Desať zásad pri prenajímaní priestorov v dome
Bývate v dome s niekoľkými ďalšími bytmi a ocitli ste sa v situácii, keď zvažujete, či prenajať spoločné priestory? Ak áno, máme pre vás nasledujúce rady.
Desať zásad pri prenajímaní priestorov v dome
1. Spoločné zariadenia možno prenajať len na základe rozhodnutia nadpolovičnej väčšiny vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome.
2. Niektoré priestory sa z dôvodu bezpečnosti zabrať nesmú (časť schodiska, niektoré spoločné časti pivnice a pod.), na prenájom možno využiť priestory, ktoré sa dajú využívať samostatne.
3. Prenájom musí byť podložený nájomnou zmluvou, ktorú uzatvára spoločenstvo vlastníkov v dome alebo v zastúpení vlastníkov bytov správca domu s nájomcom.
4. Zmluva musí mať písomnú formu a musí obsahovať predmet a účel nájmu, výšku a splatnosť nájomného a spôsob jeho platenia, ak nejde o nájom na neurčitý čas, na ktorý sa nájom uzatvára.
5. Nebytové priestory sa môžu prenajímať len na také účely, na ktoré sú stavebne určené, čo znamená, že predmet a účel prenájmu musia vyhovovať požadovaným predpisom, stavebným, zdravotným, hygienickým, technickým a podobne.
6. Ak dom prenajíma stenu či strechu na reklamný pútač, bilbord a podobne, musí umiestnenie reklamy povoliť obecný úrad či miestna samospráva aj dopravný inšpektorát.
7. Ak dom prenajíma priestory na zriadenie obchodnej prevádzky alebo prevádzky služieb, nájomca potrebuje povolenie obecného či mestského úradu aj povolenie na podnikanie.
8. Príjem za prenájom spoločných častí a zariadení domu, nebytových priestorov, príslušenstva a priľahlého pozemku je príjmom fondu prevádzky, údržby a opráv.
9. Príjem z prenájmu sa zdaňuje a daň treba odvádzať najneskôr k 15. januáru nasledujúceho roka po zdaňovacom období.
10. Žiadny vlastník bytu nemôže svojvoľne zabrať časť spoločných priestorov, aby ich užíval výhradne sám.
Text: zoh pre Pravdu
Foto: SHUTTERSTOCK