Presunúť na hlavný obsah

Slovenská haute couture: FakeFolk vo svojich skvostných, ručne vyrábaných kúskoch spája tradície so súčasnosťou

Kariéra

Kreatívny tím, ktorý stojí za značkou FakeFolk, už nejaký ten rôčik dokazuje svojimi krásnymi vyšívanými odevmi, aká užasná a bohatá je história slovenského folklóru. Viac o ich tvorbe a celej myšlienke sa dozviete v nasledujúcich riadkoch.

Ako celý koncept FakeFolk vlastne vznikol?

V prvom rade žiadnym súčasným folklórnym boomom som nebola zasiahnutá. Folklór je a bol pre mňa životný štýl. Prvýkrát som s ním prišla do styku cez ľudový tanec v čase, keď u mňa prekvitala puberta. Nazvala by som to veľmi náhodným stretnutím a prišlo mi to vtedy ako veľké dobrodružstvo, ktoré sa od mojich 13 rokov vôbec neskončilo, práve naopak, stále spolu zažívame jednu veľkú party.

Neskôr som začala študovať etnológiu a zrazu moje útržkovité vedomosti dostávali zmysel. Kroje ma fascinovali. Nechápala som, ako dokážu ľudské ruky vytvoriť niečo také dokonalé, do detailu prepracované a oku lahodiace. Niekedy si sama poviem: Načo tvoriť, stačí sa len inšpirovať. Ako človek materialistický som začala pociťovať túžbu nejaké tie kroje i vlastniť, mať príležitosť si ich obliecť a hrdo ich nosiť. No poviem vám, je to diagnóza, ktorá je vecou srdca. A z tejto diagnózy vzišiel FakeFolk. V druhom rade však jeho existenciu podporili a dodnes formujú ľudia okolo mňa, a preto nemožno o FakeFolku hovoriť v jednotnom čísle.

Zakladáte si na tradičných motívoch. Čo pre vás osobne znamenajú tradičné vyšívané prvky, ktorými sú zdobené vaše odevy?

V tomto smere nie je dôležité, čo znamenajú  osobne pre mňa, ale aký rozmer majú výšivky a všetky techniky s nimi spojené v našej tradičnej ľudovej kultúre. Je veľmi zaujímavé sledovať, ako sa na území Slovenska rozvetvilo bohatstvo lokálnych variant, pričom výšivky vypovedajú viac ako sa na prvý pohľad zdá. Mnohokrát informovali o veku nositeľa, či jeho majetkových pomeroch alebo odlišovali pracovné odevy od sviatočných a podobne.

Mohlo by vás zaujímať: VIDEO: Šikovná Katka už roky pečie torty na objednávku: Takto sa z jej záľuby stal úspešný projekt Baking moments

Všetko vyrábate ručne, na mieru a kusovo. Vedeli by ste nám popísať celkový proces výroby? Koľko trvá, čo sa naň používa, prípadne koľko ľudí je zapojených?

Samotná výroba je veľmi časovo náročná. Začíname rozpracovaním návrhov, výberom vhodných látok, prechádzame štúdiom a rozkresľovaním výšiviek, ich samotným vyšívaním až po konečnú kompletizáciou dielov, čiže šitím. Často je to skúška sebadisciplíny a svojej vlastnej vytrvalosti, či trpezlivosti. V druhom rade, ak náš produkt vytvára hodnotu a radosť iným, čas je len relatívny faktor a v konečnom dôsledku nezohráva rolu.

Za značkou FakeFolk stojím ja, autorka myšlienky a návrhov. Avšak dennodenne platformu jeho existencie vytvárajú ľudia, ktorí tvoria grafické návrhy, fotografické reporty, či video spoty. Nie sú to len ľudia v zmysle slova „zaplatím si reklamnú firmu“, ale ďalekosiahlejšie formujú jeho.

V ďalšom rade sme pri vytváraní jednotlivých lookbookov s make-up artistkou Miriam Karolovovou a hair stylistom Adam Medveďom niekoľko rokov zohratý tím, ktorý dáva FakeFolku konečnú tvár. Okrem tohto kreatívneho podložia, je tu i moja mamka, ktorá hrá v značke nezameniteľnú úlohu a všetkým modelom dáva konečnú  podobu. Je to zvláštne, ale máme svoje spoločné dielo – naše dieťa, ktoré s nami rastie, padá, učí sa a podobne.

Nenechajte si ujsť: Šikovná Slovenka Viktória maľuje originálne smaltované hrnčeky: Robila, čo ju baví a úspech sa dostavil čoskoro

Čo podľa Vás ľudí najviac láka na vašej značke a motívoch s ňou spojených?

Naša značka je výsledkom existencie dvoch, na prvý pohľad odlišných, svetov. Na jednom konci stojí moderná produkcia, súčasný dizajn, či trendy v móde. Na druhom brehu zas návrat ku svojim koreňom, tradícii a životu našich predkov. Veľa sa učíme, napredujeme, experimentujeme a dnes v našich modeloch používame viac prvkov z tradičného ľudového odevu. Na druhej strane nás baví minimalizmus, čistota a jednoduchosť. Myslíme na funkčnosť našich modelov, ktoré majú podčiarknuť ženskosť. A toto je kombinatorika prvkov, ktoré pravdepodobne fungujú a lákajú našich zákazníkov.

Vaše veci akoby neboli len šatami, ale niesli so sebou i kúsok duše. V čom podľa Vás spočíva tajomstvo úspechu FakeFolk?

Je to asi zvláštne ale my v ňom nehľadáme úspech. Nevidíme v ňom ani unikátnosť, pretože výnimočné pre nás sú ruky našich predkov. Tie oproti dnešnej dobe nič nemali a dokázali na celom území Slovenska vytvoriť širokú paletu ľudového umenia.

Pre nás je asi najpodstatnejšie to, že dnes hovoríme o FakeFolku, ktorý dosiahol viac ako si niekedy predsavzal.Pretože prostredníctvom módy a našich prehliadok prinášame na javiská emócie, zanechávame v ľuďoch pocit a vypĺňame časopriestorový rozmer na hranici tradičného a moderného.

Neprehliadnite: VIDEO: Talentovaná cukrárka Maťa z Mandlove si splnila svoj sen: Pečie takéto originálne koláčiky

Ak by ste mali prezradiť, aké sú Vaše plány a kde vidíte FakeFolk v budúcnosti?

Naďalej chceme vyrábať hodnotu a posúvať sa svojimi odevmi vpred. Reflektovať v nich našu myšlienku a tvoriť. V druhom rade má FakeFolk za cieľ vzdelávať a spájať. Spájať oduševnených ľudí v rôznych kreatívnych odvetviach a spolu s nimi vytvárať počiny o pocitoch. Vypovedať fakty o tradičnej ľudovej kultúre, teda o svete našich prastarých rodičov, ale optikou súčasného človeka. Priblížiť sa nefolklórnemu prostrediu nielen v ponímaní krásy našich šiat, ale v rozmere váženia si vlastného bohatstva – slovenského haute couture.