Ján a Gabika ručne vyrábajú lifestylové oblečenie. Slovenská značka Nanuk sa zameriava na kvalitu, ale aj štýl
Udržateľnosť, lokálna tvorba a nápaditosť - všetky tieto tri atribúty spĺňa slovenská značka Nanuk, ktorá je vyrábaná doslova ''na kolene''. Ako je to vôbec možné?
Značka oblečenia – to je predpokladám niečo, čoho na Slovensku bolo stále dosť. Vy ste sa však napriek tomu rozhodli vytvoriť ďalšiu. Prečo?
Na Slovensku bolo, je a bude dosť značiek oblečenia. My sme to ale zobrali z iného konca. V prvom rade sme začali tvoriť pordukty, ktoré na trhu síce sú, no chceli sme ich robiť lepšie, krajšie, kvalitnejšie a s pridanou hodnotou ručnej domácej výroby. Podľa vlastných potrieb a potrieb kamarátov z komunity lyžiarov a snowboardistov sme postupne tvorili a zdokonaľovali vlastné strihy, ktoré nám na trhu chýbali. Základnou myšlienkou, ktorej sme sa držali pri vývoji produktov ,bolo heslo stylish warming. Ako sa hovorí, zlé počasie neexistuje, len zlé oblečenie. Preto vyrábame oblečenie a hlavne doplnky pre všetkých, ktorí majú radi hory a s nimi spojené aktivity, samozrejme v akomkoľvek chladnom či sychravom počasí. Dnes však už nájdete v našej ponuke aj dizajnové tričká, legíny či šaty z ogranickej bavlny s originálnymi motívmi.
Prečo názov Nanuk?
NANUK sa dá personifikovať rôzne, v našich končinách hlavne ako ľadová dobrota na drevenej paličke. My sme však tento názov použili v súvislosti s mytologickou postavou Inuita NANUKa, ktorý podľa legendy chráni prírodu a komunikuje s medveďmi, niečo ako pán ľadových medveďov. Jeho charakter sme nechali dizajnovo vypracovať známej slovenskej taterke Petre Žiačkovej a tlačíme ho na naše veci, tričká a mikiny.
Takže sa stotožňujete s motívom prírody, najmä hôr. Je symbolika aj v niečom inom?
Na horách sa dá načerpať inšpirácia ako nikde inde. Trávime tam veľa času - toľko, koľko sa len dá. Je tam stále veľa miest s nedotknutou prírodou. To je to volanie, pre ktoré sa tam vždy vraciame a je jedno v akom počasí. Celkový koncept našej značky je orientovaný tiež na všetkých, ktorí milujú to, čo my - hory, strmé kopce, skalné bralá, snehové pláne, jazerá rieky či oceán. Toto všetko premietame do našich dizajnov a jednotlivých prvkov komunikácie.
Prečítajte si: Zdenka vystavovala obrazy na Slovensku, či vo Viedni. Aké je to skutočne byť umelkyňou?
Vedeli by ste nám opísať tú cestu založenia biznisu - od nápadu až po jeho realizáciu?
Máme radi success story“ a najradšej tie, ktorých sme súčasťou. Ani zďaleka sa však náš príbeh nekončí, naopak sme na úplnom začiatku. Je niekoľko ciest ako sa k tomu dostať a každý má tu svoju. My sme pred 10rokmi spolu s Majom Ligdom robili istý lyžiarský magazín – Majo bol jeden z prvých profíkov vo freeride lyžovaní na Slovensku. V tom čase prišiel ku nám na návštevu s bielou lyžou v ruke. Bez názvu. Vymysleli sme spoločne značku pod ktorou ju chcel spolu s ďalším členom našej freeskiing komunity vyrábať – NANUK a my s Gabikou sme sa rozhodli, že budeme vyrábať doplnky, čelenky, čiapky, šatky a podobne. Celé to však po krátkom čase stroskotalo – ako býva dobrým zvykom, na vine je ľudský faktor, no my sme sa oprášili a rozhodli sa ísť vlastnou cestou. Majo si vytvoril vlastnú značku a s myšlienkou slovenských handmade freeride lyží sa zahrával niekto iný. Spoločne si však zdieľame skúsenosti a podporujeme sa navzájom.
Čo je na vašej značke pôsobivé je hlavne to, že produkty nie sú vyrábané pásovo, respektíve možno ich zaradiť do lokálnej tvorby, nakoľko ich sami šijete..nie je to o čosi ťažšie?
Gabika spočiatku popri robote postupne šitím vytvárala jednotlivé produkty a zdokonaľovala ich. Potom prišla materská dovolenka a spolu s ňou úvahy, čo ďalej, ako byť čo najviac s deťmi a popritom aj robiť, čo nás baví. Jednoducho – rozhodli sme sa, že to zvládneme. Vďaka odhodlaniu sa nám za rok podarilo vytvoriť kompletný sortiment produktov pre všetky ročné obdobia. Sú veci, ktoré chceme vyrábať ale zatiaľ, hlavne vďaka aktuálnej situácii, sa do noviniek nehrnieme. Momentálne je dôležité udržať sa a pomaly sa rozvíjať. Firma a značka sa buduje krok za krokom, postupne, čím pevnejší a istejší je ten krok, tým lepšie firma stojí a môže ďalej rásť – rovnako ako bábätko.
Takže ak sa nemýlim, Gabika popri materskej dovolenke vytvára tieto vaše zaujímavé kúsky. Možno len mne to nejde do hlavy, no ako to výraba, kde?
Ako nič, haha! Vyberieme látku, donesieme ju do nášho domáceho ateliéru. Gabika na začiatku vyrobí dizajn, potom ušije produkt. Potom produkt testujeme, zbierame spätnú väzbu. Keď je všetko v poriadku, vyrobíme kolekciu a tá ide do ponuky na eshop. Väčšinu produktov robíme just in time, šikovnými rukami, čo najskôr, čo najčerstvejšie.
Tak to si zaslúži nepochybne obdiv. Ono, len ma tak trochu zaujíma... nie je to občas o chlp podnikať s rodinou? Viete vraví sa, že s rodinou a priateľmi do biznisu v žiadnom prípade, no vám to nejako funguje. Ako to?
Kontrolovanie sa, aby sme si navzájom názorovo či inak neprekážali, pozerať sa, či má niekto viac, či menej roboty alebo peňazí - áno, toto aj všeličo iné patrí temné stránky rodinného podnikania. Náš prípad to ale nie je.
Tým, že sme k tomu od začiatku pristupovali ako ku komunitnému projektu, kde prevažne Gabika navrhovala a tvorila jednotlivé produkty „na kolene“ hlavne pre rodinu a priateľov, ako voľnočasová aktivita to bolo super. Stalo sa, že sme stretli niekoho neznámeho na horách čo dostal náš kus oblečenia ako darček od kamoša. Pred rokom na Silvestra nám priatelia povedali, aby sme využili potenciál značky, že tieto veci sú naozaj dobré a máme sa tomu venovať. Celkom nám to hralo do karát, po troch rokoch na materskej sa Gabika už nechcela vrátiť naspäť do práce a rozhodli sme sa teda spoločne postaviť firmu. Rozdelili sme si úlohy a kompetencie spolu so zodpovednosťou a začali sme intenzívne pracovať na NANUKu.
Bolo ťažké začať s podnikaním na Slovensku?
Nie je nič ťažšie, ako si povedať, že je niečo ťažké. Lebo to tak bude. Problém na Slovensku nie je založiť si biznis, problém v našej krajine je výchova k tomu, aby sme vedeli samostatne rozmýšľať a mali tieto základné poznatky - myslím tým to, ako niečo samostatne tvoriť a živiť sa tým. Samozrejme, podniká sa preto, aby sme vytvárali zisk. Keď raz máte v rukách niečo, čo má svoj priestor na trhu, či už je to produkt alebo služba, výsledok sa dostaví. Len si treba dobre naštudovať, ako to robiť, mať dostatok odvahy opustiť komfortnú zónu zamestnanca a veľa sa pýtať, radiť sa , obklopovať úspešnými ľuďmi...
Preto robíme to, čo máme radi - a toto je v našom prípade ten hnací motor podnikania. Naša robota je naša zábava, preto dokážeme tvoriť vlastné produkty a byť s nimi úspešní na trhu.
Neprehliadnite: Dve kamarátky sa pustili do spoločného podnikania. Jarka a Kristína založili športovú značku Yoginess, aká tu ešte nebola
Aké máte plány so značkou do budúcna?
Krok za krokom budovať, udržiavať a napredovať. Nevymysleli sme studenú fúziu, takže ťažko povedať, čo bude za pár rokov. Oblečenia na trhu je kvantum, kopec ľudí otročí, aby uspokojilo požiadavky náročnej klientely na celom svete. Naša filozofia je udržateľnosť. Ak je niečo ekologické oblečenie, tak je to podľa nás to, čo môžem nosiť čo najdlhšie, kým to nezoderiem a zrecyklujem na handry na bicyklovú reťaz. Chceme byť akí sme, udržať si zákazníkov a získať nových, byť jedineční, jednať v súlade s prírodou, tešiť sa z toho čo robíme, prežiť dobrý život s NANUKom.