Presunúť na hlavný obsah

Kalendár Pirelli: Bohovia zostúpili z Olympu, dražba na Pravda.sk pomôže deťom

Lifestyle

Každý rok iný, vyvolávajúci zvedavosť, nadšenie, niekedy kontroverzný, vždy však vysoko umelecky hodnotený.

Kalendár Pirelli. Slávne fotografické dielo sa aj tento rok stane predmetom charitatívnej dražby, ktorú organizuje webová stránka Pravda.sk a denník Pravda v spolupráci s firmou Pirelli.

Po výletoch do exotickej Afriky, Japonska či slnečného Karibiku sa tentoraz všetko odohralo v ateliéri v centre Paríža. Pod taktovkou slávneho módneho dizajnéra a fotografa Karla Lagerfelda sa jeho pracovňa na ulici Rue de Lille zmenila na moderný Olymp. Lagerfeld, ktorý sa prvýkrát stal fotografom diela s dlhoročnou históriou, prišiel s myšlienkou na oslavu gréckych bohýň a bohov. Bájne príbehy inšpirovali súbor fotografií, ktoré dostali názov Mytológia.

"Starovek mal na každú príležitosť jedného boha. Je to moje obľúbené náboženstvo. Som polyteista," priznal svoju inšpiráciu pre kalendár na rok 2011. Ako šesťročný vraj prelúskal Homérovu Iliadu a jej text ho ovplyvnil na mnoho rokov. "Na starovekom pohanstve je nádherné to, že je v ňom veľa bohov. Všade sú duchovia, mnoho hrdinov, polobohov a nýmf. Ľudia mali k bohom bližšie ako v monoteistických náboženstvách," vysvetlil dizajnér.

Keď ľudia mali k bohom bližšie
Jeho slová sú zároveň výstižnou charakteristikou nového kalendára Pirelli. Pätnásť modeliek a päť modelov, spoločne s nimi jedna slávna hollywoodska hviezda - všetci sú spodobeninami priam nadpozemsky dokonalého. Zároveň však balansujú na hranici ľudského a božského - akoby hovorili, že v každom z nás je kúsok božskej výnimočnosti. Pred objektívom vznikli moderné vízie bohýň ako Afrodita či Aténa, prekvapí vládkyňa Amazoniek Penthisilea, ale aj krásny Bakchus - stvárnený Lagerfeldovou životnou múzou - modelom Baptistom Giabicondim. Rola Héry, manželky boha Dia a prvej dámy Olympu, nemohla skončiť na pleciach nikoho iného ako americkej herečky Julianne Moorovej.

Bohyne sú feministky
"Milujem bohyne, pretože boli prvé emancipované ženy. Sú to múzy a feministky," skonštatoval Lagerfeld. Priestor pred objektívom ponúkol obľúbeným modelkám, ktoré sa pravidelne objavujú na jeho prehliadkach pre značku Chanel. Vedľa krások ako Freja Beha Erichsen, Lara Stone či Daria Werbowy sa však objavuje aj pätica mužov.
"Láska k mladosti, kult tela - ide o etiku krásy, ktorú vyznávali ženy aj muži, ľudia aj bohovia," zdôvodňuje módny guru. Súbor čiernobielych fotografií, ktoré nechávajú vyniknúť nahotu a zmyselnosť ľudského tela, mu dáva za pravdu. A opäť ponúka nový pohľad na umelecký akt po slávnych tvorcov ako Richard Avedon, Annie Leibovitz či naposledy Terry Richardson, ktorí sa s Pirelli spojili v minulosti.

Ani tento rok však Pirelli nezostáva len pri prezentácii ženskej krásy a nahoty v umeleckom kontexte. Časť limitovaného nákladu kalendára, ktorý sa dostáva do rúk najznámejších ľudí planéty, je totiž určená na charitatívne účely. Siedmy rok je súčasťou tohto výnimočného projektu aj Pravda.sk a denník Pravda, vďaka ktorým sa realizuje dražba na Slovensku. Výťažok tohtoročnej dražby je určený na pomoc rodinám v ekonomickej núdzi, aby deti nekončili v detských domovoch.

"Ak hovoríme o znižovaní počtu detí v detských domovoch, práve toto je cesta, ktorou by spoločnosť mala ísť. Podľa výskumu, ktorý Úsmev ako dar realizoval tento rok, by 56 percent detí vôbec nemuselo byť v detskom domove, keby rodinám niekto pomohol," uviedla Andrea Hajdúchová zo spoločnosti Úsmev ako dar. V roku 2010 sa takto pomohlo 84 deťom. O tom, či neskončia v detskom domove ďalšie, môžete rozhodnúť aj vy. Zapojte sa do dražby s Pirelli.

--------

Dražba na Pravda.sk
Tohtoročná dražba kalendára Pirelli 2011 so sériovým číslom 4105 sa uskutoční na stránke Pravda.sk v stredu 15. decembra od 9.00 do 16.00. V pondelok bol dražený exemplár bol predstavený v prítomnosti herečky Zuzany Fialovej, zástupcu firmy Pirelli a organizácie Úsmev ako dar.
V roku 2006 a 2007 získala sumy 277 777 a 200 000 Spoločnosť Úsmev ako dar, peniaze investovali do košického krízového centra Dorka.
V roku 2008 sa kalendár vydražil za 140-tisíc korún a peniaze putovali do vytvorenia centra, ktoré spája rozdelených súrodencov. O rok neskôr sa už dražilo v eurách a táto zmena sa niesla v znamení rekordu. Za 10 100 eur (304 273 korún) si kalendár vydražil Dano z Nového Mesta nad Váhom a sumou tak pomohol projektu Úsmev ako dar na budovanie prevencie, aby deti nemuseli skončiť v detských domovoch.

Text: Zdeno Gáfrik pre Magazín Pravdy
Foto: Karl Lagerfeld pre Pirelli