Presunúť na hlavný obsah

Vo svete vysokej módy stojí len gombík 300 eur

Móda a krása

Šaty, ktorých cena prekoná aj hodnotu rodinného auta či dvojizbového bytu? Móda haute couture, ktorú pred dvoma týždňami predstavili v Paríži, vyráža dych.

Nielen cenami. Kto tvrdí, že ušiť šaty nie je umenie, pri pohľade na tieto kreácie si názor poopraví - sú to umelecké skvosty.

Unikátnosť sa rodí už v samotnom návrhu dizajnéra. Šaty vznikajú ako výpoveď, reakcia či inšpirácia na konkrétne udalosti, no zároveň sú poctou a oslavou nositeľky. Ak je niekto ochotný zaplatiť za kostým vyše 10-tisíc eur, musí sa v ňom cítiť ako v druhej koži.

Gombíky za 300 eur, látky ako zo Star Treku
Za každým modelom haute couture sa skrýva práca desiatok strihačiek, šičiek, vyšívačiek a šperkárov. Strihy, skladanie a vrstvenie neraz pôsobia ako dokonalé umenie japonského origami - látka akoby stratila svoje obmedzenia, pod prstami špičkových majstrov mení tvary do presných a dokonalých foriem.

Materiály, napríklad v salóne Chanel, môžu na prvý pohľad pôsobiť jednoducho. Pri bližšom skúmaní však človek objaví tisíce krištáľov či drahých kameňov ručne všitých do štruktúry látky. Technológia tvorby je často tajomstvom vychýrených remeselníkov. Pre parížsky módny svätostánok sa už roky o paličkovanie a spletanie jednotlivých vlákien na povestné chanelovské saká stará Mademoiselle Pouzeux. "Nikoho nechce k sebe pustiť, stráži si tajomstvo svojho umenia. Robí pre nás prácu len v rámci haute couture, viac by toho nestíhala," prezradil v televíznom rozhovore hlavný dizajnér módneho domu Karl Lagerfeld.

Iní tvorcovia či módne domy sa snažia vytvoriť jedinečné látky s využitím moderných technológií. V jarnej kolekcii takto zabodoval Giorgio Armani - jeho ultralesklé materiály, pri pohybe pripomínajúce tečúci olej, ponúkli futuristickú rozprávku. Išlo o hodváb, do ktorého vtkali metalické vlákna s vysokým leskom. "Couture je o miešaní starých tradícií a remesla s modernými technikami," zhodnotil trefne Armaniho kolega Ricardo Tisci, dizajnér módného somu Givenchy.

Každý, aj ten najmenší detail, je v haute couture dovedený do absolútnej dokonalosti. Výšivky s pomocou polodrahokamov či špeciálne brusených a farbených krištáľov, drobné kvetiny a ozdobné detaily vyrobené jeden za druhým zo samotného materiálu, gombíky zo zlata alebo pracky z kože aligátora. "Jediný gombík má cenu 300 eur, čo zo šiat ako celku robí skutočne drahý kus," uviedol pre Reuters Lagerfeld. A zdôraznil, že robota v takom prípade nemôže byť "len stopercentná". "Musí zájsť ešte ďalej. Na maximum možností."

Klientela je malá, tvorcovia ju obletejú
Návrhár John Galliano od Diora nezaostáva. Siluety večerných šiat a kostýmov, ku ktorým ho tento rok inšpirovali ilustrácie Reného Gruaua, prirovnal módny server Style.com k dokonale vytesaným sochám. Dior ponúkol ženu femme fatale s odkazom na zlaté časy haute couture a eleganciu 50-tych rokov.

Kým značky ako Armani, Valentino či dizajnéri Alexis Mabille a Jean Paul Gaultier pravidelne organizujú veľkolepé prezentácie luxusných kolekcií, módny dom Givenchy zvolil "skromnejšiu" prezentáciu. Superdrahé šaty odprezentoval už druhýkrát za zavretými dverami ateliéru - samozrejme, pred vybranými reportémi a novinármi. Niežeby sa dvorný autor Ricardo Tisci obával konfrontácie - jeho tvorba je podľa kritikov dokonalejšia než kedykoľvek predtým. "Náš krok robiť súkromné prezentácie vracia haute couture do čias, kde začínala. Je to móda pre vybrané klientky, ktorú túžia po súkromí. My im ho doprajeme," uviedol pred časom Tisci pre Fashionologie.com.

Francúz Gaultier tiež pre smotánku, ktorá v jeho salóne utráca desaťtisíce eur, pripravil novinku na jarnej prezentácii kolekcie. Modelky sa premávali s číslami v rukách a každú kreáciu ohlasoval hlas moderátora, ktorý vo francúžstine a angličtine vysvetlil, z akých materiálov šaty sú a ako ich zhotovili. 

Ktohovie, možno to dizajnér spravil aj preto, že po útlme spôsobenom ekonomickou krízou opäť vzrástol počet žien, ktoré sú ochotné za šaty zaplatiť tisíce a desaťtisíce eur. Podľa serveru TheFashionspot.com pritom až šesťdesiat percent z nich tvoria Američanky. Jedinečné modely, ktoré svet obdivuje, však putujú aj do Saudskej Arábie k manželkám a dcéram bohatých šejkov alebo do Ázie. "Ide o veľmi diskrétnu klientelu. Žiadne celebrity. Mnohé dámy ani neprídu osobne, pošlú svojich asistentov," prezradil pre Reuters Timothy Lloyd Pope, bývalý vedúci predaja haute couture pre USA.

V časoch najväčšej slávy haute couture, tesne po 2. svetovej vojne, si tieto kreácie objednávalo takmer 15 000 žien. Nebolo výnimočné, že bohaté dámy ako Gloria Guinnesová alebo vojvodkyňa z Windsoru si objednali celú kolekciu. Dnes klientelu, ak opomenieme hollywoodske hviezdy, ktorým šaty módne domy požičiavajú v rámci reklamy, tvorí zhruba 2000 žien. O haute couture však svet nepríde. Hoci niektoré módne domy (Versace či Emanuel Ungaro) sa jej pred časom vzdali pre vysokú nákladnosť, iné ju používajú čiastočne ako zárobok (ročný obrat tvorcov haute couture tvorí zhruba miliardu dolárov) a čiastočne ako výkladnú skriňu zvyšnej tvorby značky. "Faktom je, že vždy bude existovať pár klientov, ktorí si haute couture budú môcť dovoliť," zhodnotil pre AP dizajnér Elie Saab. Jeho svadobné šaty stáli tento rok 100-tisíc eur. Zákazníčku si údajne už našli.

Čo znamená haute couture
V doslovnom preklade znamená vysoké krajčírstvo -  ide o zákazkové šitie luxusných módnych domov pre vybranú klientelu. Tvorí sa z drahých materiálov, s dôrazom aj na tie najmenšie detaily, pričom sa využíva takmer výlučne ručná práca vybraných zamestnancov salónu, ktorí sa venujú len kolekciám haute couture. Výraz sa zrodil v polovici 19. storočia a prisudzuje sa Charlesovi Frederickovi Worthovi, ktorý tvoril v Paríži. Dnes "nálepku" haute couture určujú vo Francúzsku prísne pravidlá Ministerstva hospodárstva a módnej komory. Musí ísť o tvorbu na francúzskej pôde, pričom salón musí zamestnávať minimálne pätnásť osôb, ktoré sa podieľajú na tvorbe šiat. Dvakrát ročne musia vytvoriť minimálne 35 modelov na denné a večerné nosenie. Okrem francúzskych módnych domov sú v haute couture aj prizvaní dizajnéri - Talian Armani či Libanončan Elie Saab. Pre splnenie podmienok však musia couture vyrábať v Paríži.

Fascinujúce fakty a čísla haute couture:
- status haute couture môžu používať len vybrané módne domy vo Francúzsku
- podmienkou je 15 a viac zamestnancov (na pôde krajiny a domácich), ktorí pracujú na dvoch kolekciách ročne a sú schopní vytvoriť 35 modelov na denné a večerné nosenie
- 100 až 400 hodín trvá tvorba jedného modelu z kolekcie haute couture
- 7 000 eur je spodná hranica, za ktorú sa predáva na mieru ušitý kostým
- 25 000 eur je spodná hranica ceny večernej róby haute couture, šaty sa však môže predávať aj za zhruba 100 000 eur
- 2000 žien si v súčasnosti kupuje módu haute couture
- 200 dám z uvedenej skupiny sú stále a každoročné zákazníčky

Text: Zdeno Gáfrik pre Magazín Pravdy
Foto: SITA/AP Photo, REUTERS