Presunúť na hlavný obsah

Slovenka Petra založila jedinečnú značku oblečenia Famale: Krásne kúsky vytvára z odpadového materiálu

Lifestyle

Slow fashion je dnes povinným prvkom dámskych šatníkov - a tomu sa prispôsobuje aj slovenský trh s módou. Prispievať sa doň rozhodla aj talentovaná módna návrhárka Petra Famlerová, ktorá stojí za značkou Famale.

Úplne na začiatok, ako si sa dostala k móde?

Keby mi niekto pred piatimi rokmi povedal, že budem robiť módu a chystať prehliadku pod svojou vlastnou značkou, tak vybuchem do smiechu. Neverila by som ani slovo. K móde som sa dostala úplnou náhodou, a možno to vôbec nebola náhoda, ale práve naopak. Nadchla som sa pre ňu až po príchode do Dánska na škole VIA Design, kde som mala možnosť vidieť všetko vybavenie/stroje a to mi otvorilo dvere.

Pôvodne som bola prijatá na školu v odbore Branding a marketing. V prvom semestri všetky odbory spojili a mohli sme si vyskúšať aj ostatné oblasti. Fashion Design ma lákal najviac a po prvom semetri som sa prehlásila, urobila nové prijímačky a to bol začiatok, skok do neznáma. V skratke, prvýkrát v živote som sedela za šijacím strojom až v Dánsku.

To je zaujímavý príbeh. Pamätáš si aj kedy približne prišiel impulz vytvoriť si vlastnú značku?

Už je to vlastne skoro rok. S myšlienkou som sa pohrávala už po škole, avšak poriadny impulz prišiel asi po MBPFW (Fashion weeku v Prahe), po mojej prehliadke vrámci súťaže Van Graaf Junior talent 2020. Aj napriek tomu, že som nevyhrala, dodalo mi to odvahu a motiváciu. Vtedy som sa definitívne rozhodla presťahovať z Dánska naspäť na Slovensko, napriek tomu, že to pre mňa znamenalo začať od nuly. Navyše sa k tomu pridala pandémia. Zápal vo mne bol silnejší. 

Slow fashion móda má už na Slovensku, ale aj v Čechách celkom silné zastupenie. Čím sa odlišuje tá tvoja značka Famale, respektíve, akoby si ju predala a čím označila za výnimočnú?

Každý kúsok z mojej kolekcie je unikát pretože používam prevažne deadstockový/odpadový materiál. Verím, že môj zákazník si kúsok zakúpi preto, že sa v ňom nájde a bude ho hrdo nosiť ako autorský originál. Postupne pridávam už aj kúsky vo viacerých veľkostiach a kusoch ako napríklad mikiny a tričká s autorskou potlačou. Potrpím si na lokálnu výrobu, kolekcie vznikajú na Slovensku a látky nakupujem v Čechách.

Prečítajte si: Dasha navrhuje lode pre milionárov. Luxus dnes vyzerá už úplne inak, ako kedysi

Prečo názov Famale?

Je to slovná hra, kombinácia môjho priezviska Famlerová so slovami z anglického Male a Female, kedže primárne tvorím menswearové/pánske oblečenie, ktoré však nosia aj ženy a už to považujem skôr za unisex.

Navrhnúť takéto kúsky nie je jednoduchou vecou - ako sa mnohým môže zdať. Akoby si možno laikom opísala celý kreatívny proces, ktorý za touto prácou stojí?

Pokúsim sa to zhrnúť. Začína to brainstormingom nad konceptom, myšlienkou, ktorú chcem vyjadriť. Následne vyberám farby a dávam dokopy moodboardy, ktoré vizuálne zachytia moje pocity. Potom experimentujem s kolážami a kombinujem dokopy látky a farby, rôzne tvary. Vznikajú z nich siluety, ktoré prekresľujem do detailnejšej podoby a už začínam rozmýšlať nad konštrukciou a doplnkami. Výber látok dáva zabrať, pri deadstocku to je u mňa buď láska na prvý pohľad alebo pátram ďalej.

Toto je taký môj klasický zaužívaný postup ešte zo školských čias, niekedy ho ale poruším a hrám sa najprv so samotnou látkou (ak je to práve ten prípad, že som sa do nej zamilovala, ale netuším čo z nej vznikne). V najnovšej kolekcii som preniesla moju “kolážovú metódu” priamo na látku a strih. Vyzeralo to asi tak, že ústrižky látok, ktoré mi zostali ako odpad, som pasovala ako puzzle podľa strihu. No a teda posledným krokom (keď je hotový dizajn) je šitie a komunikácia s výrobou, v prípade, že si daný kúsok nešijem sama. Vtedy pripravujem technické dokumentácie aby vo výrobe mali jasné inštrukcie. Tieto podklady platia aj pre potlače alebo úplety.

Kde inšpiráciu na celý tento proces berieš?

Pozorujem, počúvam, reflektujem. Sledujem atmosféru v spoločnosti a mladých ľudí okolo mňa, to ako sa obliekajú, čo ich baví, zaujíma. Snažím sa zachytiť zeitgeist. Inšpiruje ma aj hudba, a to pocitovo. Ku každej kolekcii uverejňujem na stránke svoj playlist, ktorý som počuvala počas tvorenia.

Čo možno tvoje plány, vízie do budúcna? Je to totiž rozhodne značka, ktorá z mnohých pohľadov ponúka obrovský potenciál. 

Môj plán je to nevzdať a dostať sa k ľudom, ktorí ocenia moju prácu a zdieľajú moju víziu. Momentálne si skôr myslím, že sa potrebujem posunúť ako podnikateľka viac než ako dizajnérka. Som ešte len na začiatku, a tie zvyknú byť náročné, je to nová pre mňa nová skúsenosť a výzva. Nechám sa prekvapiť, kde sa ocitnem o 5 rokov.

- Najčítanejšie -

Najväčší dom nábytku na webe