Presunúť na hlavný obsah

Jednotkou internetovej krásy je profilovka

Móda a krása

Ladná chôdza. Omamná vôňa. Zvodná reč tela. Príjemná farba hlasu. Tým všetkým dokáže človek zvýrazniť svoju atraktivitu.

Neplatí to však na webe. V pavučinách internetovej siete ľudia "chytajú" potenciálnych partnerov stále najmä na obyčajnú fotografiu. Okolo profilového obrázka, takzvanej profilovky, vznikli za posledné roky celé teórie. A zopár internetových služieb na nich dokázalo skvele zarobiť.

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že posadnutosť profilovými fotkami sa spustila zarovno s Facebookom. V skutočnosti má však oveľa hlbšie korene. Už v deväťdesiatych rokoch, keď začali vznikať prvé grafické internetové četovacie služby či prvé online zoznamky, začali ľudia rozmýšľať, ako sa cez fotografiu čo najlepšie predať. Internet to umožňuje aj menej atraktívnym, predsa len, dobrá fotka zakryje množstvo nedostatkov.

Na webe preto dnes kolujú stovky odporúčaní, ako si spraviť dokonalú profilovku. Od technických rád, ako si nasvietiť tvár, či ako sa správne tváriť až po šialené rady, ako cez jediný obrázok vystihnúť celú svoju osobnosť. Veda okolo internetových fotiek, ktoré majú jednotlivca predávať, však postupom času začala prerastať do obrovských rozmerov. Keďže vo väčšine služieb ukazuje človek len tvár, telo ide na webe trochu bokom.

Ako vyzerá príťažlivá tvár?
Napokon, aj služba Facebook má tvár priamo v názve (face). Skutočnú mániu okolo tvárí na webe však spustila služba Hot or Not, ktorá vznikla v októbri 2000. Za jej vznikom stála obyčajná hádka dvoch študentov "IT-čkárov" o tom, či jedno okoloidúce dievča bolo atraktívne alebo nie. Študenti sa svoj spor rozhodli vyriešiť svojsky - spustili službu, na ktorej ľudia mohli hodnotiť atraktivitu zobrazeného na stupnici od jedna po desať.

Možno ani nečakali, že túžba ľudí po názore ostatných na ich zjav bude taká veľká. Oveľa väčšia, ako strach z nízkeho hodnotenia. Úspech novej webstránky totiž prišiel raketovou rýchlosťou. Po jednom týždni od spustenia webu mala stránka približne dva milióny zobrazení denne. Portál sa stal fenoménom, ktorý mal po svete hromady pokračovateľov.

Ako prvý tiež server Hot or Not rozprúdil celosvetovú debatu o tom, ako vlastne vyzerá atraktívna tvár. Aké detaily delia napríklad ženu s priemerným hodnotením 9 od ženy s priemerným hodnotením 8? Je v tom nos, oči, úsmev... Ľudia pomocou nových softvérov tvorili mixy rôznych atraktívnych tvárí, aby ukázali črty, ktoré sú krásne pre väčšinu ľudí.

Najďalej v tomto smere zašiel kanadský programátor a fotograf Pierre Tourigny. Ten začal systematicky sťahovať fotky žien podľa hodnotenia na Hot or Not. Z každej kategórie, od najhoršie až po najlepšie hodnotené slečny a dámy, potom vytvoril mix - akúsi neexistujúcu ženu, ktorá reprezentovala číslo 10, 9, 8... a tak ďalej. Z jeho amatérskeho výskumu napríklad vyšlo, že najatraktívnejšie sú ženy s úzkymi podlhovastými tvárami s výraznými očami.

Z druhého výskumu Tourignyho tiež vyšlo, že predstavy o peknej tvári sa menia z kontinentu na kontinent. Hoci exotika láka, ľuďom sa zrejme páči najviac to, na čo sú navyknutí. Aj preto vznikol projekt Face of Tommorow, ktorý postupne skladá mapu sveta tvárí. Do projektu sa môže zapojiť ktokoľvek z akéhokoľvek mesta na svete, ktorý odfotí 100 ľudí a vytvorí z nich mix. Ako by asi vyzerali typickí Bratislavčania či Košičania?

Úspech spomínaných služieb svedčí o tom, že hodnotenie iných, ako aj sledovanie svojho renomé ľudí naozaj baví. Zakladatelia stránky Hot or Not portál predali v roku 2008 údajne až za 20 miliónov dolárov, pričom ich počiatočné náklady boli vyčíslené na 60-tisíc. Na podobnom princípe napokon začínal aj predchodca Facebooku - služba Facemash, kde mohli študenti Harvardu porovnávať, kto z nich je atraktívnejší.

Najkrajší sú Švédi a Brazílčania
Do ďalšieho levelu potiahli otázku o atraktivite Briti Greg Hodge a Robert Hintze. V roku 2001 založili kontroverznú internetovú zoznamku Beautifulpeople.com. Jej nástup zďaleka nebol taký svižný ako pri službe Hot or Not. Keď však ich zoznamku začali využívať ľudia z celého sveta, dostali sa aj do najznámejších médií. Dôvod? Uverejnili štatistiku atraktivity jednotlivých národov.

Zoznamka Beautifulpeople.com je totiž len pre pekných. Funguje jednoducho - človek sa zaregistruje, pridá niekoľko údajov o sebe, fotografiu a... čaká. Počas 48 hodín už prijatí užívatelia rozhodnú, či je dosť pekný na to, aby sa jeho profil mohol objaviť na stránke. Latka je nastavená naozaj vysoko, keďže cez sito sa dostane len približne každý piaty.

Keď služba v roku 2009 začala fungovať celosvetovo, ohlásila, že najkrajší ľudia žijú vo Švédsku a v Brazílii. Spodné priečky patrili Britom. Najvyššie číslo úspešnosti však dosiahli nórske ženy. Z tých, ktoré sa do služby prihlásili, až tri štvrtiny uspeli. Na Slovensku podľa Beautifulpeople žije oveľa viac krásnych žien ako chlapov. Testom prešla každá druhá Slovenka, ale až každý desiaty Slovák.

Odkedy však služba Beautifulpeople.com spoplatnila svoju prevádzku, jej popularita klesá. Jej zakladateľom už možno ani nechodí toľko výhražných e-mailov od užívateľov, ktorých na zoznamku neprijali. Do popredia sa všemocne tlačí Facebook, ktorý tiež stihol vytvoriť silný kult profiloviek, ale aj rôznych skupín s peknými ľuďmi. Stránka Najkrajšie Slovenky na Facebooku má napríklad fotky od vyše dvoch tisícov dievčat.

Dá sa však aj na Facebooku nejakým spôsobom vyselektovať, kto je atraktívny a kto nie? Respektíve, koho profilovka zaberá? Nuž, priamo nie. Skúste sa však niekedy pozrieť, koľko odpovedí na žiadosť o radu majú pekní ľudia a koľko kamarátov "lajkuje" (označí slovom "like", čiže "páči sa mi") ich novú profilovú fotku. Krása vládne aj webu. A jej jednotkou je momentálne práve profilovka.

Text: Milan Čupka
Foto: FLICKR/LIQUENE