Presunúť na hlavný obsah

Ako rozvoňať vaše auto?

Lifestyle

Používate denne kozmetické prípravky? Spreje či dezodoranty? Prečo by nemohlo voňať aj vaše auto?

Na rozdiel od značkovej dámskej či pánskej kozmetiky sú pritom osviežovače vzduchu do áut len otázkou pár eur. Stačí málo a môžete mať v interiéri nielen čisto, ale aj príjemnú vôňu. Vyberať je naozaj z čoho.

Najlacnejšie sú pasívne osviežovače na báze papiera, lepenky alebo mäkkých drevín, v ktorých je napustená voňavá esencia.  Najznámejšie sú asi legendárne stromčeky Wunder Baum. Tvary však môžu byť rôzne. Stromčekovú klasiku ľahko zameníte za rôzne kvetinky, symboly, zvieratká či dnes veľmi populárne obrázkové kartičky. Nájdete na nich všetko. Od postavičiek z disneyoviek, cez športové motívy až po obrázky nahých žien, populárne najmä medzi tvrdými chlapíkmi za volantom nákladných vozidiel. Zaplatíte za ne maximálne dve eurá.

Nevýhodou takých osviežovačov je, že nemôžete príliš regulovať intenzitu osvieženia. Ich účinok postupne slabne a po maximálne dvoch mesiacoch celkom vyprchá. O nič dlhšiu životnosť nemajú gélové osviežovače. Ich výhodou však je, že sú zabalené v pevnom obale, takže možností, ako ich umiestniť v interiéri, je viac. Aj nastaviť ich účinok, podľa otvorenia krytu obalu, sa dá lepšie.

Ak ste typ, čo potrebuje mať predsa len niečo zavesené na spätnom zrkadle, vyberte si imidžové trojrozmerné osviežovače v tvare futbalovej lopty alebo plyšového zvieratka. Počítajte s tým, že hoci je ich životnosť rovnako dlhá ako tých papierových, zaplatíte za ne asi trojnásobok.

Aktívne osviežovače vydržia viac
Vyššiu životnosť, deväťdesiat až sto dní, majú takzvané aktívne osviežovače, ktoré sa umiestňujú na prieduchy ventilácie. Ich účinok je oveľa rýchlejší, keďže o rozptyl esencie sa postará prúdiaci vzduch z vetrania. Hitom sú osviežovače s dvoma vôňami. Ak vás jedna omrzí, môžete otvoriť ventil tej druhej. Ak sa vôňa minie, jednoducho kúpite náhradné náplne. Tie už nie sú také drahé ako celý osviežovač, za ktorý si na čerpacej stanici vypýtajú aj tri eurá.

To však nie je nič proti tomu, čo zaplatíte za voňavý komfort automobilky PSA. Tá totiž zabudovala osviežovač priamo do klimatizačného zariadenia niektorých modelov. Napríklad Citroënu C4. Na výber máte deväť vôní od citrusových, cez mätovú až po jazmín a santalové drevo. A cena? Minimálne trinásť eur.
Všeobecne najpopulárnejšou vôňou všetkých osviežovačov je vanilka a potom nasledujú ovocné vône. Nie je však vôňa ako vôňa. Podľa alergiologičky Kataríny Bergendiovej môžu niektoré prípravky vyvolať u alergikov nežiaduce reakcie, najmä problémy s dýchaním. "Osviežovače sú jednoducho chemikálie, takže bez aromátov máte v aute čistejší vzduch ako s nimi," dodáva.

Pozor na alergie
Nedávno dokonca nemecký denník Die Welt zverejnil výsledky výskumu nemeckých lekárov. Tí tvrdia, že napríklad voňavé stromčeky, ktoré majú v autách fajčiarov eliminovať pach tabaku, sú zdraviu škodlivé. "Takéto stromčeky znásobujú nebezpečenstvo vzniku rakoviny. Uľahčujú totiž viazanie nebezpečných častíc jemného prachu s niekoľko tisíc extrémne nebezpečnými zložkami cigaretového dymu," povedal predseda zväzu nemeckých odborníkov na krčné a nosné choroby Michael Jauman.
Nebezpečné však môže byť i to, že ľudia používajúci vonné látky v autách často zabúdajú, že nemajú čistiaci účinok a len prekrývajú určité pachy. To vedie k menšej starostlivosti o čistotu interiéru auta. Zabúdať by sa nemalo najmä na pravidelné čistenie klimatizácie, v ktorej sa po dlhšom nepoužívaní, napríklad po zime, hromadia rôzne plesne a roztoče. Starať sa treba aj o čistotu čalúnenia a kobercov. Tu žiadne stromčeky nepomôžu.

Text: Tomáš Andrejčák pre Magazín Pravdy
Foto: VOLKSWAGEN