Presunúť na hlavný obsah

Plnia si sen: Ambiciózne sestry prerážajú s udržateľnou značkou NosimUmenie

Móda

Tvoria už od malička, jedna miluje minimalizmus a druhá farby. Nadčasové kúsky tvoria udržateľne a lokálne. Prečítajte si rozhovor plný inšpirácie so spoluzakladateľkou Dominikou. V článku sa dozviete, aké je, snažiť sa preraziť v slow fashion, čo radia začínajúcim značkám, čo ich inšpiruje a aké materiály používajú.

Veľký trend udržateľnosti prerazil aj do módneho priemyslu. Stále viac sa pýtame na pôvod oblečenia, dopad jeho výroby na životné prostredie či na etické aspekty výroby. Aj na Slovensku vzniklo za posledné roky viacero zaujímavých značiek a umelcov, ktorí tvoria originálne kúsky. Jednou z nich je aj udržateľná lokálna značka NosimUmenie. Vďaka dopytu po handmade výrobkoch vznikol aj nový priestor pre virtuálne obchodíky – Robene.sk

Vďaka slow fashion získame nie len kvalitný a zodpovedne vyrobený produkt, ale aj dobrý pocit z podpory lokálnych tvorcov a tiež jedinečný kúsok, ktorým sa odlíšime.

Názov hovorí za všetko – milujete umenie aj krásne oblečenie. Predstavte svoj štýl a ambíciu ženám, ktoré o vás ešte nepočuli.

Značku NosimUmenie vytvárame spoločne so sestrou. Je to niečo také, ako keď si plníte detský sen. Keď sme boli deťmi, snívali sme o vlastnej značke oblečenia či obchode. Časť z toho sa nám práve plní. V našej značke spájame minimalizmus s farbami. Keďže sme každá iná, dokážeme to spojiť práve v našich modeloch. Naša značka má priniesť do šatníkov (zatiaľ) žien kúsky, ktoré by využili po celý rok. Či už formou vrstvenia, alebo v rôznych obmenách a kombináciách. Snažíme sa tvoriť značku tak, aby sme nevytvárali zbytočne veľa modelov, no zároveň aby boli čo najviac využiteľné.

Kto alebo čo Vás inšpiruje a formuje pri tvorbe kolekcií?

Naša inšpirácia je rôzna. Niekedy sa spoločne so sestrou stretneme a hovoríme si o tom, čo nám napadlo cez deň. Zrazu z toho, že jedna má nápad a druhá to skúsi doplniť o svoje myšlienky, vznikne nový model. Často nás inšpirujú každodenné veci ako sú farby bytoviek, ľudia v meste či rôzne stavby. Zo všetkého sa dá čerpať inšpirácia a neskôr záleží len na nás, ako sme ochotné ju využiť.

Čo pre Vás a pre značku znamená udržateľnosť, zero waste a slow fashion?

Keď sme zakladali značku, o týchto pojmoch sme veľa nevedeli. Chceli sme si len splniť sen. No časom sme si o tom čítali a zisťovali viac a rozhodli sa posunúť smerom slow fashion. Aj keď je stále ťažké nájsť pôvod materiálov, tak sa na to neustále pýtame. Pravdou je, že nie vždy dostaneme odpovede. Slow fashion sa ale venuje aj samotnému výrobku a tomu, ako je vyrábaný. Naše výrobky vyrábame my a ako sme už vyššie spomenuli v malom množstve, myslím, že aj to je krok ku pomalej móde.

Zaujíma vás udržateľná móda a poctivé handmade produkty? Sledujte Robene.sk na Facebooku a Instagrame.

Veľa sa hovorí aj o ekologických materiáloch ako napríklad tencel. Aké materiály využívate pri výrobe?

Materiály v našej tvorbe sme obmedzili na bavlnu, viskózu a ľan. Ak sú v ponuke veci vyrobené z polyesteru, tak zostali zo starších kolekcií. Odkedy sme sa rozhodli ísť cestou pomalej módy, zlepšujeme aj výber materiálov. Aj v tomto roku by už aspoň jeden či dva výrobky mali byť práve z organickej (bio) bavlny.

Na ktorý produkt z vášho portfólia ste obzvlášť pyšná a odporučili by ste ho aj ako darček pre kamarátku/sestru?

Produktov, ktoré sme vytvorili je mnoho, no jeden z nich vytŕča snáď najviac. Basic šaty sa stali obľúbené u ľudí veľmi rýchlo. Možno to bolo správnym načasovaním, množstvom farieb, v ktorých sme ich vytvorili, alebo strihom, ktorý sadol mnohým ženám. Naozaj netušíme, no vieme, že sme pri ich tvorení nečakali, že sa z nich stane práve tento „must have“ kúsok.

Aké je, preraziť na slovenskom trhu s vlastnou módnou značkou?

Keďže my ešte stále budujeme našu značku, môžeme povedať, že to ťažké je. No dôležité je nečakať výsledky ihneď. Všetko potrebuje nejaký čas a ak nemáte obrovský kapitál na veľký marketing ako badáme pri fast fashion e-shopoch, tak musíte počítať s tým, že sa o vás nedozvedia ľudia zo dňa na deň. Úprimne, nevieme kedy nastal ten zlom, ale od istého času nás ľudia viac spoznávajú či už na dizajnových trhoch, alebo pri iných príležitostiach.

Na úplnom začiatku nám pomohli sociálne siete a portály ako robene.sk kde sme mohli ponúkať naše veci. Tým, že ľudia na tieto portály idú cielene za slovenskou tvorbou, je pravdepodobné, že váš produkt niekoho zaujme. Myslíme, že pri týchto portáloch je opäť najlepšie odlíšiť sa od konkurencie a mať kvalitné fotografie produktov.

Ako by ste popísali svoj šatník? Poprípade využívate kapsulový šatník?

Môj šatník obsahuje veľmi málo vecí a len dve farby: čiernu a bielu. Sestrin obsahuje farebnejšie veci, no tiež približne v rovnakom počte. Neviem, či môžeme hovoriť o kapsulovom šatníku, ale žijeme s myšlienkou vynosiť svoje veci čo najviac a celý rok. Stále hovoríme, že tielko, ktoré nosíme v lete vieme v zime využiť ako nátelník, či šaty môžu skvelo vyzerať aj na rifliach. Takéto vrstvenie či kombinovanie si nevyžaduje veľa oblečenia a ani triedenie šatníka na 4 ročné obdobia.

Aké sú vaše plány pre tento rok? Môžete prezradiť či sa máme tešiť na novú kolekciu?

Počas roka zvykneme tvoriť len dve kolekcie. Jednu ktorá je na jar/leto a druhú na jeseň/zimu Všetky produkty sú ale vytvorené tak, aby neboli viazané na konkrétny trend či ročné obdobie.  Aj tento rok sa určite môžete tešiť na novinky, ktoré postupne budeme pridávať. To, že vytvárame len dve kolekcie, neznamená že celá kolekcia pribudne na stránku naraz. Práve tým sa dokáže náš sortiment pravidelne obmieňať.

Spomínate si na nejakú nevšednú objednávku, ktorú mal zákazník prípadne na nejakú vtipnú historku, ktorú ste so zákazníkom zažili?

Keďže nepredávame fyzicky v obchode, ale naše veci máme buď umiestnené v obchodoch, alebo predávame cez internet, veľa zážitkov sme nemali. No spomíname si, ako si na začiatku ľudia mysleli, že nám môžu dávať skracovať nohavice, či zužovať šaty. :) Nevedeli pochopiť koncept našej značky a toho čo tvoríme, no časom sa to zmenilo.

Čo by ste odkázali menším značkám, ktoré sa snažia rozbehnúť svoju lokálnu tvorbu?

Je dôležité aby ste sa odlíšili a robili to, čo naozaj chcete. Nepozerať na to, či vaša konkurencia má nejaký produkt, ktorý sa predáva a vy ho vytvoríte podobne. Ísť vlastným smerom, je to najlepšie čo môžete spraviť. Po čase sa nájdu ľudia, ktorým sa bude páčiť práve ten váš štýl. No a potom? Vydržať, napriek rôznym prekážkam či pochybnostiam.

Pozor!Zapojte sa do prebiehajúcej súťaže na našom Instagrame o módny kúsok z dielne NosimUmenie! Žrebujeme 28.2.2021! 

- reklamná správa -