Presunúť na hlavný obsah

Väčšina Sloveniek sa stretáva so sexuálnym obťažovaním: Málokedy im však niekto pomôže

Lifestyle

L'Oréal Paris predstavuje na Slovensku medzinárodný projekt proti obťažovaniu na verejnosti - Stand Up.

Takmer 3/4 slovenských žien hovoria, že niekedy zažili sexuálne násilie na verejnosti, 62 % respondentov tiež potvrdzuje, že boli niekedy svedkom sexuálneho násilia. Len približne polovica opýtaných uviedla, že niekto v podobnej situácii zasiahol, a ešte menej osôb pomohlo samo, najmä preto, že nevedeli ako. Práve túto situáciu môže pomôcť riešiť projekt Stand Up, ktorý bude od júna tohto roku aktívny aj na Slovensku. Lokálnym partnerom a odborným garantom projektu je nezisková organizácia Konsent ktorej cieľom pre rok 2022 je preškolenie až 15 000 ľudí, ktorí by boli schopní účinne reagovať v prípade, že sa stanú svedkami obťažovania na verejnosti.

Čítajte tiež: Chronickí sukničkári sa narodili v týchto znameniach: Opustite ich skôr, ako vám ublížia

Projekt Stand Up je výsledkom niekoľkoročnej medzinárodnej spolupráce L´Oréal Paris a mimovládnej organizácie Right to be_ (predtým Hollaback!). Pôvodným východiskom projektu bola medzinárodná štúdia zameraná na sexuálne násilie v rámci verejných priestorov, ktorú vykonala agentúra Ipsos spoločne s vedcami z Cornell University v USA. Táto štúdia zahrnula 15 500 osôb z ôsmich rôznych krajín naprieč rôznymi kultúrami a zamerala sa tak na situáciu z pohľadu potenciálnej obete, ako aj náhodného svedka. Tento rok vo februári boli doplnené dáta aj za Slovenskú republiku.

Hoci sa výsledky v rámci jednotlivých krajín miestami líšia, jeden údaj je bohužiaľ veľmi podobný - počet žien, ktoré aspoň raz zažili nejakú formu sexuálneho násilia sa pohybuje okolo 3/4 opýtaných (71 % v rámci Slovenskej republiky, resp. 78 % podľa medzinárodných dát ). Práve preto sa značka L´Oréal Paris rozhodla nadviazať na svoje dlhoročné aktivity zamerané na podporu ženského sebavedomia a spolu s Right to be_ vyvinula edukačný program Stand Up, proti obťažovaniu na verejnosti.

Na Slovensku uvádza značka projekt teraz, a to s ambíciou prispieť k medzinárodnému cieľu s počtom tisíc ľudí k  jednému miliónu preškolených osôb. Metodika programu je veľmi jednoduchá, ide o tzv. 5D: Direct (zasiahni priamo), Distract (zaskoč páchateľa), Delegate (zavolaj pomoc), Document (zdokumentuj incident), Delay (zmeň tému) a jej cieľom je nenásilne predchádzať nepríjemným situáciám a urobiť verejné priestranstvá bezpečnejšie. V Českej republike a na Slovensku je odborníkom v problematike (nielen) v obťažovaní na verejnosti nezisková organizácia Konsent, ktorá sa tak prirodzene stala partnerom a odborným garantom programu a zároveň bude samotné školenia vykonávať. 

„Ak sa staneme svedkami obťažovania na verejnosti, máme často tendenciu pozerať sa inam, pretože prosto nevieme, ako pomôcť. Jednoduchá metodika 5D, ktorá bola v spolupráci medzi Konsent a Right to be adaptovaná pre potreby Slovenskej republiky, ponúka prostý návod, ako obťažovanie najprv rozpoznať a následne naň reagovať. Veríme, že táto aktivita je jedným z krokov, ako urobiť verejné priestory bezpečnejšie, a to nielen pre ženy a dievčatá“, hovorí Johanna Nejedlová, výkonná riaditeľka Konsent.

Školenie bude prebiehať buď online formou, a to na webových stránkach https://www.standup-slovensko.com/  alebo Stand Up - Against street harassment (standup-international.com), kde bude taktiež možné sa prihlásiť na osobné školenie. Samotný program potom prevedie účastníkov technikou všetkých 5D, počnúc témou Distract, ktoré si kladie za cieľ odlákať potenciálneho agresora a získať čas, napr. otázkou na cestu. Okrem samotného vzdelávania v oblasti prevencie obťažovania na verejnosti je cieľom programu zamerať väčšiu pozornosť verejnosti na túto problematiku a podporiť prípadné obete.

„Sexuálne obťažovanie môže mať rôzne formy. Medzi najčastejšie prejavy obťažovania na verejnosti patria nevhodné gestá, sexuálne podfarbené narážky, komentáre ohľadom oblečenia či vzhľadu a vlastne akékoľvek správanie jednej osoby proti vôli osoby inej. Podobná skúsenosť má často negatívny vplyv na psychiku obete, či už v podobe pocitov neistoty, strachu z napadnutia či znásilnenia, zníženia sebaúcty a sebaobviňovania. Ďalšou formou môže byť zmena správania, vrátane vyhýbania sa určitým miestam či výberu oblečenia.“, hovorí Mgr. Barbora Kočnerová, poradenská psychologička a koučka.

Brigitte Streller, generálna riaditeľka miestnej pobočky L´Oréal, k projektu dopĺňa: „V rámci skupiny L´Oréal sú ľudia tou najvyššou prioritou. Aj to je dôvod, prečo sa snažíme konkrétne pomáhať v rámci lokálnych komunít a tam, kde je to najviac potrebné. Naším zvláštnym poslaním je zastanie sa práv žien, ktoré jednak predstavujú polovicu svetovej populácie a zároveň, obzvlášť v súčasnej dobe, môžu byť aj spolu so svojimi deťmi v obzvlášť vážnom ohrození. Som preto veľmi potešená, že jedna z našich značiek, L´Oréal Paris, na seba berie aktívnu úlohu v posilnení žien, ktoré sa nachádzajú na území Slovenskej republiky, prostredníctvom lokálnej verzie programu Stand Up.“

Neprehliadnite: Nadačný fond Happy Hearts opäť pomáha deťom a budúcej generácii: Dobrí ľudia sú najviac vidieť v ťažkej dobe

Značka L´Oréal Paris sa dlhodobo angažuje v podpore ženského sebavedomia, čo ilustruje aj ikonický slogan „Pretože vy za to stojíte“. Súčasťou týchto aktivít je teraz aj program Stand Up napomáhajúci ženám a dievčatám cítiť sa bezpečne a adresne predchádzať nevhodnému správaniu v rámci verejných priestorov.