Aj Slováci sa krútia vo víre zľavovej mánie
Päťdesiat-, sedemdesiat- či dokonca deväťdesiatpercentná zľava na ,"skvelú pizzu", "luxusnú lyžovačku" či "dokonalý relax".
Skvelým ponukám zľavových portálov mnohí neodolajú. Niektorí sa dokonca od zliav už stali priam závislými. Sú však ponuky naozaj takou výhrou, ako sa tvária?
Kríza je pre niektorých hrozbou, pre iných príležitosťou prísť na trh s novým produktom či službou, ktorým k úspechu pomôže práve zhoršujúca sa finančná situácia ľudí. Andrewovi Masonovi, zakladateľovi prvého zľavového portálu na svete, sa to podarilo. Jeho koncept slávi úspechy v mnohých krajinách, Slovensko nevynímajúc. Veď z výplaty si ľudia môžu dovoliť čoraz menej - tak prečo by nešetrili, keď môžu?
Na slovenskom internete sa dá nájsť vyše sto rôznych zľavových portálov. Ich stúpajúce tržby dokazujú, že Slovákom sa zľavy zapáčili. Portály zamestnávajú množstvo ľudí, zákazníci sa tešia z výhodných akcií a šikovní podnikatelia z toho, že sa o nich verejnosť dozvie. Dokedy však bude môcť tento trh rásť?
Podľa výkonného riaditeľa Asociácie pre internetový obchod Jozefa Dvorského už nie veľmi dlho: "Slováci sa snažia ušetriť, a práve táto služba im ponúka skvelú možnosť. Možno budú vznikať ešte ďalšie zľavové portály, ale skôr si myslím, že ich postupne ubudne. Niektoré zaniknú, iné skúpia väčší konkurenti. Situácia sa postupne stabilizuje tak, ako v prípade internetových obchodov. Prežijú len tie najlepšie."
Jedlo láka, brilianty nie
Trvalá epilácia za necelých 20 eur, svadobný dídžej za 245 eur a balenie 18 kondómov za päť eur. Cez zľavové portály sa dajú zaobstarať veci či služby od výmyslu sveta. Najväčším hráčom na trhu je ZlavaDna.sk, ktorá predáva dvojnásobný počet kupónov oproti najbližšej konkurencii. Len za minulý rok sa stránke podarilo umiestniť vyše pol milióna kupónov. Na najúspešnejšej slovenskej stránke je štandardne veľmi obľúbená kategória gastro, zvýšil sa aj záujem o ponuky z oblasti cestovania a o kategóriu tovarov.
"Úspech u spotrebiteľov zaznamenali napríklad dámske pančuchy, rôzne druhy šperkov, spoločenské hry, poukážka do optiky a obľúbené bývajú aj ponuky tlače fotografií, či už na plátno alebo do fotokalendárov a fotokníh. Zaujímavosťou je, že sa nám podarilo predať dvesto kupónov na plastové okná," sumarizuje Simona Cagalincová zo ZlavaDna.sk. "V kategórii tovarov sme však mali aj ponuku, ktorú sa nám nepodarila predať vôbec - diamantový prsteň s 50 % zľavou."
Za všetko sa platí
Rôzne zľavy však nie sú výhodné len pre zákazníkov. Samotní poskytovatelia totiž vďaka nej získavajú možnosť výbornej reklamy, prilákania nového okruhu zákazníkov a niekedy aj zarobiť. Vy si kúpite kupón alebo produkt a peniaze, ktoré zaň zaplatíte, poputujú k danému podnikateľovi. Nie však v plnej sume. Z každého predaného kupónu si portál, ktorý obchod sprostredkoval, časť peňazí necháva. V prípade ZlavaDna.sk je to napríklad 20 až 30 percent, portál ZaMenej.sk si účtuje 15 až 20 percent.
"Sú portály, ktoré pracujú aj s nižšími províziami. Tie však väčšinou nemajú dostatočné zázemie, históriu a klientelu, takže aj ich predaje a kvalita servisu sú podstatne nižšie. Serióznejšie portály majú fixné náklady a robia prácu zodpovedne a na plný úväzok. Preto majú aj svoj štandard, čo sa týka provízie," vysvetľuje konateľ spoločnosti ZaMenej.sk Jozef Vikarský.
Zľava sa dá vrátiť aj reklamovať
Tak ako sveter či televízor, aj kupón môžete predávajúcemu podľa zákona vrátiť. Musí sa tak stať do siedmich pracovných dní a kupón samozrejme nemôže byť využitý. Túto výhodu však majú len fyzické osoby. Ak zákazník za kupón nedostal to, čo čakal, mal by ho reklamovať. "Do siedmich dní má zákazník podľa zákona riešiť reklamáciu u nás. Po uplynutí tejto doby sa už reklamácia uplatňuje u poskytovateľa zľavy. My však zväčša asistujeme pri riešení akýchkoľvek problémov a snažíme sa veci vybaviť tak, aby bol zákazník spokojný. Reklamácií našťastie nie je veľa a veríme, že do budúcna bude problémov ešte menej," hovorí Jozef Vikarský.
S čím sú zákazníci nespokojní najčastejšie? "Najviac sa ľudia sťažujú na niektoré z pobytov. Často aj preto, že nečítajú dôkladne detaily ponuky a očakávajú viac, ako akcia ponúka. Mali sme tiež veľa sťažností na tepovacie služby istej spoločnosti, to sa však stane. Pri množstve firiem, s ktorými spolupracujeme, sa vždy nájde aj čierna ovca - neseriózny podnikateľ. Je takmer nemožné sa niečomu takému vyhnúť. Snažíme sa tomu však vyhnúť a obchodných partnerov si vyberať čo najdôkladnejšie," hovorí konateľ ZaMenej.sk.
Čo s prepadnutými kupónmi?
Kto si zakúpenú zľavu zabudne vyčerpať, má smolu. V niektorých prípadoch sú však poskytovatelia ústretoví a zákazník si aj po uplynutí času môže zľavu uplatniť, najlepšie teda je pokúsiť sa dohodnúť. "Peniaze posielame našim partnerom postupne, väčšinu bezprostredne po skončení predaja na našom portáli. Časť prostriedkov si ponechávame pre prípadné reklamácie a tiež ako nástroj, ktorým zabezpečujeme udržiavanie garantovaného štandardu služieb pre našich klientov.
Po skončení platnosti kupónov ich zasielame našim partnerom," vysvetľuje Simona Cagalincová zo ZlavaDna.sk. Dodáva tiež: "V prípade, že niekto nevyužije zakúpený poukaz, tieto prostriedky rovnako zostávajú našim partnerom, stáva sa to však len v prípadoch nižšej ceny kupónu, takže nejde o vysoké sumy."
Text: Elena Zemková pre Magazín Pravdy
Foto: SHUTTERSTOCK