Jar je obdobím žlčníka a pečene: Ako si zostaviť očistný jedálniček a vyplaviť z tela von toxíny?

Naše telo si zaslúži pocit znovuzrodenia. Zodpovedne zostavený jedálny lístok plný prirodzených vitamínov a minerálov je to najlepšie, čo na jar preň môžete urobiť.

Ako si zostaviť očistný jedálniček, ktorý vám pomôže schudnúť?

Ako si zostaviť očistný jedálniček, ktorý vám pomôže schudnúť?

Zdroj: Profimedia

Jar je čas na rast vrátane nášho osobného rastu – nadýchnutie sa. Podľa tradičnej čínskej medicíny je jar obdobím pečene a žlčníka. Tieto orgány sú zodpovedné za reguláciu a hladký upokojujúci tok energie v celom človeku, teda v tele i mysli. Bohužiaľ, telá mnohých z nás sú po zime v stagnácii. Je to spôsobené zvýšenou konzumáciou nekvalitných tukov, denaturovaných potravín, chemikálií, liekov a omamných alebo neprirodzene energizujúcich látok, ktoré sú spúšťačom mnohých alergií. Čo sa stane, keď energia pečene alebo žlčníka neprúdi správne? Môžeme zažívať častý hnev a podráždenosť (u žien je to PMS), depresie, nespavosť a neschopnosť viesť a rozhodovať sa. Sme potom tiež náchylnejší k bolestiam kĺbov, svalov a hlavy. Dobrou správou je, že existuje mnoho spôsobov, ako zmeniť svoje pohodlné zimné stravovacie návyky či režim a nahradiť ich novými jarnými, ktoré nám opäť vlejú čerstvú krv do žíl a oživia nás pre aktivitu.

Prečítajte si: 7 tipov ako upraviť svoje trávenie: Vďaka týmto trikom si zrýchlite metabolizmus!

Najlepší spôsob, ako ozdraviť svoj jedálny lístok, je mať poruke stále dostatok zdravého čerstvého jedla. Slovo „zdravé“ je pre mnohých z nás dnes trochu zavádzajúce vzhľadom na nespočetné množstvo stravovacích smerov. Zhodneme sa však na tom, že je to čerstvé ovocie, zelenina, klíčky, semienka, zelené potraviny, sušené ovocie, celistvé potraviny ako celozrnná ryža, pšeno, pohánka, quinoa, krúpy, sladké zemiaky, strukoviny, morské riasy, kvalitné za studena lisované oleje a mnoho ďalších super potravín.

Svieže raňajky

Po prebudení, než príde prvá šálka čaju alebo kávy, je vhodné vypiť teplú vodu s plátkom citróna na detoxikáciu pečene a žlčníka. Skúsiť tiež môžete 1 lyžičku jablčného octu a surový med zmiešať v jednej šálke vody. Mätový čaj po celý deň je ďalší výborný prostriedok na upokojenie pečene. Odporúčam to najmä vtedy, ak na sebe pociťujete podráždenosť, frustráciu alebo časté vzdychanie.
Po vypití citrónovej vody je dobré si prepláchnuť ústa vodou, aby sa neutralizovali kyseliny, ktoré by mohli poškodiť zubnú sklovinu. Kto má o svoje zuby obzvlášť strach, môže do vody pridať lyžičku jedlej sódy a dobre ústa prepláchnuť. Jedlá sóda je veľmi zásaditá a nastolí v ústach rovnováhu po kyslosti.

Ovocie a zelenina vždy čerstvé

Kvalitnú sezónnu zeleninu môžete kúpiť na farmárskych trhoch, u súkromných dodávateľov alebo v bioobchodoch. Skutočne sa to oplatí, lebo taká zelenina i ovocie majú nepomerne viac živín, ako zoženieme v bežných supermarketoch, a tak vám bude stačiť podstatne menšie množstvo k pocitu naplnenia.

Jarná zelenina

Hrášok: bohatý na vitamín C a tiamín, pomáha alergikom a má schopnosť odvrátiť depresiu.
Artičoky: obsahujú cynarín, ktorý stimuluje tvorbu a vylučovanie žlče a probiotikum s názvom inulín, ktorý pomáha tráveniu, zvyšuje imunitu a znižuje hladinu tzv. „zlého“ a zvyšuje hladinu tzv. „dobrého“ cholesterolu.
Špargľa: je bohatá na vitamín K, vitamín A, bielkoviny, kyselinu listovú, pomáha dopravovať vápnik do kostí a posilňuje imunitný systém.
Fava fazuľa: má vysoký obsah vlákniny, železa a bielkovín. Táto často nenápadná fazuľa pracuje na znížení hladiny cholesterolu a ako bonus stimuluje sexuálnu túžbu.
Šalát: všetky druhy šalátu sú preplnené antioxidantmi a kyselinou listovou, ktorá ovplyvňuje a riadi metabolizmus aminokyselín a stimuluje tvorbu červených krviniek.
Rukola: je skvelým doplnkom do šalátov, pretože má pikantnú chuť a je zdrojom horčíka, ktorý pomáha posilňovať kosti, udržiava náš imunitný systém silný a znižuje tlak.
Reďkovky: spoločne s brokolicou prospievajú pri prevencii a liečbe rakoviny. Sú výborným zdrojom vitamínu C. Listy sú tiež jedlé a okrem vitamínu C obsahujú ešte vápnik a bielkoviny.
Zelené cibule: nazývajú sa tiež jarnou cibuľkou, sú plné antioxidantov, ktoré znižujú krvný tlak a tým riziko srdcových ochorení. Pôsobí tiež ako antihistaminikum, čo je skvelé pre ľudí s alergiami.
Špenát: je neočakávaný zdroj vitamínu C, plný kyseliny listovej, betaínu, luteínu a zeaxantínu. Tieto prvky pomáhajú odvrátiť poruchy zraku súvisiacej s vekom, dávajú nám viac energie na cvičenie a posilňujú imunitný systém.

Ak nebudete zeleninu konzumovať čerstvú, varte ju kratší čas, ale pri vyššej teplote, najlepšie však ľahko na pare.

Ovocie

Z ovocia v našich zemepisných šírkach momentálne ešte prirodzene nič nerastie, ale môžeme si pomôcť dovezeným, na prípravu smoothies aj naším lokálnym mrazeným ovocím.
Jahody: sú plné vlákniny a vitamínu C, chránia naše srdce, zvyšujú tzv. „dobrý“ cholesterol, znižujú krvný tlak a pomáhajú odvrátiť rakovinu.
Čerešne: sú bohaté na draslík, plné antioxidantov a vlákniny.
Marhule: obsahujú betakarotén, draslík, vlákninu a vitamín C. Pomáhajú predchádzať ochoreniam srdca a sú skvelé pre náš zrak, kaloricky sú dokonca nižšie ako čerešne. Neváhajte a užite si ich sušené, aj keď majú viac sacharidov, len ich predtým dobre prepláchnite vo vlažnej vode, pokiaľ nie sú bio, aby sa zbavili konzervačnej látky.
Bobule: bobule akéhokoľvek druhu sú naplnené antioxidantmi asi najviac zo všetkého ovocia. Odporúčam jesť čo najviac druhov a do sýtosti, pretože obsahujú nižšie množstvo cukru.

Zelené výhonky a superpotraviny

Zelené výhonky a klíčky sú bohaté na chlorofyl a živé enzýmy, hovoríme im zelené potraviny. Patria sem najmä obilné trávy, ako je mladá pšenica alebo jačmeň, z nich robíme rôzne šťavy, mikro-riasy, ako sú spirulina, chlorella, petržlen, kel, mangold a zelený kel, teda tie, ktoré urýchľujú omladenie pečene.

Ďalšie superpotraviny sú skvelým zdrojom všetkých potrebných látok pre naše telo v tej najlepšej forme a mnohé z nich väčšina z nás pozná a používa. Patria sem zelené potraviny a superpotraviny, ako sú alfaalfa klíčky, goji – kustovnica čínska, nepražené kakao, acai bobule, aloe vera, semienka šalvie, riasy kelp, maca koreň, kokosové orechy, konopné semienka, noni, quinoa, naklíčená pohánka, avokádo, včelie produkty, moruša, zlatý lán, lucuma, Yacon, Camu Camu bobule...

Bez chleba a pečiva

Biely spracovaný chlieb a pečivo sú, bohužiaľ, zbavené všetkých mikroživín, ako sú vitamíny B6 a E, zinok, chróm, kyselina listová, horčík a vláknina, ktorá reguluje trávenie a pomáha čistiť naše telo. Biela pšenica, naopak, naše telo veľmi zaťažuje, unaví, zakyslí a je živnou pôdou pre zápaly. Ak si svoj život neviete bez chleba predstaviť, skúste si upiecť vlastný chlieb. Bolo by dobré tiež znížiť príjem obilnín a cereálií – biela ryža, cestoviny, pizza, raňajkové cereálie...

Mäso áno, ale ľahšie

Na kvalitnom čerstvom mäse z nekomerčných zdrojov nie je nič zlé len v tom prípade, že ho nekonzumujete príliš veľa. Jar je ako stvorená na očistu tela od ťažkých zimných pokrmov, a preto by v jarnom jedálnom lístku nemalo vôbec byť červené mäso. Telo má potrebu sa zbavovať všetkého nepotrebného a dlho sa tráviace mäso nás len zbytočne unaví. Ak máte radi ryby a máte kvalitný zdroj nehormonálnych rýb bez ťažkých kovov, najlepšie divoko žijúcich, je to skvelá alternatíva ku klasickému mäsu. Keď milujete hydinu, opäť by to mali byť kusy z nekomerčných zdrojov. Obmedzte konzumáciu orgánov, ako sú ľadvinky a pečeň, ktoré obsahujú vysoké dávky cholesterolu.

Vyradiť mliečne výrobky, vyprážané jedlá a väčšie množstvo orechov

Pre lepší obeh energie a zbavenia sa prebytočných toxínov, hlienov, kyslosti organizmu i kilogramov by bolo dobré vyhnúť sa mliečnym výrobkom, vyprážaným potravinám a veľkému množstvu orechov a orechových masiel, pretože všetky tieto potraviny môžu počas jari spôsobovať zhoršenie stagnácie v pečeni a opätovný úbytok energie a podráždenosť.
Skúste si vyrobiť makové, mandľové alebo konopné mlieko a rozmixovať v ňom vaše obľúbené ovocie, karob alebo lyžičku medu. Uvidíte, aký budete mať svieži pocit v tele. 

Neprehliadnite: Ako to, že neustále priberám, aj keď skoro nič nejem? Slová fitness trénera vám to ihneď vysvetlia

Zaraďte jemne štipľavé korenia

Ostrejšie korenie pomáha zmierniť prechod do jari, keď sa nevyhneme nevyspytateľným zmenám počasia a s nimi často prichádzajúcim prechladnutiam, alergiám a akútnym ochoreniam. Patria sem najmä: zelená cibuľa, cesnak, zázvor, žerucha, horčica, kurkuma, bazalka, kardamón, majorán, rasca a fenikel. Tieto potraviny majú silný účinok na zvýšenie našej imunity.

Jedzte čerstvo odtrhnuté mladé rastlinky a kvety

Na jar je hojnosť mladých výhonkov rastliniek, ktoré sú plné sily a čistoty a rastú všade a zadarmo. Majú spravidla jemne horkastú chuť a tým pozitívne ovplyvňujú detox našej pečene a celého trávenia, ktoré sa veľmi zrýchli. Patria sem najmä: púpava, listy reďkoviek, harmanček, bodliak a ďalej rímsky šalát, amarant, quinoa, citrusová kôra... Pokiaľ ste náchylní na alergie, je viac než nutné tieto potraviny do svojho jedálneho lístka zahrnúť a vyliečiť sa tak prirodzenou cestou. Tieto potraviny nám takisto pomôžu na červené, opuchnuté kĺby. Sú výborné do všetkých šalátov, smoothies, aj samotné.

Foto:
Profimedia
Zdroj:
Michael Achberger

Súvisiace články

Vysetrenie.sk

PlniElanu.sk

Diskusia k článku

comments powered by Disqus

Najčítanejšie články

Staň sa fanúšikom

Starostlivosť o seba