Presunúť na hlavný obsah

AKO ZAČÍNAL TOMMY HILFIGER?

Móda

Módny dizajnér Tommy Hilfiger je ukážkovým príkladom amerického sna. Zo značky, ktorú vytvoril v roku 1985, sa stala ikona súčasnej modernej kultúry. Svieži štýl označovaný červeno-modro-bielym logom je symbolom amerického ducha a značka Tommy Hilfiger je považovaná za jednu z najuznávanejších lifestylových značiek na svete. Chcete vedieť, aký príbeh sa skrýva za zrodom značky slávneho dizajnéra, aké boli jeho neľahké začiatky, aj odvážne rozhodnutia?

Návrhár Tommy Hilfiger po svojom otcovi, hodinárovi, zdedil zmysel pre štýl a šarm. Jeho láska k móde naplno vzplanula až v neskorých šesťdesiatych rokoch, keď popri škole začal vypomáhať v jednom hippisáckom obchode. O niečo neskôr Tommy Hilfiger a jeho dvaja kamaráti dali dohromady 150 dolárov a rozhodli sa podnikať v džínsovom biznise. Tommy nasadol do svojho starého Volkswagenu, šiel na Manhattan, kúpil zo dvadsať párov džínsov zvonového strihu a vzal ich do Elmire. Tu ich veľmi rýchlo predal, pretože v malom mestečku sa niečo podobné kúpiť vôbec nedalo. Obchod začal prekvitať a Tommy si starostlivo odkladal každý jeden dolár, ktorý zarobil. Jeho veľkým snom bolo otvoriť si vlastný obchod a naplno sa venovať móde. Nakoniec sa mu to aj podarilo. Otvoril si obchod pod názvom People’s place a o pár rokov neskôr (vo svojich dvadsiatich šiestich rokoch) už vlastnil sieť desiatich obchodov po celom štáte New York. Tommy Hilfiger pocítil potrebu vyjadriť svoju kreativitu. Nebol totiž celkom spokojný s oblečením, ktoré predával, a začal teda premýšľať nad tým, že by ho navrhoval sám. Jeho prvé dizajny dosiahli úspech na prelome sedemdesiatych a osemdesiatych rokov.

Prvá vlastná kolekcia
Prvú módnu kolekciu pre mužov pod svojím vlastným menom sa mu podarilo uviesť v roku 1985. Pomocnú ruku mu vtedy podal Mohan Murjani, indický investor, ktorý sa zaslúžil aj o licenciu Glorie Vanderbilt a Coca-Cola jeans. Tommy Hilfiger úspešne vybudoval svoj biznis s pánskym oblečením na návrhárskom cítení svojej mladosti. O tom, že jeho kolekcie mali úspech, svedčí aj fakt, že za necelé dva roky zarobil z predaja pánskej módy 11 miliónov dolárov. Neskôr, v roku 1989, prevzal kontrolu nad vlastnou značkou spolu s investormi, ktorí boli odborníkmi v odevnom a textilnom priemysle. Tommyho stabilita spočívala najmä v tom, že prinášal štýl so značnou výzvou pre rôzne typy mužov, od 15-ročných mládencov až po 60-ročných golfistov. Podľa jeho slov móda je cesta, ako vyjadriť seba samého. Dvaja rôzni ľudia môžu mať na sebe rovnaké oblečenie, ale ich originalita vychádza zo spôsobu, ako sa preukazujú nie z oblečenia. Americký štýl je o sebavedomí, nezávislosti, rozmanitosti  a slobodnom vyjadrovaní. Prvú dámsku kolekciu uviedol na trh až v roku 1996. V podstate to bola jemnejšia verzia pánskeho oblečenia so ženskými prvkami. Ponúkala svieži, neformálny, dynamický a pestrý štýl postavený na americkej klasike: vyblednuté košele, úzke polo tričká a pásikavé šaty. Postupom času pribúdali nové a nové kolekcie pod značkou Hilfiger – detská kolekcia, hodinky, kožený tovar, parfumy, šperky, okuliare, spodná bielizeň laebo atraktívne vône... Pre milovníkov džínsov vytvoril líniu Hilfiger Denim a pre náročnejších zase luxusnejšiu „H“ Hilfiger líniu, ktorej tvárami sa stali modelka Iman a jej manžel hudobník David Bowie.

Hilfiger Denim
Zaujímavé na džínsoch je, že keď si k páru džínsov oblečiete čokoľvek, vyzerá to stále dobre. Je jedno, či sú úzke alebo voľné, stále máte pocit, akoby ste ich vlastnili už po stáročia. Džínsová kolekcia Hilfiger Denim odštartovala v roku 2001. Modely si zachovali originálneho „džínsového“ ducha, ale boli aktualizované o nový, svieži a čistý zvrat súčasnej mladosti. Ošúchané, vyblednuté a zaplátané, ale stále pripomínajúce veselý a dynamický americký školský štýl. Kolekcie dopĺňali westernové košele, kriketové svetre, baseballové polo tričká a iné klasické  kúsky z moderných tkanín. Zloženie tejto kolekcie platí dodnes. Ľudia milujú americký štýl – je jednoduchý, pohodlný a sexi.

Tommy a hudba
Keď bol Tommy Hilfiger mladý, veľmi ho ovplyvňovala hudobná revolúcia šesťdesiatych rokov. Nič mu neznelo lepšie ako britský rock. Chcel sa obliekať ako Mick Jagger a Jimmy Page, ale vyrastal v Elmire, kde nebolo možné zohnať rockové oblečenie. Preto začal navrhovať šaty inšpirované týmito hudobníkmi. Tommy nasledoval rôzne hudobné žánre aj neskôr v sedemdesiatych rokoch, a taktiež aj dnes je hudba jedným z hlavných zdrojov jeho inšpirácie. Vlnu nevídaného záujmu o výrobky tejto značky spustil u mladých černochov, ktorých dovtedy špičkoví módni dizajnéri nedokázali ovplyvniť. Zlom nastal v marci 1994, keď sa známy rapper Snoop Doggy Dogg objavil v televíznom programe Saturday Night Live v obrovskom svetri od Tommyho Hilfigera. Celá hip hopová generácia sa otvorila tomuto štýlu. Hilfiger vtedy umiestnil červeno-modro-biele logo na XXL svetre a prišiel aj s návrhmi voľných nohavíc s množstvom vreciek. S touto kolekciou zaznamenal obrovský úspech – zisk z predaja stúpol až o celých 90 miliónov dolárov.

Úspechy a ocenenia
Tommy Hilfiger zožal množstvo úspechov nielen v módnej branži. V roku 1995 bol ocenený Radou Amerických módnych návrhárov (CFDA) ako pánsky dizajnér roka presadzujúci myšlienku, že nové štýly sa rodia na ulici a nie v dizajnérskych štúdiách odtrhnutých od reality. V tom istom roku dostal cenu hudobného kanálu VH1 From the Catwalk to the Sidewalk (v preklade – z predvádzacieho móla na chodník), ktorú mu udelili na Fashion and Music awards. V roku 1998 ho Parsonsova škola dizajnu v New York City titulovala najlepším dizajnérom roka a magazín GQ ho vyhlásil za muža roka. Vyhral dokonca aj niekoľko uznávaných cien FiFi, ktoré mu udelili za rad parfumov pod značkou Tommy Hilfiger.

Dobročinné aktivity
V roku 1995 založil nadáciu, ktorej hlavným cieľom bolo posilniť americkú mládež. Jej prioritami bolo vytvárať alebo podporovať rôzne programy či partnerstvá na pomoc rozvoja vzdelávacích možností pre rozličné populácie v USA. Meno Tommyho Hilfigera figuruje aj v nadácii Fresh Air v New Yorku, vďaka ktorej môžu deti z chudobnejších rodín zažiť ozajstné outdoorové dobrodružstvá v amerických letných táboroch. Okrem detí a mládeže podporuje nadácia aj výskum na liečbu rôznych chorôb, ako je napríklad skleróza multiplex, AIDS či rakovina. V roku 1997 Tommy Hilfiger sponzoroval turné speváčky Sheryl Crow a dokonca navrhol i špeciálne tričká, z predaja ktorých výťažok išiel na výskum rakoviny prsníka.