Šaty rozprávkových postáv sa šijú aj sto hodín
S Vianocami sa mnohým ľuďom spájajú známe rozprávky z televíznych obrazoviek.
Čarovný príbeh princeznej so zlatou hviezdou na čele či pyšnej Krasomily aj po rokoch pohladí na duši dospelých i deti. Neopakovateľnú atmosféru však dodávajú filmom aj kostýmy rozprávkových postáv.
Pyšná princezná, Princezná so zlatou hviezdou na čele, Tri oriešky pre Popolušku, Cisárov pekár a pekárov cisár, Panna a netvor, Princ a Večernica, Šialene smutná princezná alebo Arabela. To je len krátky výpočet najúspešnejších československých rozprávok z obdobia päťdesiatych až osemdesiatych rokov. A práve tieto televízne rozprávkové hity deti aj dospelí milujú nielen pre ich obsah, ale aj pre úžasné kostýmy. Práve ony podčiarkujú atmosféru romantických príbehov. Bez charakteristických kostýmov by však princovia a princezné neboli takí presvedčiví a neočarili by už niekoľko generácií televíznych divákov. Mnohé z kostýmov sú dokonca také vzácne, že v Česku patria do kultúrneho dedičstva republiky. Hodnota jedného kúska sa pohybuje od niekoľko desiatok tisíc do niekoľko stotisíc českých korún.
Úspešná výstava
Obzrieť si zblízka oblečenie rozprávkových postavičiek ľuďom umožňuje v tieto dni výstava filmových kostýmov v jednom bratislavskom nákupnom centre. Tá sa tento rok po prvý raz objavila aj na Slovensku, pričom minulý rok zožala v Prahe naozaj veľký úspech.
"Vedela som, že na pražskom Barrandove existujú kostýmy zo známych rozprávok," hovorí kurátorka výstavy Jana Sommerová. Postupne začala šaty zháňať a podarilo sa jej ich nájsť približne päťdesiat. Pred dvoma rokmi usporiadala menšiu výstavu v pražskom Strahovskom kláštore. Keď videla nadšenie návštevníkov, začala ešte intenzívnejšie pátrať po ďalších kostýmoch. Nájsť ich nebolo vôbec jednoduché, viaceré šaty sa použili v rôznych rozprávkach, mnohé sa prešívali. Minulý rok už Sommerová usporiadala väčšiu výstavu v pražskom Obecnom dome, ktorého secesný štýl krásne dotvoril rozprávkovú atmosféru. "Predvianočný čas je ako stvorený na to, aby sa aspoň na chvíľku otvorili dvere do sveta rozprávok a pripomenuli zážitky z pozerania rozprávok a z detstva," podotýka kurátorka.
Útla princezná
Šaty princov a princezien sú vystavené na figurínach a viaceré modely pôsobia ako pre deti. "Aj na figuríny, ktoré majú konfekčnú veľkosť 38, sme mali problém šaty navliecť, preto sme figuríny museli orezať," vysvetľuje kurátorka výstavy. Napríklad šaty princeznej s čarovným prsteňom Arabely, vyzerajú že na ich prípravu veľa látky nebolo treba. "Najmenšie šaty sú Arabeline. Tie by si neobliekli ani jedenásťročné dievčatá," dodáva Sommerová.
"Rozprávkové šaty potrebujú špeciálnu starostlivosť. Vyžadujú si napríklad ručné čistenie. Veľa z nich má totiž mnoho čipiek, volánov, korálikov a ďalších ozdôb. Môžu sa síce zdať špinavé, ale práve tá patina dokazuje, že sú to originály," tvrdí Sommerová.
Čím je inšpirovaný kostým
Viaceré kostýmy, ktoré možno na výstave vidieť, sú šité ručne a ich výroba trvala dvadsať až sto hodín v závislosti od techniky vyhotovenia. Na výrobe mnohých modelov svoje stopy zanechali nielen krajčíri, ale podieľali sa na nich aj šperkári alebo kováči. Kostýmoví výtvarníci hľadali inšpiráciu v rôznych obdobiach. Kostým Arabely vytvorili podľa šiat z obdobia renesancie, Zdena Studenková v rozprávke Panna a netvor zase nosila šaty inšpirované empírom. Jan Werich chodil v rozprávke Pekárov cisár, cisárov pekár oblečený v šatách navrhnutých podľa kostýmov z obdobia renesancie, gotikou sa zase inšpirovali tvorcovia kostýmov do rozprávok Pyšná princezná alebo Princezná so zlatou hviezdou na čele.
Na kostýmy a účesy rozprávkových postáv malo vplyv aj obdobie, v ktorom sa rozprávka nakrúcala. Päťdesiate roky a rozprávka Pyšná princezná sa vyznačujú eleganciou. Šesťdesiate roky reprezentuje sexy mejkap a šaty, aké možno vidieť na Helene Vondráčkovej v rozprávke o Šialene smutnej princeznej. Úplet a krimplen boli hitmi v Troch orieškoch pre Popolušku. Mimochodom, práve na kostýmoch do tejto dnes už legendárnej rozprávky sa podieľal legendárny kostýmový výtvarník Theodor Pištěk. Známy návrhár neskôr získal Oscara za kostýmy do filmu Miloša Formana Amadeus. Princa stvárnil Pavel Trávniček, Popolušku Libuše Šafránková. Kostýmy hlavných predstaviteľov navrhol Pištěk so svojím tímom v renesančnom duchu.
Lurex zase nosili princovia v rozprávke Princ a Večernica z osemdesiatych rokov, lesklý lurexový kostým mal na sebe aj Ladislav Chudík v rozprávke Soľ nad zlato. Ten opäť vyšiel z ceruzky už spomínaného Theodora Pištěka, ako aj oblečenie ostatných postáv v tejto rozprávke.
Mnohé kostýmy boli navrhnuté prvoplánovo. Na prvý pohľad je z nich jasné, kto je vo filme dobrý a kto zlý. Krásne to vidieť napríklad na oblečení princa Radovana v podaní Josefa Zímu v rozprávke Princezná so zlatou hviezdou na čele. Naopak, kráľ Kazisvet v červeno-čiernom oblečení okamžite vyvolá v divákovi predstavu záporného hrdinu. Hercovi v diabolskom kostýme okamžite uverí, že vyhrážky o vojne myslí kráľ Kazisvet vážne.
Text: Zuzana Hlavačková pre Magazín Pravdy
Foto: SHUTTERSTOCK