Presunúť na hlavný obsah

Príbeh slovenskej návrhárky Matty Urbanič: Začínala na materskej, dnes žije svoj sen

Zábava

Jedinečné, exkluzívne a rozprávkové. Také sú šaty z dielne módnej návrhárky Matty Urbanič, ktoré najnovšie nájdete na stránke robene.sk. Čo všetko stojí za jej úspechom a aké boli začiatky v podnikaní, keď nemala vôbec nič, nám Matty prezradila osobne v rozhovore.

Už niekoľko rokov sa venuješ návrhárstvu originálnych dámskych šiat. Bolo navrhárstvo už od malička tvojou vášňou, alebo si sa k nemu dostala “náhodou”?

Práveže vôbec. Ked som bola menšia tak mojím snom bolo stať sa chirurgičkou a operovať srdcia. Keď tak nad tým uvažujem... skalpel som vymenila za krajčírske nožnice a chirurgické ihly, za ihly vyšívacie (smiech) a srdcia napĺňam nie životom, ale krásnym pocitom, keď sa moje zákazníčky vidia odeté v mojich šatách. K módnemu návrhárstvu som sa teda dostala úplnou náhodou.

Aký impulz ťa zavial smerom k návrhárstvu?

Venovala som sa dlhé roky profesionálnej fotografii. Keďže som veľmi aktívny človek a na materskej dovolenke som mala potrebu kreatívne tvoriť, povedala som si, že skúsim svoje fotografie posunúť na vyšší level. Na to však boli potrebné šaty, ku ktorým som nemala žiadny prístup. Nakoľko módne domy, požičovne alebo salóny neboli ochotné za barter požičiavať svoje šaty a módni návrhári mali už svojich vlastných fotografov, bola som nútená si šaty poriešiť vo vlastnej réžii. Chcela som stále posúvať laťku vyššie, až mi na fotenie neostalo veľa voľného času a začala som navrhovať šaty. Baví ma to omnoho viac a konečne cítim, že tvorím. 

Kedy v tvojom živote nastal zlom, keď si si povedala, že ideš do toho naplno?

Vďaka prvým ušitým a nafoteným šatám som teda vyskúšala druhé. Tentokrát som ale nechcela mať hocijakú kúpenú látku na trhu, ale túžila som po vlastnej látke, ktorú nebude mať nikto, a tým pádom šaty budú mať svoju exkluzivitu, jedinečnosť a originalitu. Sadla som za počítač a v grafickom programe som vytvorila strih šiat a vlastnú autorskú látku. Po nafotení týchto šiat sa strhlo také malé kúzelné „šialenstvo“, ktoré ma veľmi prekvapilo. A po všetkých ohlasoch som si povedala: “ÁNO, toto je presne to, čo chcem a po čom túžim.” Toto bol ten môj zlom. Neskôr som sa prihlásila s týmito šatami do celonárodnej súťaže „Čo dokáže mama“ a vyhrala som so šatami 1. miesto, za čo som nesmierne vďačná a s maximálnou pokorou pokračujem vo svojej tvorbe.

Aké boli tvoje začiatky?

Keď som začínala, nemala som vôbec nič, len rodičovský príspevok. Ale aj z toho sa dá začať. Ja som začínala veľmi skromne. Na požičanom starom šijacom stroji som si vycibrila všetko potrebné. Počítač na grafiku som ako fotografka mala, čiže skutočne nič navyše hmatateľné človek nepotreboval. Jediné čo bolo potrebné, bola chuť a fantázia, bez tej by som sa nikam nepohla. Od svojho otca som sa naučila správne podnikať a komunikovať so zákazníkmi. Myslím, že to je nevyhnutné v dnešnej dobe viac ako dobrý marketing. Lebo reklamu vám robia hlavne ľudia, zákazníci. V tomto fachu som už 5 rokov. Ťažko povedať koľko mesiacov sa podnikanie rozbiehalo. Treba začať HNEĎ a vytrvať v tom.

Takto to znie, akoby všetko šlo veľmi hladko. 

Vôbec nie...v každom podnikaní či tvorbe sú prekážky, ale každý dobrý podnikateľ sa ich snaží preskakovať. A keď spadne, tak sa postaví znova. Aj ja som si nie raz poplakala nad rozliatym mliekom, ale išla som ďalej...

Čo považuješ za doteraz najväčšiu výzvu v tomto smere?

Asi za najväčšiu výzvu považujem byť iná, ako ostatné návrhárky u nás, na Slovensku. Tvorba vlastných látok si vyžaduje hodiny a hodiny tvorenia, aby som bola odlíšiteľná od ostatných a zachovala si svoju gráciu modelmi, ktoré tvorím.

Aká je hlavná filozofia tvojej značky? Pre koho sú tvoje výrobky určené?

Mojou hlavnou prioritou je, byť maximálne nezávislá v materiáloch, ktoré využívam. Preto tvorím vlastné látky. Môžem takto klientom dať látku po ktorej túžia, a ktorá bude iba pre nich. Moje šaty alebo doplnky sú určené pre ženy, ktoré sa chcú alebo majú potrebu cítiť sa krásne, príjemne a prirodzene. Používam jednoduché strihy, dôležité sú hlavne tie dizajnové látky z mojej dielne. Moje šaty sú jednoducho pre všetky ženy bez rozdielu na vek alebo typ postavy. 

Čo ťa inšpiruje? Ako vznikajú nápady na nové modely šiat? 

Inšpirujem sa celým okolitým svetom okolo seba. Od folklóru, cez hudbu, až po najmodernejšie technológie. Milujem farby a milujem rozprávkové fotografie. Toto keď spojíte dokopy, vznikne jednoznačne čarovný celok.

Pamätáš si ešte na úplne prvý model šiat, ktorý si ušila? 

Áno pamätám. Boli to šaty, ktoré mali pôsobiť ako japonské kimono, ale mali to byť hlavne nositeľné šaty pre naše ženy – európanky. Nafotila som ich v rozprávkovom štýle a mali veľký úspech. Vtedy mi výroba trvala týždeň. Dnes by som to zvládla za pol dňa :-)

Robíš všetko sama - od návrhu šiat až po ich realizáciu? Priblíž nám predstavu, čo všetko stojí za zhotovením jedného modelu šiat? 

Nakoľko nemám zamestnancov, všetko si realizujem sama. Najprv látku musím navrhnúť, potom ju dávam tlačiť, po vytlačení šaty ušijem, nafotím a uverejním. Taktiež aj celý marketing si riešim vo svojej réžii, keď ostane nejaký ten čas.

Šiješ šaty prevažne pre Slovenky, alebo sa tvoje modely objavujú už aj mimo našich hraníc? 

Šijem hlavne pre Slovenky, ale veľa šiat sa už predalo aj do zahraničia. Keby som ponúkala svoje modely po celom svete, určite by som musela po čase otvoriť fabriku, lebo sama by som to určite nezvládala.

Ktorý model šiat bol pre teba doteraz najväčšou výzvou a prečo? (foto?)

Hmmmm... Boli to šaty, ktoré sú doteraz pre mňa ikonické a veľa ľudí ma spoznáva práve vďaka nim. Sú to biele šaty s modrým ľudovým ornamentom, ktoré vznikli náhodou. I keď ako sa hovorí, nič nie je náhodou a ďakujem, že som sa dostala do tej situácie, keď šaty vznikali.

Ak by sa ťa niekto spýtal na 3 podľa teba najlepšie odporúčania alebo rady, ako sa presadiť na trhu, aké by to boli?

Prvým odporúčaním je, aby boli ľudia boli predovšetkým originálni, aby sa nesnažili robiť lacné napodobeniny.  Druhým odporúčaním je, aby značky nepodliezali ceny svojich konkurentov. Tým, že ľudia podliezajú ceny si myslia, že zarobia. Žiaľ nie...veľa ľudí už takéto podliezanie vníma tak, že materiál alebo samotný výrobok je nekvalitný.

Ako tretie odporúčanie alebo radu uvediem - nikdy sa nepovyšovať nad ostatnými. Byť stále skromný, ale húževnatý. Hlavne neprestať komunikovať s ľuďmi. Dobrá reklama je niečo, čo vám prinesie ďalších zákazníkov a kto iný ako zákazník vám môže urobiť tú najdokonalejšiu reklamu. Čiže investovať práve do svojich zákazníkov. Rada ľudí obdarovávam a žiadny môj zákazník odo mňa neodchádza na prázdno. 

Čo by si odporučila svojmu mladšiemu JA, keď si začínala?

Že som mala začať omnoho skôr. Lebo skutočne teraz žijem svoj sen, aj keď som o ňom dlhé roky netušila.

Aké máš plány so značkou do budúcnosti?

Pred časom, keby si sa ma opýtala, asi by som odpovedala inak. Ale ľudia menia svoje názory podľa toho, ako sa cítia a čo momentálne prežívajú. Dalo by sa povedať, že som začala žiť svoju rozprávku a to sa asi odzrkadlí aj v mojej tvorbe. Jednoznačne by som ju chcela povýšiť na tú najrozprávkovejšiu značku na Slovensku a neskôr aj vo svete, ktorá bude v sebe niesť kus reality. ♥

Tvorbu Matty Urbanič môžete nájsť na portáli robene.sk, ktorý sprostredkúva tvorbu domácich, slovenských značiek. 

-Reklamná správa-