Presunúť na hlavný obsah

Made in Slovakia: Štýlové kúsky tejto slovenskej značky si zamilujete aj vy

Štýlové nákupy

Tatiana si dobre pamätá časy, keď ľudia nemali veľký výber v tom, čo si oblečú, a veľa oblečenia dedili. Ani ona nebola výnimkou. Šijací stroj mala v tej dobe len jej babička, bol šliapací a mal zvuk, ktorý vedel dieťa ľahko uspať. Dnes je Tatiana Leporis súčasťou úspešnej slovenskej značky oblečenia Freel, ktorú si obľúbili mnohí Slováci. Spoznajte jej príbeh aj vy.

Vedľajšia láska

„Freel vznikol spontánne. Kamarát uvažoval o vlastnej značke oblečenia a ja som mala skúsenosti s marketingom, tak som navrhla, že mu s tým zo začiatku pomôžem,“ začína rozprávanie Tatiana. Počas rokov sa však situácia zmenila a po večeroch kreslí šikovná Slovenka návrhy, vyberá látky, odpisuje zákazníkom, vyrába bannery či aktualizuje e-shop. „Znie to šialene, ale aj napriek tomu toto nie je moja hlavná práca. Freel je skôr vedľajšia láska.“

Napriek množstvu práce Tatiana tvrdí, že pustiť sa do výroby oblečenia pod vlastnou značkou nie je až také náročné. „Treba mať jasnú predstavu o tom, ako má vyzerať, čo má predstavovať a komu ho chcete ponúkať,“ prezrádza. V prípade značky Freel bola vízia jasná už od začiatku – ľudia sa mali cítiť pohodlne a slobodne. Práve preto sa v názve spojili slová free a feel.

Náš zákazník, náš pán

Prvé dizajny reprezentovali ľudí, ktorí sú slobodní, mladí, aktívni, milujú prírodu, šport, turistiku a lezenie po skalách. „Veľmi rýchlo sa však ukázalo, že naša cieľová skupina je aj inde než len na skalách a naši zákazníci chcú viac ako len oblečenie na von. A tak sme sa prispôsobili,“ vysvetľuje Tatiana. Hoci podstata zostala nezmenená, dnes sa so značkou môže stotožniť oveľa viac „bublín“ ľudí. Pohodlne sa predsa chcú cítiť všetci. Dôkazom je prvý ušitý kúsok vo Freel – tmavomodrá mikina Adventurer s predĺženými rukávmi s otvorom na palec. V ponuke ju nájdeš stále a boduje aj u ľudí, ktorí po skalách nelozia.

„Nájsť vhodné materiály môže byť výzva, pokiaľ vám záleží na kvalite a udržateľnosti. Našťastie žijeme v Európe a kvalitné certifikované materiály sa tu dajú zohnať. Akurát si na ne často treba počkať,“ opisuje projektová manažérka Tatiana. Freel predstavuje minimalistické dizajny s prepracovanými detailmi, no platí, že sú jednoduché a vymýšľať veľa netreba. Stačí vraj počúvať ľudí, ktorí zvyčajne radi rozprávajú, a povedia, aký kus oblečenia by potrebovali, v akej farbe a ako prispôsobený. „Toto je asi najťažšie. Musíte vedieť ľuďom ponúknuť to, čo si žiadajú, a nie to, čo sa páči dizajnérovi alebo majiteľovi značky.“

Online predaj ako nevyhnutnosť

Počas uplynulých mesiacov sa ukázalo, že pre obchody je veľmi podstatné mať svoj e-shop. „Najväčším plusom sú nízke náklady a dostupnosť pre zákazníka. E-shop je otvorený nonstop z každého konca planéty,“ hovorí Tatiana Leporis. E-shop si založili na platforme Shoptet, vďaka ktorej si môže vytvoriť vlastný obchod ktokoľvek aj bez programátora v priebehu niekoľkých hodín či dní. Spustiť ho je jednoduché, no Tatiana pripomína, že nie všetko bolo tip-top hneď na začiatku. Veľa vecí upravovali za pochodu, menili nastavenia, veľkosť fotiek, bannery, opisy a dopĺňali produkty. „E-shop nie je hotový nikdy, stále sa vyvíja a skúšame nové vylepšenia. Keďže Shoptet ich má skutočne veľa, je si z čoho vyberať.“ Ide však o veľmi intuitívnu platformu, v ktorej sa rýchlo zorientujete.

Hoci sú ľudia, ktorí dajú prednosť riešeniu na mieru, Tatiana si myslí, že vo väčšine prípadov je to len preto, aby nadobudli pocit odlišnosti. „Zabúdajú na to, že e-shop musí byť v prvom rade užívateľsky prijateľný, pretože ak sa zákazník nevie zorientovať, rýchlo odíde.“ Riešenie na mieru z grafickej stránky si však môžete dať spraviť aj na Shoptete. „Je zbytočné platiť desaťtisíce za jedinečné riešenie, ktoré budete musieť tak či onak upravovať, lebo vývoj ide rýchlo dopredu. Shoptet na tieto zmeny reaguje prakticky okamžite,“ odporúča.

Do koča aj do voza

Freel na začiatku ponúkal len 14 kúskov, dnes je ich okolo stovky. „Stále nie sú zverejnené všetky produkty, pretože platí, že ak s niečím nie sme úplne spokojní, tak to neponúkame. Naopak, snažíme sa to vylepšiť, čo môže trvať aj mesiace.“ Na značke pracujú s dizajnérkou Ivanou Kuráňovou a jej tímom. „Ich kvalitu šitia a vyhotovenie predstavovať netreba, lebo poctivo ušité veci slovenskými ručičkami sa nezaprú. Peťo fotí a ja sa starám o zákazníkov a marketingovú komunikáciu,“ dodáva Tatiana Leporis. Značka podľa jej slov rastie v súlade s tým, koľko energie jej venujú a o čo prejavujú zákazníci záujem. „Naším cieľom nie je mať tisícky produktov na sklade, vyrábame ich priebežne a odpad je preto prakticky nulový.“

Milovníkov módy určite poteší nová kolekcia, ktorej pracovný názov je „Do koča aj do voza“ a opäť vychádza priamo od zákazníkov. „Po dlhých týždňoch práce z domu si ľudia začali pýtať aj niečo iné ako tepláky, ale zároveň niečo také, v čom by sa stále mohli cítiť pohodlne. Aj preto sú nové strihy viac sexi a pritom stále voľné, ľahké a príjemné,“ opisuje Tatiana. Látky v kolekcii sú inšpirované prírodou a jej odtieňmi – nájdete medzi nimi orgovánovú, olivovú či tmavomodrú. „Hoci to nie sú žiarivé letné farby, verím, že si ich naše zákazníčky zamilujú.“

Akí sú Slováci zákazníci?

Ako zákazníci sú Slováci stále veľmi konzervatívni a podľa skúseností Tatiany je novinkám otvorenejší skôr východ Slovenska než hlavné mesto. A hoci sú Slovenky krásne, sú stále nespokojné. „Páči sa im crop-top, no aj napriek tomu, že majú ploché bruško, si ho neoblečú. Pripadajú si totiž nahé,“ opisuje. Spokojne a príjemne by sa mali ľudia cítiť nielen vďaka kvalitnému strihu, vyhotoveniu a materiálu, ale najmä vo svojom vnútri. „Je to silná téma na dlhšiu diskusiu.“

Ľudia dnes môžu nosiť takmer čokoľvek, a hoci módni špecialisti predpokladajú, že legíny budú out, nosia ich milióny žien. Dočítate sa, že toto leto bude in žiarivá žltá, ale veľký záujem o ňu nebadať. V minulosti sa nám rovnako dobre predávali žiarivé farby aj tlmené odtiene, konštatuje Tatiana. Práve preto treba skutočne zákazníkov počúvať a potom prichádzajú pozitívne ohlasy. „Najlepšie je asi to, keď sa zákazník vráti a kúpi si ešte niečo. Toto je asi jediný hmatateľný dôkaz toho, že zákazník je naozaj spokojný,“ uzatvára Tatiana Leporis.

Rozmýšľate o vlastnom online obchode aj vy? Spoľahnite sa na e-shopové riešenie Shoptet

- reklamná správa -