VIDEO: Fashion LIVE! 2022: Svoju tvorbu predviedli návrhári z Ateliéru 343, Jana Kurilak a záver patril Lukášovi Krnáčovi
Slovenskí dizajnéri predvádzajú svoje jedinečné kúsky počas trojdňového maratónu módy. Ako vyzerá tohtoročný Fashion LIVE!?
Jeseň patrí móde, a to nielen v metropolách, ako je Paríž, Londýn, Miláno alebo New York. Svoje módne podujatie, ktoré navštevuje množstvo známych osobností, má aj Bratislava.
V piatkový večer ukázali v priestoroch Nivy centra to najlepšie zo svojich kolekcií absolventi VŠVU pod hlavičkou Ateliéru 343, dizajnéri a značky Barbora Peuch, Orvo, Kura collection, Veronika Kostková wedding atelier a Lukáš Krnáč. Podujatie si nenechali ujsť ani známe osobnosti zo sveta kultúry a šoubiznisu. Mnohé využili možnosť odviezť sa na podujatie novou Škodou Enyaq. Polep prevádzacieho vozidla špeciálne pre túto príležitosť navrhol dizajnér Juraj Straka.
FEMINITY TV: Prvý deň Fashion LIVE! 2022
Tu je pohľad na to, čo ukázali módni návrhári vo svojich kolekciách:
Svieži vhľad do sveta módy prinášajú na Fashion LIVE! už pravidelne návrhári z Ateliéru 343, čerství absolventi VŠVU. Častou témou absolventských prác je vlastné prežívanie, téma ženy aj udržateľnosť. Kolekcie sú tak nahliadnutím do vnútorného sveta autorov - reagujú na spoločenské dianie a reflektujú ich vnútorné pocity.
Napriek tomu, že Zuzana Ľos-Božiková ukončila štúdium len nedávno, veľmi rýchlo sa vďaka svojim výrazným ženským modelom etablovala na módnej scéne u nás aj v Česku. Jej tvorba je charakteristická akousi nadnesenou eleganciou, ktorú sa vždy snaží položiť do kontrastu provokatívneho a výstredného stylingu. Magdaléna Seppová sa vo svojej bakalárskej kolekcii Through my eyes nechala inšpirovať Izraelom. Prírodné štruktúry autorských pletenín a farieb charakteristických pre oblasť blízkeho východu, mali divákom sprostredkovať jej vlastnú zažitú atmosféru krajiny. Kontrast medzi snom a nočnou morou vo forme konštruktivizmu a dekonštruktivizmu vo svojej práci rozoberá Monika Mandač. Autorka tému spracovala cez emócie. Farebnosť prevažne v čiernom a bielom prevedení výstižne definuje sny aj nočné mory.
V tvorbe ďalšej z absolventiek, Žofie Marcinekovej, už dlhšiu dobu rezonuje téma ženy. Emancipácia, feminizmus či dianie vo svete. Rovnakou témou sa zaoberá Kristína Bánovská. Jej kolekcia svadobných šiat je inšpirovaná ženami z jej života, ktoré ju ovplyvnili. Pracuje so širokou škálou strihových riešení šiat a využíva rôzne materiály, často nezvyčajné pre svadobné šaty. A nakoniec kolekcia Balans Evy Miklisovej reaguje na potrebu redukcie textilného odpadu, ktorého veľká časť vzniká pri výrobe a strihaní odevu. Cieľom zero waste a minimal waste strihov, s ktorými autorka pracuje, je eliminovať odpadový materiál.
Dizajnérka a pedagogička Barbora Peuch vytvorila svoju kolekcia UNKNOWN STREET pre mestského človeka „ulice“. Pri tvorbe textilných materiálov spolupracovala s textilnou dizajnérkou Zuzanou Šebekovou.
„Kolekcia vyzdvihuje oslobodzujúcu anonymitu mestského života a spleti rušných ulíc, kde sa ľudia objavujú a opäť miznú. Nevnímajú priestor ani čas, ktorý ich obklopuje, no zároveň ho utvárajú,“ hovorí Barbora Peuch, ktorá vo svojej najnovšej práci eliminuje komunikáciu s okolitým svetom na nevyhnutné minimum a nahrádza ju úryvkami textov na odeve. Kolekcia je vytvorená z udržateľných organických a certifikovaných textilných materiálov. Na prehliadkovom móle doplnila autorka kolekciu obuvou v spolupráci s THE STREETS.
Dominik Orvoš, ktorý pracuje pod značkou ORVO, bol na tohtoročnom Fashion LIVE! nováčikom, o svoje publikum a stálu klientelu sa však tento dizajnér nemusí obávať – jeho značka oslovuje rovnako pestré publikum, ako sú jeho modely. Dominik v poslednej dobe veľmi rád experimentuje s latexom. Ale aj pomocou ďalších materiálov, ktoré sa v jeho najnovšej kolekcii SERAPAX objavili, reflektuje symbol silnej sebavedomej ženy, ktorá nepozná hranice a nebojí sa vyjsť zo svojej komfortnej zóny.
Tento rok vsadil na červenú, ktorú na móle počas predošlých rokov takmer nikto nepoužíval. Doplnil ju modrou, striebornou a dozdobil flitrami. Medzi modelkami, ktoré predvádzali jeho najnovšiu kolekciu bola plus size modelka Lady Vivian a druhá, transrodová Liberty Simon.
Ateliér KURA collection existuje od roku 2016. Za jeho vznikom a kreatívnym obsahom stojí dizajnérka Jana Kurilaková. Kolekcia KURA collection INSIDE OUT FW22 sa pohráva s ležérnymi uniformami, čo jej dodáva výraznejšie unisexové línie.
Prevažne čierne farby dopĺňal na prehliadkovom móle neoprén v telovej a oranžovej. Elegantné uniformy stvárnené v mäkkom ženskom prevedení, dopĺňali pánske prvky. Ďalšou výraznou unisex variáciou v pohodlnom štýle bol nohavicový kostým ako “must have“ šatníka.
S farbami sa tento rok viac pohrávala aj Veronika Kostková, ktorá tvorí pod svojou značkou Veronika Kostková wedding atelier. Tento rok sa rozhodla odprezentovať tradičné "biele" svadobné modely iba doplnkovo.
„Posun k "farebnejšej" dámskej móde a odprezentovanie inej, ako čisto svadobnej kolekcie, je pre mňa výzvou a zároveň radosťou, pretože práca s farbami je pre mňa posledné roky skôr výnimočnou,“ uviedla Veronika, ktorá celú kolekciu postavila na dámskych modeloch v tlmenej farebnej škále od bielej, cez pastelové odtiene až po čiernu. Svadobných šiat sa však nevzdáva. "Svadobné šaty sú pre mňa výsadou a stáť za ich návrhom prejavom dôvery. Sú to šaty, v ktorých vysnený moment zažije jedinú premiéru," uviedla Veronika Kostková.
Záver piatkového večera patril Lukášovi Krnáčovi. Jeho kolekcia bola všetkým, o čom by milovníčka módy mohla snívať – nechýbala jej hravosť, extravagancia ani originalita v podobe svietiacich neónových symbolov a nápisov. Kolekcia prezentovaná na Fashion LIVE! sa niesla predovšetkým v duchu upcyklovaného denimu v spolupráci s TEXTIL HOUSE ako zdrojom denimu.
„S potešením tvorím pre ľudí, ktorí majú radi farby, nechýba im jemne ironický nadhľad a strach byť viditeľní im nič nehovorí. Snažím sa udržať si ľahkosť a vtip aj v rámci tém, ktoré bezprostredne takými nie sú. Baví ma hľadať odkazy pre módny dizajn dneška v odkazoch minulosti – vo vizuálnych prvkoch, celkovej atmosfére či kultúrnych stereotypoch našej lokálnej, nielen odevnej kultúry,“ prezradil o svojej tvorbe Lukáš Krnáč.