Presunúť na hlavný obsah

Etiketa víno povýši alebo zhodí

Lifestyle

Na súťaži vín Superbum v Nitre komisia popredných slovenských dizajnérov už tretí raz za sebou vyberala najkrajšiu vínnu etiketu.

Získala ju spoločnosť Terra Parna za modernú jednoduchú symbolicky jednoznačnú etiketu. V kategórii tradičných etikiet zvíťazila etiketa z vinárstva Both Komárno.


Etiketa na fľaši vína je prvým kontaktom spotrebiteľa s vinárom. Utvára dojem o značke, vinárstve, celkovej vínnej kultúre a neraz rozhoduje o tom, či ľudia fľašu kúpia, alebo nie. Etiketa je skrátka viac než dôležitým výtvarným doplnkom – dojem z vína buď povýši, alebo načisto pokazí.

Nehovorí to nik iný ako vyznávač dobrého vína a elegantnej grafiky rektor Vysokej školy výtvarných umení Stanislav Stankoci. Tvrdí, že hoci sa slovenská vínna etiketa za posledných desať  rokov výrazne zlepšila, ešte stále je dosť vinárov, ktorí poslanie etikety nedoceňujú.

"Mnohí vinári stavili na určitú vizuálnu identitu, ktorú veľmi neradi menia. Upnú sa na ňu a majú pocit, že dobrý predaj vína potvrdzuje ich názor," hovorí profesor Stanislav Stankoci. "Keby viac komunikovali so spotrebiteľmi a s profesionálnymi tvorcami, zistili by, že kadečo by mali zmeniť," dodáva Stankoci.

O podobe etikety na Slovensku stále viac rozhoduje vinár ako profesionálny výtvarník. Pravda, veľa vecí sa už zmenilo. Väčšina úspešných vinárstiev pochopila, že profesionáli si s etiketou poradia lepšie. Objednajú si služby od profesionálov, pomerne presne sformulujú svoju predstavu, ale keď uvidia návrh etikety, cúvnu.

Stankoci pripomína, že etiketa by mala vyjadrovať ducha vína a osobnosť vinára. Ešte stále je dosť etikiet s insitným - detsky naivným stvárnením vinárovho posolstva. O to viac sa proti ním vynímajú etikety, ktoré si zakladajú na jednoduchosti a čistote výtvarného prejavu i dokonalej tlači.

"Všetky tieto atribúty spĺňala etiketa vinárstva Terra Parna. Samo má modernú architektúru i tomu zodpovedajúcu etiketu," ocenil prednosti návrhu z dielne Jakuba Dvořáka profesor Ján Bahna, člen hodnotiacej komisie.

Vo víne je podľa Bahnu sústredená história aj tradícia, experiment aj kultúra, a to všetko by mala etiketa oznámiť rýchlo, jasne a podmanivo. Bahna odporúča viac si všímať návrhy etikiet v tradične vyspelých vinárskych krajinách Taliansku a Francúzsku.

Francúzi rozvíjajú najmä klasický smer, vrcholom ktorého sú etikety vinárstva Chateau Mouton Rotschild. Zobrazujú vrcholné diela takých velikánov umenia, ako je Miró, Picasso, Dalí, Chagal, Matisse, Kandinskij i Warhol. Umelci dostali honorár v naturáliách - zaplatili im kartónmi skvelého vína.

V Taliansku sú známe toskánske etikety, ktoré sú nádhernými výtvarnými aplikáciami rôznych motívov zo starých rytín. Aj v Rakúsku kvitne spolupráca vinárov s výtvarnými umelcami, ktorú dokumentuje legendárne červené víno Vulcano.

Slovenskí vinári nemusia nič objavovať, len viac utužiť spoluprácu s výtvarníkmi a grafikmi. Povedzme ako vinárstvo Karpatská perla, hovorí Ján Bahna. Martin Závracký, slovenský architekt žijúci v Nemecku, ktorý zakladal súťaž o najkrajšiu etiketu, k tomu dodáva: "Etiketa je súčasťou kultúrnej mozaiky vína. Superbum ukázal, že si to uvedomuje čoraz viac vinárov."

Text: Jozef Sedlák pre Pravdu
Foto: SHUTTERSTOCK