Presunúť na hlavný obsah

Falošná skromnosť sa v práci nenosí

Kariéra

Svet sa mení a s ním aj nároky na vzdelanosť. Čo žiadajú dnešní zamestnávatelia? Je angličtina a práca s počítačom naozaj všemocné zaklínadlo?

"Byť dnes gramotný znamená nielen vedieť čítať a počítať, ale hlavne správne vyhodnocovať získané poznatky. Dôležité je dávať informácie do správnych vzájomných vzťahov," hovorí Alena Dušatková, riaditeľka personálnej spoločnosti Hill International na Slovensku.

Bez počítača len do najvyšších funkcií
"Vyžaduje sa základná počítačová gramotnosť – teda schopnosť využívať počítač na písanie, archiváciu dokumentov, posielanie a prijímanie správ a vyhľadávanie informácií na internete. Dnes je skutočne ťažké, ak nie nemožné získať zaujímavú prácu bez ovládania práce s počítačom," hovorí personalistka Dušatková. Napriek tomu však aj ona nájde niekoľko zaujímavých profesií, kde žiadne počítačové znalosti netreba: niektoré umelecké a umelecko-remeselné profesie, vysoké štátne reprezentujúce alebo najvyššie manažérske pozície vo veľmi významných spoločnostiach, v ktorých sa ani neočakáva, že osoba v najvyššom postavení osobne píše dokumenty, osobne posiela správy a osobne vyhľadáva informácie. Znakom prestížnej pozície je totiž prítomnosť rozsiahleho aparátu výkonných zamestnancov.

Podľa Dušatkovej sa na Slovensku v posledných rokoch ovládanie angličtiny vyžaduje často až umelo aj na pozície, kde ju človek reálne nebude využívať. Ide vraj o akési "sito" zamestnávateľa - vyberá si zamestnancov s dobrým vzdelaním, u ktorých je ovládanie angličtiny alebo iného svetového jazyka na komunikatívnej úrovni samozrejmosťou. "Zamestnávatelia veľmi často sami nevedia posúdiť, aký stupeň znalostí angličtiny je potrebný na dané pracovné miesto. Je zbytočné žiadať, aby sekretárka v malej spoločnosti mala angličtinu na úrovni štátnej skúšky, ak má iba prepojiť hovor alebo privítať a usadiť návštevy," tvrdí Dušatková.

Podobne to firmy preháňajú s požiadavkou na zahraničnú pracovnú skúsenosť kandidáta. Stane sa, že absolvent práva, ktorý si na 2 roky "odskočil" do USA poznávať svet a na financovanie svojho života sa zamestnal v McDonalde, príde po dvoch rokoch na Slovensko, kde získa miesto podnikového právnika, lebo pracoval v zahraničí a hovorí po anglicky. "Ak zahraničná pracovná prax nie je dokázateľne relevantná k pozícii, o ktorú sa kandidát na Slovensku uchádza, je znakom neprofesionality zamestnávateľa, ak jej prikladá význam odbornej praxe," je presvedčená Dušatková.

Prílev nových povolaní
Nové technológie podnietili aj vznik nových povolaní, ktoré ešte pred 15 - 20 rokmi neexistovali. Množstvo pracovných pozícií vzniklo so zavedením internetu – internetový predajca, tvorca web stránok, internetový grafik, všetky pozície v oblasti informačných technológií. "Veľa nových pozícií súvisí s prechodom na trhovú ekonomiku a otvorením sa svetu pred dvadsiatimi rokmi, hlavne v oblasti medzinárodného obchodu. Nové profesie si vyžiadal marketing, podpora predaja a reklamy, ale aj cestovný ruch, poisťovníctvo či bankovníctvo. Nehovoriac o nových pozíciách v strojárstve, gumárenskom a chemickom priemysle, v priemysle spracovania odpadov," dodáva Alena Dušatková.

Na Slovensku tak pribudli obchodní zástupcovia a obchodní manažéri, marketingoví researcheri, marketingoví špecialisti a manažéri, ale aj najrôznejší poradcovia - právni, daňoví, personálni, investiční. Pred dvadsiatimi rokmi sme ani nechyrovali o práci v telemarketingu, call-centrách, neboli u nás ani audítori, predajcovia farmaceutických spoločností, súkromní lekári. Najviac nových profesií vzniká v oblasti obchodu, kde je možné využiť internet.

Obchodný cestujúci alebo area business development manager?
Názvy mnohých pracovných pozícií sa často označujú po anglicky -  vraj pre globalizácu ekonomík. Zahraniční investori na Slovensko prinesú aj vlastné názvy pozícií, ktoré sa u nás v slovenskom preklade neoznačovali rovnako, alebo dokonca celkom inak. Údajne ide o to, aby bol v pozíciách prehľad - no výsledkom je často rozdielny výklad pracovnej náplne. To, že sa pozícia volá u rôznych zamestnávateľov rovnako, ešte neznamená, že ju všetci rovnako aj vnímajú.

Podľa personalistov je zavádzanie cudzej biznis kultúry na Slovensku často nielen zbytočné, mätúce, ale niekedy aj hlúpe. Slovenčina má adekvátne výrazy na označenie pracovných pozícií, je však nemoderné používať ich a podľa prevládajúcej mienky zamestnávateľov anglický názov pozície vyzerá dobre aspoň na vizitke zamestnancov. A tak naše babičky nevedia, že ich vnuk je "obchodný cestujúci", pretože je "area business development manager".

Tajomní konzultanti a researcheri
S mnohými pracovnými pozíciami si nevedia dať rady mnohí, inak vzdelaní a sčítaní ľudia. " Azda najtajomnejšia pozícia consultant je u niektorých zamestnávateľov chápaná a popísaná ako špecialista, poradca, vedúci projektového tímu, samostatný odborník na monitorovanie projektov, inde ako predajca, a to je veľký rozdiel. Alebo researcher je práca výskumníka, ale v podnikovej praxi sa pozícia s týmto názvom obsadzuje na výkon práce podporujúcej administratívu, v personálnych spoločnostiach pre prácu vyhľadávača kandidátov.

"Research manager" by správne mal byť vedúcim výskumného tímu, lenže v slovenskej podnikovej praxi je to odborník, ktorý nikoho neriadi a vyhľadáva určité informácie. Hlavne označenie pozície "manager", teda ten, ktorý niekoho a niečo riadi, sa v slovenskej praxi veľmi často zneužíva na označenie špecialistu, v minulosti samostatného referenta. V takých prípadoch vznešený anglický názov pracovnej pozície vyjadruje skôr očakávanie zamestnávateľa na zamestnanca, ako skutočnú podstatu pracovnej činnosti," hovorí personalistka.

Here I am
Azda najdôležitejšia je dnes schopnosť predať sám seba, uplatniť sa aj v tvrdej konkurencii. Darmo je človek dobrý odborník s vynikajúcou praxou, ak ju nevie "predať" zamestnávateľovi. Okrem znalostí zamestnávatelia oceňujú autentický prejav, lebo im uľahčuje výber. Oceňujú originálny prístup, ale nie príliš. Popri rozvinutom intelekte je dôležitá aj emocionálna inteligencia, ktorá určí, či je, alebo nie je človek v komunikácii s druhými úspešný. Žiadaná je osobnostná zrelosť i kreativita, a to nielen v tvorivých profesiách ako je reklama, ale najmä na manažérskych pozíciách typu strategický manažér. Dnes už nikoho nezaujíma falošná skromnosť a nevybočovanie z radu. Kým staršia generácia Slovákov žije podľa motta "keď som dobrý, oni si ma nájdu" - čo však nefunguje, mladšia generácia všeobecne vystupuje pod motívom "here I am" - tu som. A aktívny prístup je dnes jediný, ktorý pomôže nájsť si vyhovujúce zamestnanie.

Text: Katarína Sedláková pre Magazín Pravdy
Foto: SHUTTERSTOCK