Presunúť na hlavný obsah

Aj pri nákupoch môžeme chrániť klímu. Viete, ako na to?

Zdravie

Poznáte to. Keď vybehnete v rámci každodenného kolotoča narýchlo nakúpiť do vášho reťazca, horúčkovito preberáte v hlave, čo doma v chladničke chýba a čo uvaríte na večeru. Ochranu životného prostredia či uhlíkovú stopu však nemáte zapísanú v nákupnom zozname. Teda pokiaľ nie ste zanietená ekoaktivistka. Alebo je to inak?

Aby sme vám nekrivdili – možno aj v tej nákupnej rýchlosti zavrhnete mikroténové vrecko a ovocie, zeleninu či pečivo si vložíte do ekosieťky. A bavlnenú, alebo najnovšiu klimaticky neutrálnu nákupnú tašku, ktorú ste objavili v Kauflande, máte so sebou. To si zaslúži pochvalu! Obchodný reťazec však ide v ochrane životného prostredia a klímy oveľa ďalej a myslí pritom aj za nás.

OCHUTNALI STE KLIMATICKY NEUTRÁLNE POTRAVINY?

Asi sa pýtate, čo to vlastne je. Novinkou v sortimente známeho reťazca sú klimaticky neutrálne produkty celého radu privátnej značky K-take it veggie. Teda široký sortiment kvalitných a obľúbených vegetariánskych a vegánskych produktov s pečaťou V-Label, ktoré si možno aj vy pravidelne kupujete. Čo to znamená - klimaticky neutrálne? To, že dopady na životné prostredie sú počas ich výroby, prepravy a spotreby čo najnižšie a  vyprodukované množstvá CO₂ reťazec kompenzuje medzinárodne uznávanými a certifikovanými projektmi.

Na kompenzáciu CO₂ emisií, ktoré vznikajú v prípade výrobkov K-take it veggie, Kaufland podporuje  certifikovaný projekt na ochranu klímy Qori Q´oncha. Ide o výrobu sporákov a pecí od spoločnosti Microsol v Peru. Ak sa pýtate prečo, tu je odpoveď:  viac ako 4 milióny ľudí ročne zomrú na následky znečistenia vzduchu spôsobeného  nebezpečným tradičným varením na otvorenom ohni, ktoré ničí životné prostredie. V mnohých chudobnejších regiónoch sú hlavne ženy a deti postihnuté závažnými ochoreniami dýchacích ciest a očí. Preto spoločnosť Microsol vyvinula projekt podporujúci rodiny v chudobných vidieckych oblastiach Peru sporákmi, ktoré sú efektívne, šetria palivo a produkujú menej emisií CO₂.

Takže ak si kúpite jeden z produktov K-take it veggie, nielen že si pochutíte, spestríte svoj vyvážený jedálny lístok, ale zároveň tak prispejete k ochrane klímy. Jednoduché, však?

ABY SME DÝCHALI ČISTEJŠÍ VZDUCH

Samozrejme, klimaticky neutrálne produkty nie sú jediným spôsobom, ako reťazec znižuje produkciu emisií CO₂. Keď sa vyberiete na nákup do predajne Kauflandu, široký sortiment produktov pod jednou strechou si prezeráte vďaka kvalitnému LED osvetleniu, ktoré ušetrí až štvrtinu energie, čo predstavuje zníženie emisií CO₂ o 3 500 ton ročne. Zároveň využívajú všetky novopostavené predajne od roku 2013 na vykurovanie odpadové teplo, ktoré vzniká pri priemyselnom chladení a výlučne ekologické chladivá s najmenším možným dopadom na životné prostredie. Navyše k tomu plánuje Kaufland do konca tohto roka umiestniť na strechy vybraných predajní solárne panely, ktoré prispejú k väčšej ochrane prírodných zdrojov.

Všimli ste si, že čerstvé ovocie a zeleninu si vyberáte zo zelených prepraviek? Do EPS prepraviek sa sortiment už uloží u farmára, potom preváža a zároveň  si z nich  vyberáme ovocie či zeleninu pre nás v predajni. Vďaka uzatvorenému cyklu a viacnásobnému použitiu tých istých prepraviek reťazec ušetrí až 3 000 ton emisií CO₂ za rok.

Radi si v Kauflande vyberáte slovenské výrobky alebo obľúbené potraviny od regionálnych výrobcov? V sortimente ich nájdete naozaj veľa. Bod pre vás – aj takýmto spôsobom chránite klímu. Spolupráca s domácimi dodávateľmi skracuje trasu dopravy produktov, čo tiež výrazne prispieva k zníženiu škodlivých látok v ovzduší.

V ČOM JE KAUFLAND LEPŠÍ?

Ochranu klímy a životného prostredia spoločnosť Kaufland považuje za mimoriadne dôležitú. Všade, kde je to možné, využívame nové technológie a postupy, ktoré ich chránia. Do roku 2030 chceme zredukovať emisie z vlastnej prevádzkovej činnosti oproti roku 2019 o viac ako 80 percent. A  k znižovaniu produkcie emisií chceme podnietiť aj našich dodávateľov,“ vysvetľuje Lucia Vargová, hovorkyňa spoločnosti Kaufland Slovensko.

O tom, že je slovenský Kaufland  v týchto opatreniach na dobrej ceste, svedčí aj nedávny prieskum spoločnosti Impact Metrics medzi českými a sčasti aj slovenskými reťazcami. Má najnižšiu uhlíkovú stopu spomedzi štrnástich reťazcov v oboch krajinách.

Keď sa najbližšie vyberiete na nákup do vášho Kauflandu, vyskúšajte chutné produkty K-take it veggie, hoci nie ste vegetariánka či vegánka a dajte ich ochutnať aj partnerovi a deťom. Možno by stál za úvahu jeden vegetariánsky deň v týždni na odľahčenie. Vyberte si aj z bohatej ponuky produktov od slovenských a lokálnych výrobcov. Ak ešte nemáte praktickú bavlnenú či klimaticky neutrálnu nákupnú tašku, nájdete ich pri pokladni. Mimochodom - v prípade, že jazdíte na elektrickom bicykli alebo elektroaute, na niektorých parkoviskách pri Kauflande môžete zadarmo využiť rýchlonabíjaciu stanicu. Takto celkom jednoducho pri nákupe spolu s reťazcom prispejete k ochrane podnebia a prostredia, v ktorom žijeme. Skvelý pocit, však?

Viac informácií o ochrane klímy v Kauflande nájdete TU.

- reklamná správa -