Zásada v stravovaní, ktorú väčšina z nás ignoruje: Znížite ňou pritom vysoký krvný tlak a zlepšíte biorytmus tela

Tzv. forma prerušovaného pôstu alebo časovo obmedzované jedenie je spôsob, ako dosiahnuť lepšie metabolické zdravie a biorytmus tela. Akú stravovaciu zásadu či návyk by ste si však museli osvojiť a dodržiavať ju, aby sa vám to podarilo?

Forma prerušovaného pôstu alebo časovo obmedzované jedenie je spôsob ako dosiahnuť lepšie zdravie

Forma prerušovaného pôstu alebo časovo obmedzované jedenie je spôsob ako dosiahnuť lepšie zdravie

Zdroj: Profimedia.sk

Jedenie posledného jedla pred konkrétnou hodinou

Novou štúdiou na univerzite v americkej Alabame sa zistilo, že pravidelné jedenie svojho posledného jedla pred treťou hodinou poobede môže viesť k mnohým pozitívnym zdravotným javom v tele človeka. Tento obmedzený časový harmonogram na jedenie alebo tzv. forma prerušovaného pôstu, ako ju odborníci nazývajú, je presne to, čo nám môže pomôcť zlepšiť parametre nášho zdravia. 
 

Pôstne stravovanie sleduje naše biologické hodiny

Štúdiou, o ktorej informuje denník Dailymail sa zistil jeden kľúčový bod a to, že táto pôstna strava sleduje naše biologické hodiny. Naše telo je potom v rovnováhe, v súlade s naším cirkadiánnym rytmom tela, čo je vlastne 24-hodinový biorytmus tela, ktorý zosúlaďuje naše potreby spánku a bdenia. Následne z toho podľa hlavnej profesorky štúdie, PhD. Petersonovej vyplývajú mnohé dôležité zdravotné benefity pre naše telo. 

Lepší metabolizmus a potlačenie večerných chutí

U zdravého človeka hladiny kortizolu, stresového hormónu, dosahujú vrchol približne o 8.00 hodiny, to je zároveň to, čo nás teoreticky prebúdza. Do polovice rána začnú hladiny kortizolu klesať, zatiaľ čo adrenalín a serotonín, stabilizátor nálady, pokračujú v čerpaní energie. V poludnie rastie náš metabolizmus a tak dostávame hlad a sme pripravení k jedlu. Potom čo sa najeme, začnú hladiny kortizolu klesať stabilne. Metabolizmus sa spomalí a začne sa unavovať. Postupne sa serotonín zmení na melatonín, ktorý vyvoláva ospalosť. Úrovne všetkých spomínaných hormónov dosiahnu svoj najnižší bod práve o tretej hodine poobede, a preto by sme mali do tejto hodiny zjesť posledné jedlo dňa. Nočné jedenie je zlé pre náš metabolizmus, pretože ako prezrádza odborníčka ďalej: „Naše telá sú optimalizované, aby robili určité veci v určitých časoch dňa a jedli v synchronizácii s našimi cirkadiánnymi rytmami. To zlepšuje naše zdravie mnohými spôsobmi.“
 

Pomáha ľuďom s nadváhou schudnúť a zlepšiť ich citlivosť na inzulín

Jedenie všetkých našich jedál do 15-tej hodiny poobede znižuje krvný tlak, a môže znižovať aj výskyt cukrovky. „Schopnosť nášho tela udržať si hladinu krvného cukru pod kontrolou je ráno lepšia ako v popoludňajších hodinách a vo večerných hodinách, takže je rozumné jesť väčšinu potravín ráno a skoro popoludní,“ dodáva spomínaná odborníčka pre Dailymail. No a preto pôstne stravovanie výrazne zvyšuje citlivosť na inzulín a je tiež kľúčovým bodom, ktorý pomáha ľuďom s nadváhou aj schudnúť. 
 

Načasovanie jedenia dôležitejšie než počet kalórií

Podľa odporúčaní tejto stravovacej zásady teda vyplýva, že načasovanie jedenia by mohlo byť dôležitejšie než samotný obsah zjedených kalórií, nehovoria o našom lepšom metabolickom zdraví a 24-hodinovom biorytme tela. Práve preto sa plánujú ešte ďalšia a podrobnejšie výskumy, ktoré prinesú aj konkrétnejšie výsledky. 
Foto:
Profimedia
Zdroj:
MG

Súvisiace články

Diskusia k článku

comments powered by Disqus

Najčítanejšie články

Staň sa fanúšikom

Starostlivosť o seba