Presunúť na hlavný obsah

Volvo S60 a V60 R-Design pre väčší zážitok

Lifestyle

Švédska automobilka krátko po uvedení najdynamickejších modeloch v histórii S60 a V60 pripravila ďalšiu lahôdku. Výsledkom práce inžinierov z Volvo Cars je verzia R-Design, ktorá vďaka dokonalému vyladeniu podvozku ponúka nové zážitky z jazdy.

„Vylepšovanie podvozka je ako keď sa atlét snaží vytvoriť nový rekord. Keď raz nejaký rekord vytvorí, okamžite sa sústreďuje na ďalší. Pri podvozku R-Design sme modifikovali riadenie, zvýšili agilitu a celkové vyladenie modifikovali tak, že je ešte športovejšie ako štandardný dynamický podvozok nových modelov S60 a V60,“ hovorí Stefan Sällqvist, manažér pre oblasť jazdnej dynamiky spoločnosti Volvo Cars a dodáva: „Pocit z jazdy musí byť taký konzistentný a kompaktný ako keby automobil bol vytesaný z jedného bloku hliníka.“

“Cieľom bolo umocniť dynamiku bez toho, aby podvozok pôsobil drsne. Ak je podvozok príliš tvrdý, aj hladký asfalt pôsobí ako nerovný. Snažili sme sa vytvoriť podvozok, ktorý pôsobí stabilný, no súčasne je dostatočne komfortný,“ vysvetľuje Stefan Sällqvist. Inžineri použili výstuhu medzi hornými úchytmi predných tlmičov. Tento prvok, používaný pri vysoko výkonných a pretekárskych automobiloch zabraňuje deformácii karosérie pôsobením bočných síl, ktorá má za následok neželané zmeny pôvodnej geometrie prednej nápravy.
“Vozidlo teraz pôsobí oveľa stabilnejšie, riadenie reaguje bezprostrednejšie a poskytuje vodičovi lepší cit pri kontakte s cestou,“ vysvetľuje Stefan Sällqvist.

Na zadnej náprave používa Volvo S60 a V60 R-Design jednoplášťové tlmiče pruženia. Na rozdiel od pôvodne používaných dvojplášťových tlmičov tieto jednoplášťové tlmiče využívajú na tlmenie pohybu pri kompresii a následnej extenzii ten istý ventil. To umožňuje kratšie a rýchlejšie prúdenie kvapaliny v tlmiči, čo spôsobuje, že tlmič reaguje oveľa rýchlejšie.
“Táto vyššia pracovná rýchlosť spôsobuje, že počiatočnú tendenciu vozidla k náklonu môže vodič cítiť okamžite ako otočí volantom. Je to efektívny spôsob ako zlepšiť reakciu vozidla a posilniť spätnú väzbu, poskytovanú vodičovi,“ hovorí Stefan Sällqvist.

Predné a zadné pružiny boli skrátené o 15 mm aby sa znížilo ťažisko vozidla. Okrem toho je aj tvrdosť pružín o 15 percent vyššia oproti dynamickému podvozku modelov S60 a V60.
“To uľahčuje ovládanie vozidla a znižuje tendenciu nekontrolovaného pohybu. Táto oblasť podvozka vyžaduje mimoriadne citlivý prístup aby sa vytvoril správny pomer medzi dynamikou a komfortom. Ak zájdete príliš ďaleko, vozidlo pôsobí nepohodlne aj na dokonalom povrchu. Investovali sme množstvo času a úsilia aby sme našli ideálnu rovnováhu,“ hovorí Stefan Sällqvist.

Rovnako ako pri štandardných verziách, podvozok S60 a V60 R-Design je doplnený elektronickým systémom,   ktorý umocňuje športové jazdné vlastnosti. Nová funkcia Corner Traction Control využíva reguláciu krútiaceho momentu medzi kolesami poháňanej prednej nápravy aby vozidlo lepšie zatáčalo. Táto technológia je ďalším vylepšením elektronického stabilizačného systému DSTC. Pri jazde v zákrute sa vnútorné koleso automaticky pribrzdí aby sa väčší podiel krútiaceho momentu preniesol na vonkajšie koleso. To vyvolá otáčavý moment okolo zvislej osi a vozidlo lepšie zatáča do zákruty v polomere nastavenom volantom. Tendencia k nedotáčavosti sa znižuje.

R-Design sa dá kombinovať so širokou ponukou benzínových a naftových motorov od ekonomickej verzie DRIVe s výkonom 85 kW (115 k) až po vysoko výkonný, turbokompresorom prepĺňaný benzínový šesťvalec s výkonom 224 kW (304 k). Všetky motory poskytujú vysoký pôžitok z jazdy v kombinácii s priaznivou spotrebou paliva.