Presunúť na hlavný obsah

Móda zo Slovenska, ktorej nechýba nápad a originalita - pozrite sa

Móda a krása

Slovenská móda sa vo svete nestratí. Potvrdili to aj bakalári a diplomanti Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave, ktorí svoje záverečné kolekcie predstavili pred pár dňami.

Pozvaní hostia sa dočkali prác od piatich bakalárov a siedmich diplomantov, ktorí sa svojimi kolekciami snažili nielen odhaliť vlastnú reflexiu sveta okolo, ale zároveň podali dôkaz, ako sú schopní marketingovo a organizačne zrealizovať profesionálnu prezentáciu svojej tvorby.

Tvorba bakalára Martina Hrču sa stala známou už pred časom vďaka víťazstvu v súťaži Brillance Fashion Talent. Svoje nadanie Hrča potvrdil v kolekcii X. Vizuálna stránka vychádzala z princípu kaleidoskopu – kríženie ako symetrické zrkadlenie centrálne rotujúcich plôch, technicky odkazujúce na princíp origami a priestorovo rozložené do podoby akéhosi krištálu boli vystavané do ostrých siluet v kovovej a šedej farebnosti s centrálnym farebným akcentom sýtej fialovej, modrej a ružovej.

Reflexiou na zabíjanie zvierat bola v neposlednom rade kolekcia Red Line od Slavomíry Vlasovej. Šaty zdobili netradičné "krvavé" šperky a kúsky umelej kožušiny. Autorka chcela svojou kolekciou vyjadriť odmietnutie použitia kožušín. Roboti Barbory Krempaskej boli zase reakciou na technický pokrok a jeho dopad na spoločnosť. Inšpirácia dizajnom humanoidných robotov bola tvarovým východiskom pre kolekciu. Materiálovo sa myšlienka prenáša do kolekcie kombináciou mäkkých a tvrdých materiálov a sieťotlačou, ktorá je inšpirovaná architektúrou mikročipov.

Rozvernejšiu a veselšiu podobu módy ponúkla napríklad Markéta Martišková a jej Pretvářka alebo Dominika Hladká s kolekciou Vintage. Práve ona so svojou sublimačnou tlačou na látkach vyvolala veľký záujem publika a zožala výrazný úspech za kreácie vychádzajúce z retro-módy a klasických prvkov ženskosti.

Experimenty sa striedali s pohodlnosťou a nositeľnosťou. Pavla Tobková, Blaženka Ostrovská či Lucia Ivanová zasiahli svojimi "casual" kúskami, ktorým nechýbal premyslený detail, dôraz na ručnú prácu či jemnú rafinovanosť podčiarkoval technickú zdatnosť možno budúcich kreatívnych tvorkýň pre známe odevné firmy. V rámci prehliadky sa predstavili tiež Elena Petrušková s kolekciou Balet či Ondřej Adámek. Ten ako jediný neuviedol svoje diela osobne. V súčasnosti totiž študuje súbežne na Central Saint Martins v Londýne a na VŠVU. Aj jeho úspech je dôkazom, že slovenskému dizajnu nechýba originalita a talent na tvorbu netradičných, nečakaných, inšpiratívnych, no stále veľmi nositeľných kúskov odevov. Ostáva len dúfať, že čoskoro sa tieto odevy dostanú aj k širšej skupine slovenských zákazníčok.

Text: zg, pre oŽene.sk
Foto: Atelier 343