Harry Potter je produkt dobrého marketingu
Keď spisovateľka Joanne Rowlingová v preplnenom vlaku z Manchestru do Londýna prišla na myšlienku napísať príbeh z čarodejníckeho prostredia, ani vo sne netušila, že jej meno bude vďaka Harrymu Potterovi už o pár rokov poznať celý svet.
Vďaka zaujímavému deju v originálnom prostredí a skvelému marketingu sa z mladého čarodejníka stal lámač knižných aj filmových rekordov.
Cesta Harryho Pottera za úspechom nebola vôbec jednoduchá. Osem veľkých vydavateľských domov ponuku na vydanie knihy Harry Potter a kameň mudrcov odmietlo. Za to, že kniha nakoniec uzrela svetlo sveta, môže autorka ďakovať aj vtedy osemročnej Nancy Newtonovej, dcére riaditeľa vydavateľstva Bloomsbury. Keď jej dali v roku 1995 prečítať prvú kapitolu, očarila ju a chcela okamžite pokračovanie. Na manažérov vydavateľstva to zapôsobilo, knihu sa rozhodli publikovať a neoľutovali.
Kvalitný produkt a dobrý marketing
Keď J. K. Rowlingová pracovala na knihe o Harrym Potterovi, nezamýšľala sa nad tým, či píše knihu pre deti, alebo dospelých. A hoci marketingoví odborníci určili ako primárnu cieľovú skupinu deti od deväť do jedenásť rokov, dielo zaujalo vekovo rozdielnych čitateľov.
"Nepamätám si na príbeh, či už knižný, alebo filmový, ktorý by bol taký atraktívny pre takú širokú cieľovú skupinu, deťmi počnúc a dospelými končiac. Možno to bude znieť priveľmi odvážne, ale Harry Potter podľa mňa otvoril novú kategóriu hravých fantazijných diel," vysvetľuje marketingový odborník Martin Mazag.
"Podľa mňa Harry Potter vďačí za úspech trom podstatným faktorom, ktoré sa spojili v príhodnom čase: kvalitný produkt, dobrý marketing a doba, kedy to celé vzniklo." Jeho slová potvrdzuje aj Mária Lešková z vydavateľstva Ikar, ktoré vydalo slovenskú verziu príbehov: "Autorka prišla s niečím novým, čo oslovilo milióny ľudí na celom svete. Okrem toho veľkú úlohu zohral výborný marketing."
S vydaním knihy neváhali
Napriek tomu, že sa Harry Potter k svojmu prvému vydavateľovi dopracovával pomerne dlho, šepkať o kvalite tejto knihy sa začalo, keď ešte ani neopustila steny tlačiarne. "Už v čase, keď sa pripravovala vo Veľkej Británii na vydanie prvá časť príbehov o Harrym Potterovi, sa medzi vydavateľmi intenzívne hovorilo o tom, že na knižný trh príde veľký hit," prezradila Mária Lešková.
Nevšedný záujem v Británii a iných krajinách zaujal hneď viacero slovenských vydavateľstiev, autorské práva však nakoniec získal Ikar. "Nad tým, či vydať, alebo nevydať Harryho Pottera v slovenčine, sme neváhali ani chvíľu. Viac-menej sme vedeli, že staviame na istotu," dodáva Mária Lešková.
Očakávania vydavateľa sa splnili. Hoci predajnosť jednotlivých dielov mala klesajúcu tendenciu, doteraz sa zo všetkých siedmich dielov predalo viac než osemstotisíc výtlačkov, čo je na slovenský trh veľmi vysoké číslo.
Potterománia po slovensky
Okúsiť čaro rôznych reklamných akcií týkajúcich sa Harryho Pottera mali možnosť aj slovenskí čitatelia. Na predaj piatej časti si tí najväčší nadšenci mohli vystáť rad pred jedným z bratislavských kníhkupectiev, ktoré pre nich pripravilo polnočný predaj knihy.
"Desiatky metrov dlhý rad čakal niekoľko hodín vonku najprv na otvorenie predajne. Po odštartovaní predaja ľudia takmer prevrhli pult s predavačkami, keďže sa obávali, že sa im kniha neujde," spomína na akciu Mária Lešková. Aj vydanie ďalších častí sprevádzal aj program, známe tváre a rôzne atrakcie.
Isté odporúčania a návrhy, ako propagovať knihu a čoho sa radšej vyvarovať, mala pre slovenského vydavateľa aj agentúra, ktorá spisovateľku zastupuje. "Snažili sme sa podľa nich riadiť. Napríklad sme nepublikovali v médiách ani v rámci proma žiadnu ukážku z knihy, aj keď pri iných tituloch sa to bežne robieva," vysvetľuje Mária Lešková.
Fantázia priťahuje
Fantasy knihy sú obľúbené už dávno a zrejme budú ešte dlho. Stačí si spomenúť na obrovský úspech Pána prsteňov alebo dnešnú záľubu v upírskych románoch, filmoch a seriáloch. "Myslím, že fantasy sa vždy dobre uchytí, pretože je v tom kus reality a snenia zároveň. Celá doba sa posúva dopredu k výraznejšej elektronizácii, ale ľudia aj napriek tomu alebo možno práve preto stále hľadajú aj niečo ezoterické," vysvetľuje psychologička Mária Tóthová Šimčáková úspech fantasy žánru medzi čitateľmi.
Sláve Harryho pomohol aj film
Hoci knihy o Harrym Potterovi mali v čase vzniku prvého filmu už milióny fanúšikov, predsa len sa našli aj takí, ktorí ich zobrali do rúk až po tom, čo uvideli film. Knihy a filmy o Harrym si tak vzájomne pomohli a ich súčinnosť posunula dobrodružstvá čarodejníka na iný stupeň.
V tom čase už na Harrym zarábalo množstvo ľudí - okrem autorky, vydavateľstva, štúdia Warner Bros. a hercov filmu to bolo aj mnoho ďalších. Na trhu sa objavili Harryho čarovné paličky, Hermionine náušnice či maketa Hogwarts Expressu - jednoducho všetko.
"Dobrý marketing ťažil najmä z toho, že dokázal u širokej skupiny prevažne detí a mládeže oživiť fascinujúci svet kúziel, rozprávok a fantázie. Zároveň vytvoril dopyt po ďalšom takomto obsahu, ale i kúzelníckych hrách, rekvizitách, móde a podobne. Úspech bol tiež postavený na popularite hlavných hereckých hrdinov týchto príbehov, ktorí sa postupne menili z detských hrdinov na tínedžerské hviezdy a dnes už dospelé megahviezdy," dodáva Martin Mazag.
Pre deti alebo dospelých?
Pri pohľade na ukážky z filmov o Harrym Potterovi môže mať nejeden rodič pochybnosti o tom, či je pre jeho dieťa už vhodný, alebo sa preň bude v noci budiť zo sna plné strachu z lorda Voldemorta. Detská psychologička Mária Tóthová Šimčáková v tom má jasno.
"Tieto filmy sú jednoznačne určené deťom nad desať rokov. Až v tomto veku totiž dieťa začína vnímať a odlišovať, čo je skutočnosť a čo je fantázia a má schopnosť situácie racionálnejšie zvážiť. To je pri fantasy žánre dôležité." Zároveň upozorňuje na fakt, že spolu s pribúdajúcim vekom hlavných hrdinov sú aj samotné filmy určené skôr starším divákom.
Dnes už sú Harry s kamarátmi dospelí a filmy sa jednoznačne preniesli z detského ponímania, kde bolo všetko živšie a farebnejšie, do oveľa temnejšieho prostredia - duchovnejšieho a tvrdšieho. "Boj dobra a zla je tam naozaj výrazný, pribúdajú mužsko-ženské partnerské vzťahy, ktoré v prvých dieloch vzhľadom na vek protagonistov chýbali," dodáva psychologička.
Kontroverzný Harry
Tak ako to pri nových trendoch býva, ani Harry Potter sa celkom nevyhol kritike. Podľa niektorých názorov prevažne z radov kresťanských či moslimských cirkví Harry Potter nepatrí do rúk detského čitateľa, pretože propaguje okultizmus. Názory na túto vec sú rôzne a každý čitateľ si musí urobiť názor sám.
V prípade detí by vec mali posúdiť rodičia. Psychologička Mária Tóthová Šimčáková však na knihách vidí skôr pozitíva ako negatíva: "Ja sama nie som veľkým fanúšikom Harryho Pottera, ale myslím, že je výborne spracovaný, čo sa týka sociálnych vzťahov - či už v zobrazení priateľstva, ktoré sa rokmi vybudovalo a utvrdzovalo, aj nepriateľstva, závisti, lásky a vzťahu k rodičom, ktorých Harry stratil, ale spomína na nich neustále."
...a čo bude ďalej?
Posledná kniha série s názvom Harry Potter a dary smrti vyšla už dávnejšie a v týchto dňoch si ju diváci v kinách môžu pozrieť aj sfilmovanú. Na určitý útlm po potterovských megahitoch sa pripravilo aj štúdio - veď načo by sa inak rozhodlo posledný film rozdeliť na dve časti? Čo však bude s Harrym Potterom ďalej? Upadne po pár rokoch do zabudnutia alebo sa stane ozajstnou kultovou postavičkou, ktorá prežije celé desaťročia? Podľa Martina Mazaga sa značka Harry Potter určite nestratí.
"Som presvedčený, že koniec znamená len prestávku. Podľa môjho názoru sa už dnes autori, producenti či marketéri zamýšľajú alebo priamo pripravujú na nejaké znovuzrodenie či voľné pokračovanie Harryho Pottera. A určite sa časom dožijeme aj prenosu tohto príbehu či hlavných hrdinov do iného prostredia či žánru alebo nejakého remaku. Takéto značky alebo príbehy jednoducho neumierajú..."
Harry Potter v číslach
- Séria kníh o Harrym Potterovi má spolu 4 195 strán
- Za prvú knihu Harry Potter a kameň mudrcov dostala autorka honorár 2 400 libier
- Knihy o Harrym Potterovi boli preložené do 67 jazykov
- Na celom svete sa predalo viac ako 400 000 000 kníh o Harrym Potterovi
- Značka Harry Potter má hodnotu okolo 8 miliárd eur
- Počas natáčania celej série 8 filmov sa vystriedali 4 režiséri
- Celá séria filmov zarobila približne 4,8 miliardy eur
Text: Elena Zemková pre Magazín Pravdy
Foto: Continental Film