Presunúť na hlavný obsah

Adela Banášová v teatrálnych šatách z dielne Borisa Hanečku: Ako vznikala táto exkluzívna róba?

Móda

Šaty, ktoré vzbudili rozruch. Módny návrhár Boris Hanečka a výtvarníčka Katarína Ondrejková vytvorili jedinečný skvost pre Adelu Banášovú, ktorá sa tak objavila v trochu netradičnom teatrálnom spojení.

Známa moderátorka Adela Banášová sa vytratila z komerčných projektov a oveľa viac sa začala venovať tomu, čo vyštudovala – kultúre. Počas exkluzívneho večera Nadácie Tatra Banky bola hrdou nositeľkou jednej výnimočnej róby Borisa Hanečku.

Adelin všeobecný rozhľad, ale zároveň aj nadhľad je odrazom modernej sofistikovanej ženy. Práve pre ženy so silnou osobnosťou vytvára jedinečné šaty známy renomovaný návrhár Boris Hanečka. Tentokrát svoju tvorbu spojil aj s kolegyňou z brandže, s výtvarníčkou Katarínou Ondrejkovou, ktorá ako skúsená šperkárka sústredila svoju pozornosť na detaily.

Boris Hanečka a jeho „havranie“ šaty: Ako vznikali?

„Vedel som, že to bude pre Adelu Banášovú a dostal som voľný a široký priestor na sebarealizáciu. Keďže to bolo niečo výnimočné, snažil som sa urobiť limitovaný model šiat vystihujúci túto udalosť. Tieto šaty nie sú vyslovene na ples, nie je to plesová róba. Ide o teatrálnu záležitosť,“ uviedol nás do obrazu Boris Hanečka. Ten sa inšpiroval pri tvorbe básňou Havran od Edgara Allana Poea.

Zároveň je o ňom známe, že jeho tvorba väčšinou vystihuje silné ženy, ktoré sa neboja prejaviť emócie. Podobne to bolo aj v prípade šiat pre Adelu: „Ak sa jej zhostí, dovolí jej prejaviť sa. Je to taká hra,“ vysvetľuje známy slovenský návrhár. Exkluzívna róba, šitá priamo na mieru je odrazom umeleckého vnímania, ale aj kvality materiálov. Ako tvrdí samotný dizajnér, zblízka sa môže zdať, že je toho až priveľa, no na pódiu, na ktorom Adela stála, to bolo oprávnené. Zaujímalo nás, z čoho takáto róba pozostáva a aké materiály tvorili základ. Okrem hodvábneho žoržetu to bol telový korzet, ktorý to celé držal, podšívka a na tom čierna krajka. Pribudli bohaté vrstvy organzy a rukávy boli saténové a na nich boli výrazné bažantie perá. Súčasťou celého modelu bol aj tzv. ruský tyl. 

„S Adelou sme mali tri skúšky, počas ktorých sme točili aj krátky dokument. Potom sme na manekýnke jej konfekčnej veľkosti ešte pokračovali. Celkovo to bolo mesiac intenzívnej práce,“ zhodnotil Boris Hanečka, pre ktorého bola realizácia takýchto šiat veľkým potešením a cťou.

„Keď sa robí veľká róba, je veľmi dobré spolupracovať s výtvarníkmi alebo remeselníkmi. Aj preto som si vybral Ojku (Katarínu Ondrejkovú), s ktorou sme sa zosúladili. Prešli sme si koncept a potom som to nechal na nej, keďže viem, že jej práca je poctivá a precízna,“ dodal známy módny návrhár. Výtvarníčka Katarína Ondrejková mala na svedomí bohaté výšivky, ktoré boli odrazom kvalitnej ručnej práce a dvojtýždennej intenzívnej práce.
„Vzniku samotných rukávov predchádzalo stretnutie s Borisom a samozrejme jeho predstava. Pred realizáciou nemám konkrétny návrh, pracujem so samotnou technikou, materiálom a možnosťami ktoré mi ponúkajú. Zvolený materiál a technika sa musia navzájom rešpektovať,“ dodala Katarína Ondrejková.

Šperkárstvo si zaslúži priestor i obdiv

Výtvarníčka Katarína Ondrejková nedá na spoluprácu s návrhárom Borisom Hanečkom dopustiť.„Spolupráca s Borisom je vždy veľmi pozitívna a kreatívna, preto sa teším z každého ďalšieho projektu. Napriek časovému limitu bola naša práca bez časového stresu. Je veľmi príjemné pracovať s ľuďmi, ktorí chápu náročnosť vašej práce, ktorá sa nedá uponáhľať, aby nebola na úkor kvality. Boris mi dal maximálny priestor pri tvorbe a o to to bolo príjemnejšie,“ nešetrila slovami na jeho adresu. Nás s redakciou Feminity zaujímalo, či sa zmenil trend masovej výroby a či sa ľudia čoraz viac začínajú vracať k poctivej ručnej práci. 

„Autorský šperk má svojich klientov, ale nemôžeme o ňom hovoriť ako o komerčnom artikli. Ťažko hovoriť o návrate ku kvalite, pre mňa osobne bola kvalita v tvorbe u ostatných a u mňa vždy na prvom mieste. Samotné techniky vychádzajú z tradície, ktorá našťastie nevymizla a je len na nás, aký priestor jej poskytneme,“ zhodnotila na záver.