Presunúť na hlavný obsah

Dekolty zakázané. Ortodoxné Židovky si aj tak vytvárajú vlastnú módu

Lifestyle

Vysoké kožené topánky pod čiernymi šatami zdôrazňujú eleganciu postavy, líčenie je nenápadné.

Pre štyridsaťročnú Nathalie Benhaimovú neboli pravidlá skromnosti v judaizme, podľa ktorých žena nesmie upútavať pohľad muža, nikdy synonymom askézy, píše agentúra AFP.

"Vždy som nalíčená a učesaná, inak by som nevyšla z domu. Je to dôležité pre mňa aj pre môjho manžela," vysvetľuje táto matka štyroch detí, ktorá si nedávno v Jeruzaleme otvorila pekáreň.

Sionisti, často stúpenci novej izraelskej politickej hviezdy Naftaliho Bennetta, sú na rozdiel od veľkej väčšiny ultraortodoxných židov aktívnymi členmi spoločnosti a izraelských inštitúcií, v ktorých mnohí z nich zaujímajú kľúčové posty.

Sú oveľa viac vystavení vplyvu laického obyvateľstva, a to vyvoláva početné diskusie o interpretácii halachy, židovského náboženského práva, pokiaľ ide o obliekanie a správanie žien.

Nedávno jeden z najprísnejších rabínov hnutia SLOM Aviner zverejnil nové pravidlá, podľa ktorých je ženám najmä zakázané nosiť červenú a živé farby a priesvitné látky, vrátane pančuchových nohavíc. U tých dokonca stanovil nevyhnutnú minimálnu silu vlákna.

Avšak tento extrémny výklad židovského zákona vyvolal mnohé negatívne reakcie aj v samom nacionálne židovskom hnutí. Tým skôr, že móda pre ženy z týchto kruhov začína nadobúdať rozmach spolu so vznikom mnohých špecializovaným obchodov a dizajnérov.

"Ešte pred niekoľkými rokmi bola sionistická móda štýlom hippie. Nedávno sa však objavil skutočný nacionalistický židovský štýl," vysvetľuje Vered Gilboaová, majiteľka butiku v centre Jeruzalema.

"Tu ide skôr o štýl vintage, hodváb a čipky. Je však mnoho tendencií a návrhárov. Ortodoxné Židovky sa rovnako ako zvyšná spoločnosť zaujímajú o módu stále viac," dodáva.

A to do tej miery, že najvýznamnejšia izraelská škola módy a dizajnu Šenkar, z ktorej vzišiel predovšetkým Alber Elbaz, tvorca módnej značky Lanvin, nedávno odštartovala kurz určený pre túto verejnosť.

Pravidlá obliekania pre ženy v ortodoxnej židovskej móde však dovolí návrhárom len málo tvorivého vzletu: dekolty sú zakázané, sukne a šaty musia zakrývať kolená a rukávy musia zakrývať lakte.

Ako však vysvetľuje matka piatich detí Nathalie Haiksová, je možné byť koketná a pritom zostať vernou židovskej móde. Jej tajomstvo: priliehavé tričká a sukne v predpísanej dĺžke.

"Potom sa môžete obliekať v ktoromkoľvek obchode," vysvetľuje štyridsaťosemročná Nathalie, sekretárka riaditeľstva Hebrejskej univerzity v Jeruzaleme.

"Je síce nevyhnutné rešpektovať pravidlá, ale nemôžete žiť vo vzduchoprázdne. Tóra ženy nenúti, aby vyzerali smutne. Nemajú upútavať muža, to je všetko. Halacha neposkytuje jedinú a definitívnu interpretáciu. Je to stále otvorenejšie a slobodnejšie, než keď som prišla do Izraela, "ubezpečuje.

Lea Šeklarová z osady Ofra severne od Ramalláhu spája židovskú spiritualitu a záujem o obliekanie vo svojich každodenných stretnutiach pre ženy v jednej z jeruzalemských kaviarní. V priľahlej sále postaví vždy zrkadlo, v ktorom sa majú pozvané ženy prezerať a obdivovať sa.

"Otázka obliekania je príliš často vnímaná vo forme zákazov. Tí, ktorí zakazujú, sú v skutočnosti posadnutí nie Tórou, ale tým, čo nikdy nepriznajú, totiž sexom," tvrdí táto elegantná žena.

"V mojom butiku hovoríme o šatách ako o prostriedku, ako objaviť seba sama. Mnohé ortodoxné Židovky sa riadia tendenciou v celej spoločnosti a stávajú sa viac individualistické, chcú byť šťastné, uvedomovať si svoju identitu a žiť pritom v súlade s ortodoxným svetom," dodáva.

Text: ČTK
Foto: SHUTTERSTOCK