Presunúť na hlavný obsah

TIME MANAGEMENT JE POLOVICA ÚSPECHU

Zdravie a relax

Na stole sa kopia dokumenty a nevybavené papiere, emailová schránka hlási prekročenie limitu a neustále vyzváňajúci telefón s novými a novými požiadavkami? Mnoho ľudí, nielen na manažérskych postoch, denne zápasí s nedostatkom času a množstvom práce, ktorú nestíhajú. A pritom si stačí len usporiadať deň, dať veciam priority a naplánovať si každý krok. Aj to je umenie time managementu alebo organizácie času. Kto sa ho naučí, má po starostiach.

Umenie správne si zorganizovať čas je veľmi staré a postupne sa zdokonaľuje. Zatiaľ čo jeho prvá generácia priniesla zavedenie poriadku v úlohách a činnostiach, druhá priradila úlohy a činnosti k časovej postupnosti. Tým vznikol časový harmonogram, teda kalendár a diár s úlohami. Tretia generácia riešila prioritne ako dosiahnuť vytýčené ciele, ako, čo a kedy máme robiť. Dnes je tu už štvrtá generácia, ktorá začína od sebapoznania človeka, od jeho individuálnych hodnôt s dôrazom na osobnosť, jeho dobrý pocit, vyrovnanosť, kondíciu, dobré vzťahy. Prioritám sa priraďujú ciele a z nich plynúce úlohy a nie opačne. Toľko teória. V praxi je zvládanie time managementu podstatne zložitejšie. Je množstvo povolaní, kde si síce krásne usporiadate deň, no v priebehu minúty sa všetko zmení. Ak však máte prácu, ktorá je svojím spôsobom stabilná, rozdeľte si deň na niekoľko fáz. No skôr, ako to spravíte, spravte si poriadok na stole, v jeho okolí a samozrejme v počítači. Najviac času totiž počas dňa strácame neustálym hľadaním vecí. Keď už máte všetko okolo seba upratané, pustite sa do tých najnepríjemnejších a najťažších úloh a pokračujte postupne k tým príjemnejším a ľahším. Takto nastavené priority vám pomôžu spraviť a vybaviť podstatne viac vecí, ako keby ste to robili opačne. Pokiaľ budete mať celý deň v hlave tie nepríjemné veci, nebudete sa môcť sústrediť ani na tie ľahké. Ďalším dôležitým bodom na úspešné zvládanie času je dostatok prestávok. Nie niekoľko hodinových, ale radšej viac kratších. Počas nich sa snažte na nič nemyslieť, dajte si čaj, prejdite sa okolo budovy alebo sa len tak pozerajte von oknom. Po desiatich minútach opäť pokračujte v práci. Pri organizovaní času nezabúdajte na diár alebo plánovací systém v počítači. Oba nástroje vám pomôžu sledovať a pripomínať dôležité úlohy a schôdzky a vy ich už nemusíte držať v hlave. Sústrediť sa tak môžete len a len na prácu. Plánovací systém využívajte aj na zapisovanie nápadov a myšlienok, ktoré v budúcnosti budete môcť využiť. Ak ich budete mať zaznamenané, nebudete musieť loviť v pamäti alebo hľadať papieriky. K úspešnému plánovaniu patrí aj dôsledné vymedzenie si času na oddych. Iba tak budete môcť zvládať náročné dni v práci.