presne ako z veľkej knihy: nahmatala si hrčky, objednala sa na mamografiu a predišla najhoršiemu.

Chorobu zachytila včas aj tenistka Martina Navrátilová, herečka Cynthia Nixon, Melanie Griffith, či Olivia Newton John. Tragickým príkladom neskorého zachytenia je slávna Brenda zo seriálu Beverly Hills 902 10, ktorá momentálne bojuje so štvrtým štádiom rakoviny prsníka. Nedávno na ňu zomrela Kelly Preston, manželka Johna Travoltu a Slovensko bolo šokované keď boj s rakovinou prsníka prehrala herečka Silvia Petöová, čerstvá päťdesiatnička.

Soňa a Ema sú tiež normálne zaneprázdnené ženy, ako my, ktoré naháňajú čas a snažia sa stihnúť všetko. Soňa, nestarnúca moderátorská legenda, sa prihovára z obrazoviek už niekoľkým generáciám žien. Ema žije v Paríži, kde pracuje ako PR manažérka pre medzinárodné módne značky. Má úspešný podcast, Témy Emy, kde otvorene rozpráva o svojich problémoch, trápeniach a nedokonalostiach, aby ženy vedeli, že v tom nie sú samé. V septembri uviedla svoju značku Emaem s prvou kolekciou tričiek “Som bohyňa”.

A presne v duchu tohto hesla sa obe správajú k svojmu telu. Berme si od nich príklad, nepodceňujme prevenciu, zaujímajme sa, pýtajme sa, starajme sa o to najvzácnejšie čo máme: O SEBA! Nesmierne veľa práce v edukácii zastrešuje aliancia NIE RAKOVINE: „Naše aktivity prinesú viac podpory a informácií, napríklad o aktuálne dostupnej modernej liečbe, medicínskych postupoch a metódach,“ hovorí prezidentka NIE RAKOVINE Jana Španková, ktorá neúnavne so svojim tímom šíri osvetu.

Myslime na to aj počas koronakrízy a využime šancu mať zdravé prsia. Sme raz také, kladieme sa na posledné miesto a vždy uprednostníme niečo dôležitejšie. Nech je nám Ružový október pripomienkou toho, že milovať musíme začať od seba, aby sme lásku ešte dlho mohli rozdávať ďalej.

- reklamná správa -