Presunúť na hlavný obsah

Klíma volá o pomoc. Prispejme k jej ochrane aj pri nákupe

Zábava

Všetci chceme žiť v zelenšom prostredí a dýchať čistý vzduch. A nielen preto, že prospieva pleti. Potvrdzujú to aj výsledky vlaňajšieho prieskumu Eurobarometra, podľa ktorého viac ako tri štvrtiny Slovákov (77 %) považujú klimatické zmeny za závažný problém.

V spomínanom prieskume (Európskej komisie o verejnej mienke v krajinách EÚ) Slováci okrem iného uviedli, že pravidelne triedia odpad na recykláciu (76%), znižujú spotrebu zbytočných obalov a igelitových tašiek (66 %), kupujú energeticky úspornejšie spotrebiče (44 %), jedia potraviny z ekologickej výroby (26 %) a znižujú spotrebu energií vo svojich príbytkoch (19 %).  Ako ste na tom vy? 

Tušili ste, že aj my môžeme prispieť k ochrane klímy, a to pri nákupoch? Ako na to? Začnime tým, že ak to nemáme do predajne Kauflandu ďaleko, môžeme si vybehnúť   nakúpiť aj pešo. Ak to máme trošku ďalej, prevetrajme svoj bicykel namiesto auta. Takéto nakupovanie má hneď niekoľko bonusov: nakúpime len to, čo naozaj spotrebujeme, takže prebytky neskončia v koši, pohybom si upevníme zdravie a štíhle krivky (nielen) do plaviek, ušetríme za benzín a doma zaparkované auto o niečo zníži uhlíkovú stopu. 

Máte doma fľašu s použitým kuchynským olejom? Nezabudnite ju vziať so sebou a priamo pri predajni ju šupnete do zberného kontajnera. Zatiaľ nič zložité, čo poviete?

Nakupovať zodpovednejšie? Áno!

Možno si teraz kladiete otázku - čo tým chcú vlastne povedať? Keď nakupujem, všímam si čerstvosť, kvalitu a cenu... To sa však nevylučuje s tým, aby sme nakupovali aj s istou dávkou zodpovednosti. Aj reťazec nám v tom pomáha.

V širokom sortimente pod jednou strechou nájdeme ekologicky vypestované ovocie a zeleninu a tiež bohatú ponuku privátnej značky K-Bio, ktorej produkty boli dopestované a vyrobené ohľaduplne k prírode, ľuďom i zvieratám. To isté platí o všetkých výrobkoch s certifikátmi na obaloch, ako sú Rainforest Alliance, Fairtrade či V-Label na potravinách a GOTS, GRS či FSC na spotrebnom tovare. Výberom takýchto produktov tiež nepriamo prispievame k čistejšiemu životnému prostrediu. Rovnako ako v prípade, keď siahneme po tých klimaticky neutrálnych*.

A ešte zdanlivá maličkosť – milujete mikroténové vrecká? Zabudnite na ne! Sú úplne out. Vymeňte ich za praktické ekosieťky z bio bavlny na opakované použitie. Nájdete ich v každej predajni Kaufland. 

Klimaticky neutrálne produkty

„Nie sú len módnym trendom, ale súčasťou našej stratégie ochrany životného prostredia a osobitne klímy. K týmto udržateľným produktom patrí celý rad privátnej značky vegetariánskych a vegánskych výrobkov K-take it veggie, prírodná kozmetika Bevola Naturals, drevené hračky privátnych značiek Kidland a Kuniboo. A svoj nákup si zákazníci môžu odniesť v klimaticky neutrálnej* a opakovane použiteľnej taške, ktorú nájdu pri každej pokladni,“ vysvetľuje Samuel Machajdík, hovorca spoločnosti Kaufland Slovensko. 

Pripomeňme, že v prípade klimaticky neutrálnych* produktov sú dopady na životné prostredie počas ich výroby, prepravy a spotreby minimalizované a nevyhnutne vyprodukované množstvá CO₂ reťazec kompenzuje medzinárodne uznávanými a certifikovanými projektmi na ochranu klímy. Na kompenzáciu CO₂ emisií, ktoré vznikajú v prípade výrobkov K-take it veggie a Bevola Naturals, podporuje Kaufland projekt na ochranu klímy Qori Q´oncha. Ide o výrobu sporákov a pecí od spoločnosti Microsol, ktoré sú energeticky efektívne, šetria palivo, produkujú menej emisií CO₂ a sú určené pre rodiny v chudobných vidieckych oblastiach Peru. 

Odolné klimaticky neutrálne* tašky sú vyrobené minimálne z 80 % z použitých fólií z predajní reťazca a sú recyklovateľné. Nevyhnutne vyprodukované emisie, ktoré vznikajú pri ich výrobe a preprave, Kaufland kompenzuje podporou projektu vodnej elektrárne Nam Hong Hydropower vo Vietname.

Zájdete do Kauflandu občas aj s deťmi? Nákupy sú tiež skvelou príležitosťou, ako im okrem iného ukázať, že chceme chrániť prírodu. Nielen výberom potravín, ale aj udržateľných hračiek. Drevené hračky značiek Kidland a Kuniboo sú tiež klimaticky neutrálne* a majú certifikáciu FSC, čo znamená, že drevo na ich výrobu pochádza zo zodpovedného lesného hospodárstva. Na kompenzáciu nevyhnutne vyprodukovaných emisií reťazec v tomto prípade podporuje projekt lesnej ekológie Deutschland – Plus Mix (chráni lesy, rašeliniská a iné ekosystémy vo viacerých regiónoch Nemecka, čím sa zachováva rozmanitosť druhov a schopnosť zachytávať CO2) a projekt Brazil Nut Rainforest Community, ktorý sa  venuje  ochrane lesov v Peru, pestovaniu para orechov udržateľným spôsobom a zároveň tak zabezpečuje príjem mnohým miestnym rodinám. 

Čistejší vzduch pre všetkých

Možno vás bude zaujímať, že do roku 2030 si Kaufland stanovil cieľ zredukovať emisie z vlastnej prevádzkovej činnosti oproti roku 2019 o 80 percent a k znižovaniu produkcie emisií motivuje aj svojich dodávateľov. Prispejú k tomu konkrétne opatrenia, ktoré realizuje v každodennej praxi. Toto sú len niektoré z tých, ktoré sú zamerané aj na ochranu klímy:

✔    V predajniach využíva LED osvetlenie, ktoré ušetrí až štvrtinu energie, čo predstavuje zníženie emisií CO₂ o 3 500 ton ročne. 

✔    Novopostavené predajne od roku 2013 vykurujú odpadovým teplom, ktoré vzniká pri priemyselnom chladení, a využívajú ekologické chladivá s najmenším možným dopadom na životné prostredie. 

✔    Prvú predajňu s fotovoltaickým systémom, ktorý chráni prírodné zdroje, otvoril v minulom roku. Ďalšie budú pribúdať.

✔    Spolupráca s domácimi dodávateľmi skracuje dopravu produktov, čo prispieva k zníženiu škodlivých látok v ovzduší. 

✔    Dva kamióny, ktoré rozvážajú tovar z logistického centra do predajní, jazdia na ekologický LNG pohon – v porovnaní s dieselovými kamiónmi vypustia do ovzdušia o 20 % menej emisií CO₂.

✔    Na parkoviskách niektorých predajní si zákazníci v rýchlonabíjačkách môžu nabiť elektrobicykel alebo elektromobil.

Klimatická kríza je už tu a zasiahne nás všetkých, ak niečo neurobíme - zdvíhajú varovný prst odborníci. Preto by sme mali spoločne prispieť k jej zastaveniu pri každej možnej príležitosti. Teda aj pri nákupoch.

*) Klimaticky neutrálne* znamená, že nevyhnutne vyprodukované emisie CO₂  produktov našich vlastných značiek boli kompenzované prostredníctvom certifikovaných projektov na ochranu klímy.

- reklamná správa -