Presunúť na hlavný obsah

Najkvalitnejšie okuliare sa vyrábajú v Japonsku: Tajomstvo úspechu spočíva v ručnej práci

Móda

Spoznajte tajomstvo úspechu okuliarov Made in Japan.

Módny priemysel už roky vedie debatu o udržateľných alternatívach a problémoch, ktoré implikuje masová výroba s pochybnou pracovnou etikou v Ázii. Málokto však pozná fenomenálny región Fukui, ktorý si vyslúžil svoju prémiovú reputáciu v segmente výroby okuliarov. Práve Japonsko má v „eyewear industry“ najdlhšiu históriu na svete.  

Inšpirujte sa: Katarína navrhuje topánky, ktoré obúva aj naša prezidentka Zuzana Čaputová: Jej lodičky sa stali ikonickými

Región na západe Japonska bol v 19. storočí známy agrikultúrou, no zásadný obrat nastal v roku 1905, keď Gozaemon Masunaga otvoril prvú manufaktúru na výrobu okuliarov. Jej účelom bolo poskytnúť miestnym farmárom prácu počas zimných mesiacov, no vizionár Masunaga postupne oslovil najväčších výrobcov, aby svoje dielne smerovali do Fukui. 

Dnes sa odtiaľ do sveta vyváža 97% okuliarov vyrobených v Japonsku a trh tak priamo konkuruje Číne a Taliansku. FEMINITY oslovilo optika Filipa Žilku, ktorý vo svojom štúdiu už viac ako dekádu kurátoruje výber toho najlepšieho japonského dizajnu, aby predstavil fenomén „MADE IN JAPAN“. 

Čo je dôvodom, že väčšina eyewear značiek vyrába  svoje modely v japonských manufaktúrach? 

Myslím si, že čím viac je v konštrukcii obsiahnutá ručná práca, tým viac sú potrebné tradičné zručnosti, ktoré sa mimo Japonska ľahko vytrácajú. Aspoň teda, čo sa týka ručnej výroby okuliarov.

Akú máte vy osobnú skúsenosť s Japoncami  v tomto segmente? 

Značky, ktoré zastupujem rozumejú súladu medzi komerčným produktom a realizáciou tradičného remesla. 

ŽILKA OPTIK STUDIO zastupuje väčšinu “made in Japan” značiek ako MATSUDA, Yohji Yamamoto, i Jacques Marie Mage. Čím sa líšia oproti ostatným značkám, ktoré majú svoju výrobu mimo Japonska? 

Je ťažké byť objektívnym. Japonci sú posadnutí perfekcionizmom a myslím si, že ruky sú pre nich stále dôležitejšie ako stroje.  

Čo pre klienta garantuje pojem “made in Japan”? 

Jedinou garanciou je optik, ktorý sa stavia čelom ku všetkým výzvam vo vzťahu zákazník a klient. 

Používajú Japonci iné materiály pri výrobe okuliarov? 

Materiálovo si myslím, že je svet kompletne vyrovnaný. Je to globálny trh. Jacques Marie Mage napríklad pracuje s acetát celulózou, ku ktorej je potrebné vypestovať bavlnu. Tak si ju pestujú sami a zároveň investujú do udržateľnosti zdrojov. 

Odráža sa “made in Japan” aj v cene produktu? 

Áno, nejde iba o clo, ale tiež o mzdy, nájmy, dopravu a časovú náročnosť zhotovenia modelu. 750 výrobných krokov u jedného modelu nie je výnimkou.  

Akú japonskú značku by ste rád do svojho portfolia doplnili? 

Tento rok sme začali zastupovať brand Four Nines – 999.9, ale neustále hľadáme výrobcov, ktorí budú náš sortiment držať na najvyššej úrovni. 

Dokáže český/slovenský zákazník oceniť rozdiel? 

Moja skúsenosť hovorí, že naši zákazníci sú emocionálne zrelí vedieť oceniť detail nápad, výnimočnosť a príbeh za ním. Radšej zaplatia 20 000 CZK za Yamamota, ktorého tím ručne modeluje okuliare od rána do večera, než 5 000 korún stroju, ktorý rám „vypľuvne“ za tri minúty. 

Neprehliadnite: Filip varil pre arabského princa: Slováci si často neuvedomujú, aký poklad máme v našich kuchyniach

Mohli by ste opísať, ako vyzerá japonská manufaktúra okuliarov? 

Designér je operačný systém výroby. Výroba musí byť pružná. S každou kolekciou přichádzajú zmeny v technologickom postupe. Pracovníci sa učia nový postup, zaradzujú nové slová ako sklolaminát, karbon, laminácia. Je to organizmus, ktorý reaguje na potreby designéra. Ak chcem skombinovať drevo a karbon, musím tomu podriadiť všetko. Základom je ovšem entuziasmus,  zručnosť, odvaha a skúsenosti