Tajomstvo sympatií? Rozšírené zrenice
Oľga Škvareninová je odborníčka na neverbálnu komunikáciu. Vie, ako sa podľa očí dá poznať typ človeka, ako sa v nich zrkadlí nálada a ako sa dá odhaliť klamstvo.
Prezrádza triky, ako si ženy robili pre mužov neodolateľný pohľad, ale aj to, že úspešný pohľad sa nedá nacvičiť.
Čo všetko sa dá vyčítať z očí?
Všetko. Ako sa človek momentálne cíti, či je šťastný, nešťastný, zamilovaný, nahnevaný, rozradostený, ale aj to, ktorá mozgová hemisféra mu viac pracuje. Čiže i to, či je skôr analytický typ (keď sa viac pozerá vpravo) alebo kreatívny typ (viac hľadí vľavo). Najnovšie výskumy neurológa Nicholsa potvrdzujú, že v očiach sa dajú vopred čítať myšlienky. Skúmal pohyby očí mužov, ktorí si mali predstaviť ľubovoľné číslo a potom číslo o jedno menšie a následne číslo o jedno väčšie ako pôvodne myslené číslo. Tesne predtým, ako muži mysleli na nižšie číslo, sa zrak väčšiny z nich posunul vľavo nadol a pri vyššom čísle doprava nahor.
Dá sa z očí odhaliť klamstvo?
Áno, podľa výskumov sa klamstvo vynikajúco odráža v očiach. Pravák, ktorý si vybavuje v mysli niečo, čo už videl, sa pozerá vľavo nahor. Ak si spomína na známy zvuk, jeho pohľad mieri vpravo nahor a keď konštruuje nový zvuk, pohľad obracia vpravo približne do roviny uší. Vľavo nadol sa pozerá vtedy, keď si vybavuje pocity, emócie a pri pohľade upretom vpravo nadol vedie vnútorný monológ. U ľaváka táto schéme funguje presne opačne. Praváci aj ľaváci sa pozerajú nahor rovno pred seba alebo blúdia očami pri rozmýšľaní. Čiže ak študent na skúške premýšľa, jeho oči behajú hore dole. Keď si vybavuje niečo, čo videl napísané v knihe, jeho pohľad zablúdi vpravo nahor alebo v prípade ľaváka vľavo nahor. Ľavák precvičený na praváka sa pri vymýšľaní pozerá vpravo nahor, rovnako ako by to spravili ostatní ľaváci.
Dá sa teda len z pohľadu určiť, či niekto klame, alebo nie?
Len zo smerovania pohľadu je to niekedy ťažké, lebo niektoré pohyby očami sa takmer nedajú voľným okom pozorovať. Trvajú tisícinu sekundy alebo ešte kratšie - registruje ich však naše podvedomie. Ak dieťa počas rozhovoru neustále blúdi očami na opačnú stranu ako zvyčajne, rodič môže tušiť, že nehovorí pravdu. Lož sa dá dobre pozorovať na zvýšenej frekvencii žmurkania a na "trepotajúcich sa" očných viečkach.
Dá sa z očí vyčítať aj záujem o druhého človeka?
Silným indikátorom zaujatia je zväčšená zrenica. Pri vyznaní lásky je rozšírená až tak, že takmer nevidieť farbu dúhovky. I pri pohľade na jedlo, ktoré máme radi, sa nám zrenica zväčší, čo vysiela signál do mozgu - je to niečo, čo mi prináša radosť a ... následne po jedle siahnem. Aj z tohto dôvodu si v obchode často nakladieme do košíka tovar, ktorý sme pôvodne kúpiť nechceli. Človek s rozšírenými zrenicami nás viac zaujme a navyše vyvoláva v nás potrebu starať sa o neho. To využívali talianske kurtizány, ktoré si kvapkali do očí kvapky Belladonna rozširujúce zrenice. Na zväčšené zrenice potom lákali zákazníkov.
Dokáže človek vedome ovplyvniť pohyby očí, keď vie, čo znamenajú?
Pokúšala som sa o to, a ide to. Ale na spomalenom kamerovom zázname bude vidieť kratulinké zaváhanie. Aj keď sa človek naučí pohyby očami ovládať, prezradí ho niečo iné - napríklad neistá reč, vyššie posadený hlas alebo mikropohyby rúk či nôh. Nie sme kultúra, ktorá by sa naučila veľmi klamať telom, dokážu to len mimoriadni jedinci. Práve preto niektorí ľudia nosia slnečné okuliare, aby im nebolo možné čítať z očí. Nemecký hráč pokru Pius Heinz, ktorý v Las Vegas vyhral milióny dolárov, sedel počas finále nezúčastnene, nerobil žiadne pohyby telom. Na hlave mal kapucňu, aby mu zakryla mimiku tváre i oči. Mikroanalýza jeho tváre by bola určite zaujímavá.
Môžu poznatky o reči očí využiť napríklad zamestnávatelia pri prijímacom pohovore?
Môžu odhadnúť, či uchádzač klame, alebo nie. Netreba ani vedieť, či je pravák, alebo ľavák. Ak mu dajú otázky a kandidát sa väčšinou pozerá doľava a zrazu pri inej otázke zablúdi zrakom doprava, je jasné, že si niečo vymýšľa. Alebo ak sa ho spýtajú na to, aký bol šéf či kolegovia a náhle sa pozrie nadol, určite sa v práci odohralo niečo späté s pocitmi, možno tam bola vypätá atmosféra.
Platia výskumy o klamstve pre všetky národy?
Výskumy, ktoré robili Briti, Nemci i Američania, priniesli rovnaké závery. Nedokážem posúdiť, ako sa klamstvo odráža v očiach Ázijcov, Afričanov. Poznatky z výskumu môže využiť aj pedagóg pri písomke - vidí, kedy idú študenti odpisovať a kedy sa naozaj rozpamätávajú na niečo naučené.
Hovorí sa, že niekto má inteligentný pohľad. Naozaj sa dá inteligencia čítať v očiach?
Intelogencia sa v mnohých vedeckých prácach spája najmú s veľkosťou zrenice: jej zväčšovanie je znakom mentálneho úspechu a bystrosti. Rozšírenú zrenicu má šťastný a pozitívne naladený človek. Malá zrenica - ako špendlíková hlavička - signalizuje hádavosť až afresivitu. Podľa výskumov Joanny Roweovej z Univerzity v Louisville majú inteligentní ľudia modré oči. Prečo má potom najinteligentnejší muž na svete Kórejčan Kim Ung.Yong oči hnedé?
Dá sa nacvičiť úspešný pohľad?
Mimika úspešných ľudí je symetrická, majú rovnomerný úsmev, žiarivý, odhodlaný pohľad, zväčšnú zrenicu. Nedávno som sa rozprávala s deťmi, ktorým to v škole nejde a najradšej by z nej odišli. Všimla som si, že mali rovnakú mimiku, nazvala by som ju mimika neúspechu - kútiky úst im ostávali rovno alebo minimálne jeden smeroval nadol. Ich mimika nebola symetrická, jedna časť tváre bola aktívnejšia ako druhá. Mali vyhasnuté oči. Úspech sa musí v očiach zrkadliť, nedá sa nacvičiť.
Prečo si niektorí ľudia radi menia farbu očí farebnými kontaktnými šošovkami?
Možno nechcú byť stále rovnakí alebo prispôsobujú farbu očí momentálnej nálade či oblečeniu. Môžu vyznávať nekonvenčný životný štýl, mať umeleckú povahu. Oči s farebnými šošovkami často pôsobia až magicky, čo pomáha pri komunikácii. Čítala som, že istý nemecký lekár dokáže natrvalo zmeniť farbu dúhovky z hnedej na modrú. Tento proces sa však nedá zvrátiť späť.
Aké typy pohľadov v živote využívame?
Obchodný, spoločenský a dôverný. Pri obchodnom pohľade sledujeme na tvári pomyselný trojuholník z očí a špičky nosa, pri spoločenskom pohľade sledujeme oči a stred hrudníka a dôverný pohľad monitoruje trojuholník očí až špičky nôh. V práci a na konkurzoch by sa mal využívať len obchodný pohľad, spoločenský na recepcii. Dôverný pohľad by sme nikdy na verejnosti nemali použiť. Keď však chcem podľa smerovania chodidiel zistiť, či človek so mnou chce komunikovať, tak sa na jeho špičky nôh pozriem - ale už nevrátim pohľad nahor, to je neprípustné.
Máte nejakú praktickú radu súvisiacu s očnou komunikáciou?
Keď sa nám niekto s niečím zdôveruje, nemali by ste sa mu dívať priamo do očí - vtedy nám nepovie vôbec nič. Ten, kto pri komunikácii pohybuje očami viac nahor, je vizuálny typ, do strán vo výške uší je auditívny (sluchový) typ a smerom nadol zasa kinestetický, teda pohybový, motorický typ. Vizuálny partner chce, aby sa mu láska vyznávala darčekmi - niečím, čo sa dá vidieť. Auditívny partner chce počuť slová milujem ťa, zlatíčko, miláčik a kinestetický typ uprednostňuje dotyky, bozky. Ale pri láske sme najmä my ženy asi všetky tri typy naraz.
Text: Katarína Sedláková pre magazín Pravdy
Foto: SHUTTERSTOCK