Bielkoviny by ste nemali podceňovať: Ak máte tieto príznaky, doprajte svojmu telu tieto živiny

Bielkoviny patria bezpochyby k dôležitým živinám pre naše telo. Keď sa chcete poctivo venovať cvičeniu, všetci vám budú odporúčať, aby ste dbali príve na ne. Napriek tomu to však netreba ani s nimi preháňať. Takto zistíte, že ste to už prehnali...

Bielkoviny patria medzi naozaj dôležité živiny, ale aj pri

Bielkoviny patria medzi naozaj dôležité živiny, ale aj pri

Zdroj: Profimedia.sk

Odporúčanú dávku všetci prekračujeme

Hoci, ako sme spomínali, bielkovina patrí medzi naozaj dôležité živiny, aj pri jej "predávkovaní" sa môžu vyskytnúť vedľajšie účinky. Ideálny denný príjem, ktorý by ste zo zdravotného hľadiska nemali prekročiť, je 50 až 75 gramov. Avšak v skutočnosti všetci túto odporúčanú dávku prekračujeme. Ak sa v tele nazbiera za určitú dobu nadbytok bielkovín, ktoré nedokáže len tak vylúčiť, začne na tento nežiadúci stav upozorňovať aj takto....

Priberanie na váhe 

To je práve dôvod, prečo priberá na váhe veľa športovcov, ktorí sa venujú napríklad kulturistike. Pretože sa hojne zásobia práve bielkovinami, pričom znižujú ostatné druhy živín. Pokiaľ je to za týmto účelom, naberania svalovej hmoty, tak je  to výhradne na nich. Avšak pre bežného človeka, ak sa podiel jeho živín nezníži a naopak ešte sa aj naviac dopuje bielkovinami, potom môže nastať aj celá rada ďalších negatívnych vplyvov na naše zdravie. 

Mohlo by vás zaujímať: Skryté nástrahy v raňajkách, kvôli ktorým priberáte: Ak ich odstránite zo svojho jedálnička, ihneď začnete chudnúť

Problémy s obličkami

Ak vám lekár zistí problémy s obličkami, môže byť za tým aj nadmerný príjem bielkovín. Keďže obličky pomáhajú filtrovať všetok odpad v tele, ktorý sa produkuje aj príjmom z bielkovín, keď ho máte nadbytok, o to viac je to záťaž pre obličky. Obličky teda pracujú nadčasy. 

Dehydrovaný organizmus

Opäť sa to odvíja od obličiek, ktoré sú preťažené. Jedným zo spôsobov ako sa aj bielkovinového odpadu zbavíme je práve močením, ktorým sa uvoľňuje močovinový dusík v krvi. Keď máme v tele príliš veľa bielkovín, to spôsobí, že oblička produkuje viac tohto močovinového dusíka v krvi. Na druhej strane telo použije oveľa viac vody na odstránenie tejto zlej látky. To môže mať za následok, že sme viac dehydrovaní. 

Nízky obsah vápnika

Viac bielkovín pre telo znamená aj odbúravajúci sa vápnik z kostí. Kyseliny, ktoré sa odbúravajú vždy, keď konzumujeme bielkoviny, sú ťažko stráviteľné pre telo bez vápnika. Ak nemáme dostatok vápnika v strave a viac naopak viac bielkovín, naše telo automaticky začne znižovať silu a trvanlivosť kostí. Ako informuje internetový portál lifehack.org, toto potvrdzujú viaceré štúdie, v ktorých bolo dokázané, že ľudia, ktorí užívajú viac bielkovín, majú slabšie kosti. 

Čítajte tiež: Chcete, aby bol váš žalúdok viac plochý? Potom zaraďte do svojho každodenného jedálnička týchto 5 potravín

Problémy so srdcom

Tie môžu nastať, ak máte vo svojej strave viac živočíšnych bielkovín, ktoré pochádzajú z mäsa s vrstvou škodlivých nasýtených tukov. Je teda všeobecne rozšírené, že konzumácia týchto bielkovín môže ohrozovať zdravie srdca. Naproti tomu radšej zvoľte rastlinné bielkoviny, ktoré srdce až tak nezaťažia. 

Ketóza

Mnohí robia tú chybu, že keď sa snažia znížiť množstvo sacharidov v strave, potom sa to pokúšajú nahradiť zvýšeným príjmom bielkovín. Napokon toto odporúča aj veľa populárnych diét. Je to však veľmi škodlivé. To má za následok zmeny v energetickom metabolizme, konkrétne zvýšenú hladinu ketalátok ako  kyselina acetoctová, acetón a kyselina beta-hydroxymaslová v krvi. Namiesto tohto riešenia, keď sa teda snažíte schudnúť, zvoľte radšej príjem nízko-glykemickej zeleniny a tukov, ktoré sú zdravšie. To by vám navrhli všetci kvalitní odborníci na diéty s nízkym obsahom cukru. 

Neprehliadnite: Čo sa stane s vaším telo, ak prestanete piť alkohol? Vďaka týmto pozitívnym účinkom sa ho budete chcieť vzdať nadobro

Vznik dny

Diéta plná bielkovín sa nevypláca aj z toho dôvodu, že si môžete privodiť dnu. Živočíšne bielkoviny majú vysokú hladinu purínov, ktoré zase spôsobujú vysokú hladinu kyseliny purínovej v tele. Dokázalo sa, že zníženie hladiny bielkovín a nahradenie živočíšnych bielkovín rastlinnými proteínmi môže pomôcť zastaviť vývoj tohto nepríjemného ochorenia.

Foto:
Profimedia
Zdroj:
MG, lifehack.org

Súvisiace články

Diskusia k článku

comments powered by Disqus

Najčítanejšie články

Staň sa fanúšikom

Starostlivosť o seba