Presunúť na hlavný obsah

Škola po novom: golf aj varenie

Rodinné vzťahy

V nemeckom Heidelbergu sa stredoškoláci nebifľujú len matematické vzorce či francúzske slovíčka, ale aj formulky šťastia.

V rozvrhu majú predmet nazvaný šťastie, ktorý ich má naučiť spokojnosti, sebavedomiu a zodpovednosti. Aj v rozvrhu slovenských školákov sa nájdu rôzne netradičné predmety – od astronómie cez hodiny nazvané Z rozprávky do rozprávky, kovotepectvo až po golf.

Šťastie ako vyučovací predmet nie je nemecký výmysel. To sa len Heidelberg, inak sídlo najstaršej nemeckej univerzity, inšpiroval anglickým vzorom. Presne pred štyrmi rokmi na Wellington College západne od Londýna zaviedli vyučovanie šťastia. Odborne sa to volá pozitívna psychológia, ale prijať možno aj zjednodušené vysvetlenie jedného z jej zástancov, psychológa Nicka Baylisa: ide o umenie žiť pohodový život.

Nemci sa najskôr čudovali, čo je to za hlúpy výmysel. Meditačné techniky však žiakov naučia lepšie sa koncentrovať na vyučovanie, pomôžu im odhaliť silné i slabé stránky, zbavia ich stresu a žiaci tak dosahujú celkovo lepšie výsledky v učení. Dnes, keď sa už od malých detí očakávajú výkony nielen v škole, ale aj v športových či umeleckých krúžkoch, je dôležité vedieť sa uvoľniť, stanoviť si realistické ciele, zbaviť sa strachu zo zlyhania. A nemecké deti predmet šťastie baví. Od roku 2007 učia šťastie nielen na heidelberskom gymnáziu, ale aj na ďalších dvanástich školách v Hesensku, Severnom Porýní-Vestfálsku a v Brémach.

Astronómia či liečivé byliny
Netradičné predmety prenikli aj do slovenských škôl, od materských až po gymnáziá s najrôznejším zameraním a zasiahli školy súkromné, štátne aj alternatívne. Základná škola Slovenských partizánov v Považskej Bystrici zaviedla niekoľko predmetov, ktoré sa bežne nevyučujú. Žiaci si pochvaľujú najmä hodiny astronómie, ale úspech majú aj prekvapujúce predmety ako folklór v regióne alebo liečivé rastliny.

"Učebný predmet liečivé rastliny rozvíja u žiakov poznanie liečivých rastlín nielen v areáli školy, ale aj v širšom okolí Považskej Bystrice. Žiaci si uvedomia, že liečivé účinky rastlín majú svoje miesto aj v dnešnom svete. Oboznámia sa aj so spôsobmi zberu, sušenia a uskladňovania liečivých rastlín," charakterizuje zavedenie predmetu riaditeľka školy Iveta Štiborová a dodáva: Vzhľadom na nárast civilizačných ochorení si žiaci uvedomia, že existujú aj alternatívne spôsoby liečenia, ktoré dopĺňajú medikamentóznu liečbu. Cieľom je tiež podporovať vhodný pitný režim žiakov."

Predmet folklór v regióne má podľa nej takisto svoj význam: "Predmet má pomôcť žiakom uvedomovať si prírodné krásy a historické pamätihodnosti svojho regiónu za účelom pestovania úcty k svojej vlasti, kraju a i k sebe samému. Vytvárať predpoklady u žiakov na pestovanie a rozvíjanie citu ku kráse ľudového umenia a uchovávanie kultúrneho dedičstva našich predkov."
"Naši učitelia vytvorili učebné osnovy, ktoré sme začlenili do školského vzdelávacieho programu. Predmety navrhli učitelia s cieľom priblížiť školu potrebám bežného života a obohatiť tradičné vyučovanie," hovorí riaditeľka.

Zavedenie predmetov podľa nej vo veľkej miere závisí od myslenia riaditeľa a vízie školy. "Zavedením nových predmetov sledujeme komplexný rozvoj osobnosti žiaka. Nestaviame kľúčové predmety, ako sú matematika a slovenský jazyk proti novozavedeným. Žiaci pracujú s rôznorodými informáciami získanými nielen prostredníctvom učebnice, ale aj médií, využívajú najmä internet a iné publikácie," hovorí riaditeľka školy.

Zaujímavé zameranie a predmet sa učia na Súkromnom slovanskom gymnáziu v Bratislave. "Absolvovaním štúdia sú študenti pripravení pre činnosti a aktivity profesionálneho golfového hráča. Štúdium golfu im dáva vysoké predpoklady študovať golf na vysokých školách. Uplatniť sa ako tréneri alebo učitelia golfu. Ich vedomosti, skúsenosti a zručnosti ich predurčujú na pôsobenie v golfovom rezorte – obchod, cestovný ruch, " hovorí...

Žiaci v triedach s vyučovaním golfu sa učia podľa upraveného učebného plánu pre rozšírené vyučovanie telesnej výchovy. Popri technickom zameraní majú žiaci v rámci predmetu golf možnosť absolvovať golfové kondičné tréningy, teóriu s pravidlami golfu a všeobecnou etikou. Taktická časť pripravuje hráčov na problematické situácie a herný manažment. Vyučovanie golfu zabezpečuje tím profesionálnych trénerov, učiteľov golfu a telesnej výchovy.

Waldorfskí kovotepci
Na súkromnej základnej škole waldorfskej klasické predmety dopĺňa vo vyšších ročníkoch napríklad kovotepectvo. "Kým sa žiaci dostanú až po meď a jej spracovanie, vyskúšajú si prácu s mäkšími materiálmi, ako je vosk, hlina, vlna či tvrdšie drevo. Počas kovotepectva si vlastnoručne vyrobia náramok i misku. Vlani mnohí svoje výrobky darovali najbližším," hovorí riaditeľka Slávka Šebová.

Vlastnoručné dielka žiaci vyrábajú aj na predmete Práca s drevom – jednoduché lyžice, hojdačky na princípe kladky... Vlani vyrábali dokonca katamaran, pričom im pomáhali aj rodičia. Hotovú loď potom ôsmaci vyskúšali na bratislavskom jazere Kuchajda. Predmet ručné práce až tak neprekvapí. Zaujímavejšia je dramatická výchova, ktorá podľa riaditeľky Šebovej zahŕňa prácu s textom, hlasom i vystupovanie pred publikom. Zdá sa, že škola zanietene podporuje manuálnu prácu, a tak nečudo, že aj kostýmy na divadelné predstavenie si žiaci ušijú sami.

Na waldorfskej škole sa deti zoznámia aj s tým, ako vzniká chlieb  - a to od základu. "Žiaci tretieho ročníka prejdú celým procesom chleba – od prípravy políčka orbou cez siatie obilia až po letnú žatvu. Začiatkom ďalšieho školského roka si pozberanú úrodu zomelú, z múky zamiesia cesto a upečú chlieb. Uvedomia si, že výroba chleba je pomerne dlhý a náročný proces. Upečený chlieb hrdo ponúkajú v škole iným žiakom a ich desiata určite nekončí v koši," hovorí Šebová.

Cieľom waldorfskej školy podľa nej je rozvíjať detskú osobnosť komplexne, nielen teoretickými poznatkami, ale aj získavaním praktických zručností a schopností. Pri práci deti rozvíjajú aj trpezlivosť a naučia sa začatú vec dokončiť.

Cvičenia praktického života
K alternatívnym školám patria aj Montessori. Tu sú súčasťou pedagogického konceptu napríklad Cvičenia praktického života. Podľa Veroniky Ščepánkovej zo súkromnej základnej a materskej školy Montessori v Bratislave sa aktivity detí týkajú najmä starostlivosti o seba a svoje prostredie. V rámci týchto cvičení si deti vraj rozvíjajú hrubú aj jemnú motoriku, učia sa samostatnosti a zodpovednosti, zdvorilému a zároveň asertívnemu správaniu, aj ohľaduplnosti.

Vzápätí približuje, že cvičením praktického života je napríklad príprava desiatej pre seba, ale aj pre spolužiakov. To, čo znie obyčajne, však v Montessori rozširujú o výrobu jedálneho lístka, prípravu rozpočtu, zbieranie peňazí od spolužiakov, nákup v potravinách, až potom nasleduje samotná príprava desiatej. V Montessori je vraj obľúbené spoločné prestieranie pred obedom alebo starostlivosť o záhradku, pestovanie vlastnej zeleniny či starostlivosť o zvieratá.

Pre absolventov klasických škôl znie netradične aj zmyslová výchova. "V rámci nej si deti rozvíjajú všetky zmysly triedením, párovaním, zoraďovaním rôznych materiálov. Pomenúvaním ich vlastností si rozširujú slovnú zásobu. Zvedavý prváčik sa napríklad zaoberá tým, čo je vyššie a čo nižšie, čo je najtichšie alebo najhlasnejšie, najhladšie či najdrsnejšie, a tak stále niečo objavuje a rozvíja svoje zmysly,“ približuje Ščepánková.

V Montessori tento spôsob výučby vnímajú ako rovnocennú alternatívu ku klasickým predmetom, ktorá podporuje vývin dieťaťa.

S povolením ministerstva
Výučba netradičných predmetov nie je žiadnym nepovoleným výstrelkom škôl, ktoré by si chceli takto pritiahnuť nových žiakov alebo zatraktívniť vyučovanie. Školy majú právo zaviesť hodiny kovotepectva či liečivých rastlín, musia však dodržať isté podmienky. Netradičné predmety sa podľa výkladu ministerstva školstva môžu vyučovať v rámci takzvaných voliteľných predmetov. Patria sem napríklad hodiny astronómie, tvorivého písania, ekológie alebo trebárs aj golfu.

"Voliteľné hodiny v Štátnom vzdelávacom programe sú vytvorené ako priestor pre školu. Tá si tak sama môže určiť smerovanie podľa podmienok, aké má a akých má žiakov, aké sú jej ambície a ako chce žiakov pripraviť. Na základe toho si škola dopĺňa povinné predmety ďalšími predmetmi," vysvetľuje hovorkyňa ministerstva školstva Miriam Žiaková.
Mnohí rodičia sa možno zľaknú, že školy takto majú možnosť vyučovať, čo sa im zachce a ich deti budú sedieť na hodinách, ktoré im nič nedajú alebo dokonca s obsahom konkrétnych predmetov nebudú súhlasiť. Školy sú však povinné pri zavádzaní nových predmetov dodržať isté podmienky. Počet, rozsah, obsah aj druh voliteľných predmetov navyše kontroluje Štátna školská inšpekcia.

"Za voliteľné predmety aj za ich obsah zodpovedá riaditeľ školy. Zavedenie takého predmetu by mala prerokovať rada školy, kde sú aj zástupcovia rodičov. Predmety nemusí schváliť ministerstvo školstva a ani do budúcnosti neuvažuje, že by to robilo, keďže súčasťou programu vzdelávania je aj voliteľná časť vzdelávacieho programu individuálnej školy. Tá zohľadňuje potreby a záujmy miestneho spoločenstva a regiónu," hovorí Žiaková. Dáva tým priestor konkrétnej škole, aby prostredníctvom vlastného vzdelávacieho programu dotvorila obsah vzdelávania podľa špecifických regionálnych a lokálnych podmienok a požiadaviek.

Známky za herbár
Ako však vyučovanie netradičných predmetov funguje v praxi? Môže sa učiteľ matematiky zrazu rozhodnúť, že bude učiť napríklad predmet liečivé rastliny? "Voliteľné predmety učia učitelia s príslušnou aprobáciou. Väčšinou si školy volia také predmety, ktoré sú súčasťou iných predmetov, napríklad tvorivé písanie učí učiteľ slovenského jazyka a literatúry, astronómiu môže učiť fyzik, ekológiu biológ alebo geograf," uvádza hovorkyňa ministerstva školstva.

Otázne je známkovanie netradičných predmetov. Rodič sa skôr vyrovná s horšou známkou z matematiky alebo slovenského jazyka, ako napríklad s trojkou z astronómie či predmetu o liečivých rastlinách. Štátny vzdelávací program určuje hodnotenie povinných aj voliteľných vyučovacích hodín. Všetky vyučovacie predmety sú hodnotené, závisí od školy, ako bude hodnotiť netradičné predmety, či známkami, slovne alebo ich kombináciou.

Voliteľný predmet si vyberá žiak na základe záujmu a dobrovoľnosti. Ak by rodičia nesúhlasili s predmetom, majú rôzne možnosti, ako vyjadriť svoju nespokojnosť. Škola by vždy mala vedieť zdôvodniť, prečo zaradila nové predmety do školského vzdelávacieho programu.

Text: Katarína Sedláková a Zuzana Hlavačková pre Magazín Pravdy
Foto: SHUTTERSTOCK